dazen in de achterhoek/z.o. Veluwe

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

dazen in de achterhoek/z.o. Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:58

Je moet vooruit denken met vakanties en werk enzo. Knipoog
Ik zit in mijn hoofd mijn komende trektocht alweer te bedenken.

Ik wil over de Veluwe naar de Achterhoek.
Ik weet dat de Achterhoek dazen heeft.

Wanneer komen die beesten?
Als ik met Hemelvaart (eind mei) wegga, loop ik dan risico op dazen??

wereldhummel

Re: dazen in de achterhoek/z.o. Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:01

ik weet niet vanaf wanneer ze er precies zijn, maar ze zijn wel vet irritant.
Ik geloof dat ze er iets later zijn, wanneer het wat warmer word
( kan het verkeerd hebben hoor!)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:12

wereldhummel schreef:
ik weet niet vanaf wanneer ze er precies zijn, maar ze zijn wel vet irritant.
Ik geloof dat ze er iets later zijn, wanneer het wat warmer word
( kan het verkeerd hebben hoor!)

Ik dacht dat ze vanaf juni aktief werden. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:34

Achterhoeker meld zich. Ik heb vorig jaar een trektocht door de achterhoek gemaakt. Eind juli/begin augustus.

Zodra het warm is, zeg 22 graden of hoger dan zijn ze volop te vinden. Meestal vanaf juni maar het kan dus ook eerder, dat ligt aan de temperatuur.

Ik raad je aan om een fles azijn mee te nemen en evt. een vliegendeken (om het gemakkelijk te maken, gedrenkt in azijn) met zadeluitsparing. Je kunt er heel veel plezier van hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:58

fjordnina schreef:
.

Ik raad je aan om een fles azijn mee te nemen en evt. een vliegendeken (om het gemakkelijk te maken, gedrenkt in azijn) met zadeluitsparing. Je kunt er heel veel
plezier van hebben.

Aha, bedankt voor je antwoord.
Ik mijd de rotbeesten liever, heb ze vorig jaar in grote getallen van me af moeten meppen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:09

Half juni kun je die rotbeestjes weer verwachten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:23

In de achterhoek heb je ze wel, maar ik heb ze nog nooit van me af moeten meppen gelukkig. Ligt dus denk ik ook aan het gebied waar je op aan gaat. Wat dacht je trouwens van een hotelovernachting? Als je toch naar de achterhoek komt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:39

fjordnina schreef:
In de achterhoek heb je ze wel, maar ik heb ze nog nooit van me af moeten meppen gelukkig. Ligt dus denk ik ook aan het gebied waar je op aan gaat. Wat dacht je trouwens van een hotelovernachting? Als je toch naar de achterhoek komt...

Wat bied je me dan Haha! ?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:39

Ligt eraan in welke regio je zit en welke periode.
Ik heb eind juni toen het bloedheet was ('s avonds om 8 uur nog 30 graden), in de schemering in Winterswijk-Woold helemaal geen last gehad van die beesten, terwijl de omstandigheden ideaal waren (bij een watertje en een zwetrig paard/mens).
Haha!

Maar ze zijn hier wel natuurlijk, maar weet niet in hoeverre meer dan ergens anders.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:35

Antheman schreef:
fjordnina schreef:

Wat bied je me dan Haha! ?

http://www.delochemseberg.nl

2 km tot een echt schitterend natuurgebied (het groote veld) met vanalles wat. Een goed bed en ruimte voor de paarden in de wei (geen stal). Apart of samen met onze shetjes en fjord.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:18

Ik zal het onthouden fjordnina!
Maar meestal binden we de tent achterop.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:05

Nog een achterhoeker meld zich Haha!
Dazen (of blinzen, zoals wij ze noemen) zijn er idd vanaf dat het weer warmer wordt.
Dus wat fjordnina ook zegt, vanaf een graad of 22.
Verder hangt de aanwezigheid van dazen heel erg af van het gebied waar je rijdt. In vochtige gebieden (veengrond/in de buurt van meertjes enz.) of in dennenbossen zitten er veel meer als bijvoorbeeld in beukenbossen.
Die grote zandvlaktes met veel dennenhout lijken ideaal, maar zijn dat dus totaal niet!
Daarbij zijn er ook een veel meer dazen als het warm en windstil is. Als het wat waait heb je veel minder last van dazen.

Verder sluit ik me aan bij de tips van fjordnina: Neem een vliegendeken mee, die zijn al voor ongeveer 20 euro te koop.
Wij hebben er vorig jaar twee gekocht en hebben hier erg veel plezier van gehad.
Verder de buik en evt. boeg of hals goed inspuiten. (Wij gebruiken zelf altijd een mengsel van citronella en azijn of antivlieg van Leovet. Hier zit hertshoornolie in, stinkt als de ziekte, maar helpt heel goed Haha! )

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:46

Ook Achterhoeker hier Doei!

Ook ervaring met dazen, een beetje téveel Clown
Net als de rest hier zegt, komen de dazen weer opdagen zodra het wat warmer wordt, rond de 25 graden.
Het groote veld is trouwens 5 minuten rijden vanaf mijn huis Knipoog

edit: Ze zitten trouwens meestal aan de rand van het bos. Zodra je middenin het bos zit heb je er meestal geen last meer van Lachen

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:08

Toen ik twee jaar terug op de Veluwe was zaten daar bijna geen dazen, maar de Veluwe is groot natuurlijk. Helaas waren er in Drenthe afgelopen jaar wel een heleboel dazen, dus ik moest ook op zoek naar een oplossing.
Ik vond het niet zo fijn om met een compleet ingepakt paard te rijden (het was al zo warm tijdens die hittegolf) en aangezien die beesten vooral op de hals van mijn paard gingen zitten, heb ik gewoon een losse hals voor een vliegendeken gekocht. Paard bijna geen last meer van dazen en toch niet helemaal ingepakt: http://members.chello.nl/alooije/Bokt/LadyDrenthe.JPG
Beetje zelf knutselen en die hals zit gewoon netjes vast. Ik vond het in elk geval ideaal, al is het wel een beetje apart gezicht Haha!
Die enkele daas die dan nog op d'r ging zitten als we aan het stappen waren, haalde ik dan zelf wel weg.