winterdeken met hals tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

winterdeken met hals tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 12:55

Mijn winterdeken heeft een hals. Nu wil ik de manen beschermen tegen schuren van de deken zelf, weet iemand of daar iets voor bestaat om weer onder het halsstuk te doen?
Het halsstuk zit aan de deken vast.

baudyh

Re: winterdeken met hals tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:37

Ik heb dat ook maar sla de hals gewoon terug als hij op stal staat.Dan blijven je manen heel

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 20:34

Mijn paard staat buiten, maar ik laat de hals verwijderen, het schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn met die halsen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:30

HAR --> SV.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:45

de manen van mijn pony blijven gewoon heel..
ze heeft em 24 uur per dag op, op stal en buiten.
wel heb ik de manen altijd gevlochten.
maar misschien scheelt het per deken?
ik heb de WB landa.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:51

Anouar heeft twee jaar terug ook een deken met hals op gehad. Ze manen vielen helemaal uit en er zijn heel veel witte manen terug gekomen. Ze waren gewoon verstikt, terwijl de hals helemaal niet straks zat. Als ik m'n hand door z'n manen haalde had ik een hele pluk in m'n hand.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 12:33

ja zonde he, zo verging het mijn paardje ook, gelukkig ben ik optijd. De hals kan eraf gehaald worden gelukkig. Maar voor mij geen deken meer met vaste hals. Dit was overigens een deken van 119 euro in de aanbieding dus niet een goedkope .....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:36

Een paard heeft toch helemaal geen halsdeken nodig als je hem verder goed onder de deken hebt?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 14:29

klopt, paarden hebben in principe helemaal geen deken nodig als ze en wintervacht hebben, maar dit was gewoon een hele mooie deken met vaste hals. En als je wilt voorkomen dat ze heel veel vacht in de hals krijgen kun je ook nog een hals om doen. Voor het paard maakt het denk ik niets uit.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:36

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft twee jaar terug ook een deken met hals op gehad. Ze manen vielen helemaal uit en er zijn heel veel witte manen terug gekomen. Ze waren gewoon verstikt, terwijl de hals helemaal niet straks zat. Als ik m'n hand door z'n manen haalde had ik een hele pluk in m'n hand.

Dit heeft een vriendin van mij ook Bloos!
Nu heb ik er zover dat ze de hals 1 nacht aflaat.
kan nooit goed zijn zoveel manen die uitvallen elke dag wéér! Scheve mond

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:39

Dat uitvallen lijkt erger dan het is, onder de deken kunnen de haren geen kant op, het uitvallen gebeurt pas als je er met je hand/borstel doorheengaat.
Net als bij mensen die lang vlechtjes in hun haar hebben gehad, wat er uitvalt lijkt veel, maar per dag omgerekend is het vaak niet meer dan normaal

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:40

Lenneke_ schreef:

bij mijn paard ook. dus ik haalde de hals eraf.. 2 dagen later was hij snik verkouden dus heb ik de hals weeer bevestigd.. liever een gezond paard dan een paard zonder manen,. die groeien in de zomer wel weer terug

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:44

XUlyssesX schreef:
Lenneke_ schreef:

bij mijn paard ook. dus ik haalde de hals eraf.. 2 dagen later was hij snik verkouden dus heb ik de hals weeer bevestigd.. liever een gezond paard dan een paard zonder manen,. die groeien in de zomer wel weer terug

Een paard wordt niet verkouden vanwege kou hoor Haha! verkoudheid is een virus, heeft niets met kou te maken.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:56

[/quote]

Een paard wordt niet verkouden vanwege kou hoor Haha! verkoudheid is een virus, heeft niets met kou te maken.
[/quote]

ik heb nog nooit een paard verkouden gehad.. en dit jaar voor het eerst die manen kapot. en hij is niet verkouden maar hij kuchelt best wel veel[code]

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:49

XUlyssesX schreef:
Lenneke_ schreef:

Als je de hals er direct in het begin af laat, wordt je paard sterker en heeft meer weerstand hoor. Een deken is puur voor ons, een paard met wintervacht is veel beter voor het paard en ze worden er niet ziek van en krijgen meer weerstand. Ze worden alleen verkouden als WIJ dit proces verstoren. Bij mij schuren de haren er in bosjes af met een hals, dus voor mij geen hals meer dag en nacht. Alleen bij hoge uitzondering.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:12

Als je een halsdeken koopt moet je zorgen dat het stuk over de manenkam heen heel glad is, dus een nylon voering oid.

