banverkennen een dag van te voren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mananeh

banverkennen een dag van te voren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:12

komt vanmiddag net van een wedstrijd en verbaas me ergens over. De klasse L1 was aan het inrijden en zou rijden in de kleine hal, zie ik ineens een ruiter rijden met stang en trens, bruine rijbroek, geen jasje. Klasse Z is pas morgen. Ze rijdt nu alsvast warm. En waarvoor??........Ze gaat de baan in in de grote bak en oefent daar doodleuk haar proef voor morgen. Dit mag toch niet??? (of ben ikke in de wirwar en is dit een voordeel als je bij je eigen club start??)

DaphneL

Re: banverkennen een dag van te voren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:20

Ik denk dat de mensen die daar op stal staan wel vaker in die hal rijden hè. Lijkt me niet dat iemand je kan verbieden de dag voor je wedstrijd in je eigen bak te rijden. Of denk ik nu zo raar? Dat lijkt mij inderdaad een voordeel (nouja, of een nadeel) van bij je eigen stal starten, je paard heeft die bak al vaker gezien.
En hoe weet jij zo zeker dat diegene morgen daar start? Misschien start ze wel heel ergens anders, of helemaal niet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:05

Ohh iemand bij mij op stal doet dat ook gewoon hoor, effe de week ervoor doodleuk op de wedstrijdlocatie gaan rijden om het paard de bak te laten zien Clown Vind ik eigenlijk niet kunnen maar ja.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:12

Waarom vind je dat niet kunnen? Niet iedereen heeft een koele kikker en als het paard daar meer vertrouwen van krijgt lijkt me dat prima. Denk je dat op WK's de ruiters ook pas in de GP proef de ring voor het eerst zien of zo. Die hebben daar echt al even in gereden hoor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:48

Dat paard is juist een koele kikker Knipoog Bovendien zijn ze dan in het voordeel omdat ze de bak al kennen en dus de ruiters die de bak niet hebben kunnen verkennen in het nadeel....

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:56

Dan zouden die ruiters ook gewoon de moeite moeten nemen om van tevoren alvast op de wedstrijdlocatie te komen rijden (als ze dat willen). Bij ons op de manege komen er ook regelmatig mensen van buitenaf op zaterdag alvast in de bak rijden als ze zondag moeten starten, dat is toch geen probleem?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:02

Dat is wel een probleem als je afhankelijk bent van stalgenoten/ ouders of vrienden die je naar je wedstrijd brengen. Tong uitsteken Je kunt ze dan ook nog eens moeilijk vragen je daar heen te brengen omdat je de bak wilt verkennen. Nagelbijten / Gniffelen

Ik stoor me er verder ook niet aan hoor, ze moeten het zelf weten. Maar helemaal eerlijk vindt ik het niet, maar dat is ook weer mijn mening. Clown

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:10

Ik vind het juist wel slim, de mensen op het NK/WK/EK mogen ook de baan eerst verkennen('s ochtends, of 's avonds meestal), ook op junioren/young riders concoursen die langer duren dan 2 dagen komt het vaker voor.
Waarom zou het dan niet in de lagere klassen kunnen? Nee, ik vind het juist wel slim.
En iedereen heeft die kans hoor, gewoon een auto+trailer regelen, als je denkt dat het echt nodig is, is dat niet zo heel moeilijk...

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:50

mirjamalvaro schreef:
Dat is wel een probleem als je afhankelijk bent van stalgenoten/ ouders of vrienden die je naar je wedstrijd brengen. Tong uitsteken Je kunt ze dan ook nog eens moeilijk vragen je daar heen te brengen omdat je de bak wilt verkennen. Nagelbijten / Gniffelen

Dat is dan hun probleem, het gaat erom dat iedereen de bak zou kunnen verkennen, of ze van die mogelijkheid gebruik (kunnen of willen) maken dat moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken. Ik vind het niet oneerlijk, maar ja dat is maar mijn bescheiden mening Clown .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:55

Tsja, dan zou je ruiters die op een thuiswedstrijd starten dat eigenlijk ook moeten verbieden omdat die dan voordeel zouden hebben omdat ze de bak al kennen Scheve mond.

