modderbenen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

deborahke

modderbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 09:39

wat doen jullie met jullie paarden hun benen die na het rijden/longeren vol met modder hangen ?

spoelen jullie deze af ?
als jullie afspoelen drogen jullie ze dan vervolgens ook af ?

Lynn_Nikita

Re: modderbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:41

nee, ik heb geen spuitplaats, dus ik laat het gewoon opdrogen en veeg het eraf. Of ik pak handdoek en veeg het ergste al eraf en de rest borstel ik af als t droog is.
Word erna wel gewoon op weiland gezet ipv stal, dus daar worden benen ook vies

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:45

ik doe er niks aan. ze staan hier 24/7 op het land dus het heeft ook geen nut. Ik controleer wel een aantal keer per weer de kootholtes op mok.

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 09:46

de mijne staat voornamelijk op stal trouwens

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:50

niets, staan 24/7 in de wei en daar hebben ze ook moddervoetjes van.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:55

ik spuit de benen van mijn pony altijd even schoon na de paddock.
even het zand eraf Haha!
en als ze in het blubberweitje gestaan hebben spuit ik haar benen heel goed af,je weet maar nooit Clown
als er een klein wondje zit heb je zo een onsteking!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:20

niets, ze gaan dr niet dood aan hoor, royena gaat toch de padock in als ik klaar ben met rijden.
Wel conteroleer ik op mok.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:28

ik zet er in een emmertje warm water...
en daarna spons ik ze af met warm water met een beetje biotex(voor eventuele kleine wondjes)
daarna goed droogmaken met een handdoek en op stal

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:48

Ff snel een borstel er overheen om het erste zand eraf te halen, de rest droogt wel op stal en valt eraf, en als ze de bak weer in gaat komt ze er toch weer met vieze voeten uit.
Van al dat wassen worden ze ook niet weerbaarder, mijn paard mag gewoon een (vies) paard zijn Clown

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:20

Ik doe er niks aan. Vroeger deed ik het wel de benen afspuiten, maar mijn paard kreeg toen elke keer mok, toen heb ik het een winter niet gedaan en hij had geen mok meer.
Mijn nieuwe paard zet ik ook zo op stal en laat het gewoon opdrogen, dan borstel je het 's avonds er zo af.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:21

Niets, als het droog is borstel is het er gewoon vanaf, ik kan wel bezig blijven.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:56

Lynn_Nikita schreef:
nee, ik heb geen spuitplaats, dus ik laat het gewoon opdrogen en veeg het eraf. Of ik pak handdoek en veeg het ergste al eraf en de rest borstel ik af als t droog is.
Word erna wel gewoon op weiland gezet ipv stal, dus daar worden benen ook vies

dit doe ik ook, alleen mijn paard staat dan gewoon op stal en niet in de wei Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:28

Doe er niks aan, ze rennen buiten ook gewoon. Blijf bezig. Als ik ze s'ochtends uit stal haal is alles droog en borstel ik het er even af als het echt heel erg is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:44

Ik laat het gewoon zitten.
Als het droog is borstel ik het er gewoon af.
Als ik meteen wil rijden dan spuit ik het er af met de slang, hij moet nl 3-in-1-beenbeschermers om en ik wil er niet zoveel bagger onder hebben dan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:47

Ik doe er niks aan. De volgende dag is het weer opgedroogd, en borstel je het er zo vanaf. Afspuiten doe ik sowieso weinig in de winter, vind ik veel te koud ( voor mezelf, brrr)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:49

Ik probeer om zo vaak mogelijk als mijn paard uit de wei komt (of na rijden in een natte bak) de beentjes even af te spuiten en te drogen met een handdoek vooral de kootholtes. Het langdurig nat zijn van de huid maakt het inderdaad zwakker volgens mij.

Wat ik mij afvraag: ik zie veel reacties in de trant van ik spoel ze niet af ed want ze worden toch weer vies, maar ik controleer wel op mok. Waarom wel controleren, maar niet voorkomen? Natuurlijk controleer je je paard op mok maar als dat alles is wat je eraan doet ben je volgens mij niet zo slim bezig. Je bent immers al te laat als hij het heeft? Ik vind dat je beter kan proberen het te voorkomen door zoveel mogelijk de benen schoon en droog te maken maargoed...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:51

ik laat het gewoon zitten. als de modde rnog nat is als ik ga rijden doe ik ze geen beschermers om. controleer elke dag op mok omdat ze in het nat staan. maar savonds gaan ze gewoon met hun vieze modderpootjes op stal.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:52

Niets, want ze staan de hele dag op wei.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:54

@Ezter: Ik heb nog nooit de modder van een paard zijn benen gespoten ( nou ja, wel eens een keertje, maar nog nooit regelmatig ) en ook nog nooit een paard met mok gehad. Dus zo erg zal het wel niet zijn.
In de natuur worden de benen ook nat en modderig, die worden ook niet met een handoek opgedroogd. Gewoon de vacht zijn werk laten doen, de natuur lost het zelf het beste op denk ik. Maar ik heb geen ervaring met mok, dus kan daar niks over zeggen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:56

Wanneer ik mijn paarden 's avonds naar binnen haal spuit ik bij allemaal de benen af.
Lekker even de modder eraf en de hoeven schoon.
Dan gaan ze allemaal met lekkere schone benen de stal in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:48

ff de borstel eroverheen halen, verder niks. Ze staan hier voornamelijk buiten, dus het heeft toch geen zin om er meer aan te doen.. (wel dagelijks goed controleren op mok e.d)

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:57

Wanneer de paarden bij ons aan het eind van de middag van het land komen worden de benen wel afgespoten. Is wel nodig ook. Ze staan bij ons op klei-grond en je wil niet weten hoe ze eruit zien aan het einde van de dag. Mijn paard is gelukkig niet mok-gevoelig anders zou het beter zijn als het ook nog werd afgedroogd.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:04

Helemaal niks.
Ze staan overdag op het land en 's avonds voordat ik ga rijden borstel ik wel even de opgedroogde modder eraf. Na het rijden laat ik de modder zitten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:44

Ik spuit altijd zijn benen af als ze onder de blub zitten,en krab de hoeven even uit.Die spuit ik dan meestal ook schoon.Daarna meestal even afdrogen met een handdoek.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:30

Voordat ik ga rijden maak in zijn benen altijd schoon Haha!
Ik moet altijd met bescherming rijden en heb dus nooit last *onder de bescherming* van vieze benen.