Trappen tegen de muur bij krachtvoergift

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Trappen tegen de muur bij krachtvoergift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:37

Als ik de stal binnenkom, gaat er 1 paard altijd trappen tegen de muur dat ze NU krachtvoer hebben wil. Dit irritante gedrag heeft ze bij een vorige pensionstal opgelopen. Ik krijg het haar niet (meer) afgeleerd, ik word er soms helemaal frustie van...

Als oplossing ga ik er binnenkort tegen het bewuste stukje muur een dikke rubberen mat tegen aan laten bevestigen, zodat het geluid gedempt wordt en haar voorhoeven niet kapotgetrapt worden...

Maar wie weet de juiste oplossing of hoe ga jij met dit gedrag om...

Alle suggesties zijn welkom !!

luxje

Re: Trappen tegen de muur bij krachtvoergift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:54

negeren lijkt mij.
negatieve aandacht is namelijk ook aandacht Bloos

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:06

Keeva doet dit ook wel 'ns, ik probeer het meestal te negeren (met de nadruk op probéér Knipoog ), ik vind het namelijk ook super-irritant dat ze het doet. Maar inderdaad, zoals Luxje al zegt, negatieve aandacht is ook aandacht ... Meestal is een waarschuwende blik in haar richting al genoeg Knipoog

Rubberen matten lijkt me een goed idee, dan bescherm je in ieder geval haar hoeven en maakt het niet zo'n herrie Knipoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:13

Bij trappende paarden heb je keuzes:

Paard als eerste zijn krachtvoer geven.
Gedrag negeren
Rubbermatten plaatsen om benen te beschermen.
Stroomdraad plaatsen
Benen kluisteren

En afhankelijk van het feit of het de voorbenen of de achterbenen zijn: paard vastzetten voordat er gevoerd wordt.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:11

Dank voor jullie reacties...

Dit las ik in een soortgelijk topic, ga ik toch eens uitproberen...

Soma schreef:
Hoi allemaal,

Mijn ervaring is dat elk gebaar van aandacht in dit geval fout is. Wij hebben ook regelmatig een paard gehad wat het deed als het net bij ons was. Dè oplossing is negeren, niet foeteren, niet roepen, niet straffen en zelfs niet naar het paard kijken, maar.....ook niet voeren voordat het paard is gestopt met schrapen. Zodra het stopt, aandacht geven en voeren. Binnen een paar dagen hebben ze het in de gaten en binnen anderhalve week stoppen ze met het gedrag omdat het namelijk helemaal niets opbrengt.

Probeer het maar eens, je zult zien dat het werkt. Tuurlijk is het moeilijk om helemaal niet te reageren bij dat kabaal, maar even de knop om, het duurt maar een paar dagen voor ze het doorhebben.

Ben benieuwd....

Groetjes,

Soma

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:24

Is wel een goeie....maar wordt er bij jullie standaard door dezelfde gevoerd?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:49

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:08

Die rubbermatten is in ieder geval een heel goed idee. Of je wat aan het trappen kunt doen? Ik denk het niet. Bij ons op stal staan ook van die drukte makers. Eentje staat heel vaak te schoopen tegen de deur, ook als tie aandacht wil. Wij doen er verder niets tegen, niet schreeuwen, niet slaan. Helpt toch niet zoveel. En de paarden worden alleen maar gestresst en jij ook. Ze moeten gewoon op hun beurt wachten als er gevoerd wordt hoor. Negeren is het beste.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:30

wij hebben er ook zo eentje. toen hij bij ons kwam, steigerde hij in de box en klauwde zich dan vast op de rand van de staldeur (hij kon er met de benen niet doorheen maar wel op het randje steunen zeg maar). ook trapte hij tegen de deuren. de eigenaresse ging er dan heen om te corrigeren, maar daar deed het paard het juist voor. ze kwam naar hem toe als hij dat deed, en dat was precies wat hij wilde. bij ons op stal was het zo over, gewoon negeren. bij het klaarmaken van het voer doet hij nog weleens schrapen over de grond, maar dat wordt steeds minder. we voeren hem als laatste, en pas als hij zich netjes gedraagt. zo wordt het juiste gedrag beloond.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 23:34

U p d at e :

Bedankt voor jullie reacties, maar nu mijn eigen oplossing... In de stal van Sissi heb ik nu 2 autobanden opgehangen en een bal ertussenin. Precies op de plaats waar ze tegen de muur trapt, de plaats is duidelijk te zien nu, want er zijn een paar stukken steen uit de muur geslagen. In de banden heb ik water gedaan, zodat als ze er tegenaan trapt, ze zichzelf natspettert en daar heeft ze een enorme hekel aan. Ik word helemaal GEK van dat getrap tegen de muur aan, als ze maar denkt dat ze krachtvoer gaat krijgen....

Gek, Gek, gek...

Zo die frustratie is er weer uit...

Psssst, heb tot nu toe nog niks gehoord....

*Effe afkloppen*

O ja, verder gaat het wel met me hoor...

Zojuist gevoerd en geen getrap van Sissi, wel sleepte Sissi met haar tanden over de voerbak heen, dat doet ze dus OOK nog, is ook niet z'on fijn geluid, maar daar weet ik nog ff niks op te verzinnen... Verder is Sissi wel ok hoor, maar is z'on enorm karakterpaard, dat merk je pas echt als je haar in levende lijve meemaakt... Alles moet snel, ook bijvoorbeeld haar halster, dat mag ik 1x goed doen, ze piept er zelf in, maar gaat het die ene keer niet om, dan gaat ze lopen kloten met je. Echt superslim paardje... Dit is echt geen gewauwel van mij, heb zoiets nog nooit meegemaakt met een paard, die je ook aan kan kijken zoals een mens dat kan...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:41

Flair heeft op deze manier 2 gietijzeren drinkbakken gesloopt.Eerst in de ene stal en heb haar toen in stal gezet met de drinkbak voor.De volgende dag was deze ook gesloopt.Nu staat ze in een box met een kunststof tussenwand en slaat ze nog wel maar gaan haar benen niet kapot door het geram.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:13

Mijn Fries is ook een ontzettende drammer op stal. Zodra er maar eentje de stal in komt lopen, begint hij keihard tegen de staldeur te trappen om er vervolgens niet meer mee te stoppen. Ook schopt hij regelmatig tegen de zijkant van de wand met zijn achterbenen omdat hij zijn "buurman" dan even zijn ongenoegen wil laten weten. Heeft waarschijnlijk met zijn voedernijd te maken. Toen ik net op deze stal kwam zou hij op een andere plaats komen te staan maar dat ging totaal niet goed. De kantine ligt er vlak naast dus zag en hoorde hij constant mensen. Hij bleef knallen. Hij staat nu in een hoekstal waar hij niet meteen alles ziet maar ja, hij blijft er stug mee doorgaan. De stalbaas heeft er inmiddels een rubberenmat tegenaan gelegd en de ijzeren ruif is voorzien van stootkussentjes tegen het klapperen. Er zijn zelfs paarden die het gedrag zo'n beetje hebben overgenomen... Bloos