Ik zie het probleem ook niet zo Lachen. Ik ken meer dan genoeg mensen die, als de gelegenheid er is, even een week vantevoren al gaan rijden in die bak. Of die al een keer op die locatie geweest zijn met paard en al voordat ze daar wedstrijd hebben.

Als dat past binnen je voorbereiding waarom niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:00

en dan mn een dressuurbaan...... met al die verbogen valkuilen en zo en afwijkende afmetingen..... Tong uitsteken
Ik vraag me af of het voordeel zo groot is als het paard de hal 'kent' als je paard een spokenjager is al helemaal niet, dan eerder voor de verassingsaanval gaan en zorgen dat peerd dusdanig overbluft is dat het zich juist gedraagt en meer vertrouwd op zijn/haar ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:11

In Noord-Brabant was er een vereniging die zelf op de startlijst een uitnodiging zette dat ze voor de wedstrijd van zondag de ruiters zaterdag al de gelegenheid gaven om te komen oefenen daar in de bak. Was hartstikke fijn met je jonge of kijkerige paard maar er was nooit geen kip. De keren dat wij zijn gaan oefenen daar waren er misschien 5 a 6 ruiters met paard, incl. wij!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:46

nou, het is niet alleen de baan verkennen (iedereen kan natuurlijk in de manege rijden). De hekjes, bloemen enz stonden er al (nog) wat er zijn op zaterdag EN zondag wedstrijden. Dus zij reed alvast voor de volgende dag warm. En ze reed tussen de wedstrijdruiters (waaronder ikke) die nog moesten starten in de kleine bak. Erg vreemd, zeker als je weet dat ze notabene in de Z gaat starten de volgende dag. Dan mag je toch aannemen dat ze hun paard kunnen rijden. Maar mijn vraag is meer: mag dit?? Als niet startende combinatie tussen de wedstrijdruiters inrijden en vervolgens in de ring oefenen voor de volgende dag???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:25

Als de vereniging nets daarover in het vraagprogramma/regels heeft staan en de ruiter is bevoegd om daar te rijden omdat ze daar in pension staat of bakhuur betaald oid dan mag dat. Of het sociaal is om anderen in de weg te rijden is weer wat anders. Maar ik heb ook wel eens op de 1e wedstrijddag meelosgereden terwijl ik pas de tweede dag hoefde te starten omdat mijn paard nog al eens uit haar plafond wil gaan. Dat was echter wel op een groot grasveld en niet in een kleine bak. Als je wil weten of het was toegestaan moet je dat aan je vereniging vragen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:00

Ten eerste vindik dat het gaat om de proef die je rijdt, die moet beoordeeld worden. Wedstrijden zijn er om je oefeningen te laten beoordelen en op dat vlak je te kunnen meten met anderen. Dat jij je paard wel goed kunt rijden in een nieuwe omgeving en een ander daar wat meer oefening voor nodig heeft staat daar helemaal buiten. Ik geef die amazone groot gelijk, voor het paard lijkt het me ook best prettig.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:44

Waarom ook niet?
Misschien wil ze ook wel even lekker losrijden voor morgen.. Nou dan zou ik ook gebruik maken van de bakken!
Ik oefen ook altijd bij ons in beide bakken!
Niet als er een wedstrijd is waar ik niet aan mee doen omdat het een andere klasse is of dat het voor ponys is..

revanche_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:38

ja waarom niet?
ik zo ook gebruik ervan maken...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:38

Ik kan me daar ook echt níet druk om maken hoor!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:59

Waarom niet?? zolang ze de andere ruiters maar niet in de weg zit.. en bovendien: als je vaak op dezelfde plaats wedstrijd rijdt, kent je paard de bak ook, dus echt een voordeel?? misschien meer voor haar eigen gemoedsrust... en misschien staat ze daar wel met haar paard, en kwam die tijd haar toevallig goed uit??

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:13

Remember schreef:
Ik kan me daar ook echt níet druk om maken hoor!

Dat bedoel ik nou... Tong uitsteken