Mijn paard heeft afgelopen voorjaar een ivanhoe halsdeken opgehad ivm. zomereczeem en die brak ook alle manen af aan het begin van de hals. Die heb ik verkocht toen en heb ik een rambo deken gekocht die over de manenkam gevoerd was met een gladde stof, probleem weg.

Dus misschien kan je een gladde voeringstof in het halsstuk naaien als de manen stuk gaan. De hals moet ook losjes zitten.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:13

owkej bedankt voor de tip. mijn hals zit erg los. dus daar ligt het probleem niet. mar de voering is alles behalve glad

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:44

Ik had ook een halsdeken, vorig jaar, en een heel deel van de manen zijn kaopt gegaan. Ze schuurden gewoon af. Voor mij dus geen hals meer. (ik had het trouwens met een gladde en een niet gladde deken).

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:45

ik heb sinds kort ook een halsdeken.. nu worden zn manen een beetje in bedwang gehouden gelukkig Lachen voor mij is het geen probleem aangezien hij zo enorm veel manen heeft maar ik heb nog niet gemerkt dat ze uitvielen ofzo

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:08

Nibbit schreef:
Dat uitvallen lijkt erger dan het is, onder de deken kunnen de haren geen kant op, het uitvallen gebeurt pas als je er met je hand/borstel doorheengaat.
Net als bij mensen die lang vlechtjes in hun haar hebben gehad, wat er uitvalt lijkt veel, maar per dag omgerekend is het vaak niet meer dan normaal

Hij had nog maar een heel dun bosje manen over. De helft was gewoon kaal en er zijn heel veel witte haren voor terug gekomen.
Wel zonde, maar Anouar is er niet minder mooi om geworden Lovers Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:11

ineke_ schreef:
Als je een halsdeken koopt moet je zorgen dat het stuk over de manenkam heen heel glad is, dus een nylon voering oid.

Ah, dat zal het zijn. Ik vroeg me al af waarom er zoveel mensen ervaringen hebben met manenuitval bij gebruik van dekens met (halve) hals. Mijn paard staat nu voor de vierde winter onder een deken met halve hals, dit omdat normale dekens voor hem vaak te ruim zijn van voren en daardoor achter de schoft vallen (met schuur- en drukplekken als resultaat). Hij krijgt alleen een deukje in zijn manenkam op een punt waar het halsdeel wat 'knikt'. Helemaal geen last van uitvallende manen. Zijn deken is van WeatherBeeta en die dekens zijn idd op die plek gevoerd met een gladde voering.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:16

De hals die ik heb heeft ook een gladde voering

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:02

ik heb geleerd dat een hals weinig warmte verliest en dat een halsdeken bij een gescjoren paard niet echt nodig is omdat de vitale warme delen daar niet zitten.
als je paard bij die vitale delen wel lekker warm is, blijft je paard ook kort in de vacht ( of zo is de theorie.. mijn paard gaat er uiteraard stug tegenin door wel een vacht te groeien,maar dat is haar ras Clown )
Wat je wel kunt doen,is op stal een gewone deken en alleen in de wei als het regent of kouder ( voor je eigen fijne gevoel dat hij/zij het warmer heeft) is een halsdeken opdoen. ikzelf heb een paard met manen van ruim 1m70 en ben dus extreem voorzichtig met haar manen als het om dekens gaat. bij mij krijgt ze alleen op natte dagen een halsdeken tot aan haar oren op, en ze is nog geen haartje erdoor verloren terwijl ze hem dan minimaal 12 uur per dag om heeft Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:23

mijn paard staat al maanden onder een deken met hals (wel losse hals) van weatherbeeta. geen problemen mee
halsstuk is ook van glad materiaal.

vorig jaar schuurde een stuk van de manen af door de deken op de schoft. nu maak ik op die plaats gewoon 2 vlechtjes en laat ik de deken daar precies tussen in vallen... probleem opgelost.