erg zwetend paard...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

erg zwetend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 20:23

mijn merrie zweet ontzettend na een kwartiertje rijden, niet omdat ze geen conditie heeft, niet omdat ik haar afjakker, maar omdat ze daar gewoon aanleg voor heeft...

ik mag haar (nog) niet scheren van de eigenaar en zit nu dus met een enorm zwetend paard op concours....

hoe denken jury's hierover? denken die dat het paard afgejakkerd wordt bij het losrijden? of krijg je gewoon minder punten voor verzorging ofzo?

Scum

Re: erg zwetend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:58

In principe kun je dus lager scoren voor de verzorging. Het paard hoort in wedstrijdconditie te zijn en daar hoort ook een mooie vacht bij.

Jammer dat je niet mag scheren. Je paard droogt daarna minder goed op, en zeker met koud weer is de kans op verkouden worden een stuk groter. Hopelijk mag je het binnenkort wel.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:59

Waarvoor mag je niet scheren? Een beetje oneerlijk tegenover het paard. Hij kan hiervan behoorlijk verkouden van worden.

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:03

je zal wel met de beoordeling van de verzorging zitten...lijkt het je dan niet handiger om een tijdje rustig aan te doen tot dat je wel mag scheeren??

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:57

Je kunt voordat je de ring in gaat even gauw nog een zweetmes over je paard halen. Dat scheelt weer wat schuim.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:04

tja, de eigenaar wil dus wel dat ik doortrain en wedstrijden rijd... Verward beetje vreemde man af en toe.
ik doe al heel rustig aan met losrijden, rij echt maar 5 a 10 minuutjes los en ga dan weer stappen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:55

Probeer hem over te halen met de eventuele gevolgen. Ik vertrouw erop dat jij natuurlijk de goede nazorg geeft na het rijden. Maar er is dan nog steeds een kans dat je paard kouvat.
Dus overhalen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:20

ben ik al mee bezig Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:24

Ik heb hetzelfde, ook een paard dat niet geschoren wordt en niet onder de dekens gaat, en dus a la teddy mee moet.
Het is gelukkig een brave dus ik rij gewoon niet al te lang los en na de proef gelijk een zweetdeken erover en meerdere mee zodat ik kan wisselen tot hij echt droog is. Verder is het pech gehad dan. Als ruiter kun je er ook niks aan doen tenslotte. Gelukkig hangt je percentage van heel wat meer af dan het cijfer voor verzorging.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:30

De omgekeerde wereld: een paard mét wintervacht dat verkouden wordt? Scheren is pas tegennatuurlijk, zet maar een kaal paard in de vrieskou (dekens vervangen geen paardevacht).

Echt té gek

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:35

Baal schreef:
De omgekeerde wereld: een paard mét wintervacht dat verkouden wordt? Scheren is pas tegennatuurlijk, zet maar een kaal paard in de vrieskou (dekens vervangen geen paardevacht).

Echt té gek

Als hij kletsnat is van het zweet, is er toch veel kans dat hij verkouden wordt door de koude? Of heb ik het nu verkeerd Koe Bloos

Idd proberen hem voordat je de ring binnengaat goed droog 'maken' mat een zweetmes, zweetdeken, handdoek, enz.
En probeer de eigenaar te overhalen, en als hij blijft weigeren vraag hem dan of hij iets tegen het zweten weet Vork Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:40

Heb ik met mijn paard ook maar opzich is dat niet erg hoor en wat word gezegt over verkouden worden: paarden worden niet verkouden van bezweet zijn zo werkt dat bij paarden niet, de vacht regeld dat allemaal heel goed zelf.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:43

Hoe word het paard gehouden? Ruw of op een stal. Als het paard dagelijks naar buiten gaat zou het verselijk voor het beestje zijn als die geschoren zou worden. Want een deken is natuurlijk geen vacht.
Mijn vz pony's worden ruw gehouden dus niet geschoren. Ik rij in de les, daarna naar huis stappen met deken op en daarna eraf en hop weer de loopstal in. In de jaren die ik haar al doe is ze nog nooit verkouden geweest.

Maar over de wedstrijd, zou zeggen, als je een nette proef rijd maken wat mindere punten voor verzorging toch niet zo heel erg uit.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:45

Baal schreef:

Echt té gek

Natural?

kwpners e.d. krijgen vaak lang niet zo'n dikke vacht als wilde paarden in de natuur, vooral niet de volbloeden e.d.

Ga jij maar eens een uurtje hardlopen tot je flink bezweet bent, en ga daarna maar eens stil staan in de winter. geheid dat je verkouden word en dat je het veeeeel kouder hebt dan wanneer je bloot, niet bezweet maar toch warm van het rennen(trainen in het geval van het paard) onder een lekkere warme deken komt te staan.

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:57

noortje schreef:
Baal schreef:

Echt té gek

Natural?

kwpners e.d. krijgen vaak lang niet zo'n dikke vacht als wilde paarden in de natuur, vooral niet de volbloeden e.d.

Ga jij maar eens een uurtje hardlopen tot je flink bezweet bent, en ga daarna maar eens stil staan in de winter. geheid dat je verkouden word en dat je het veeeeel kouder hebt dan wanneer je bloot, niet bezweet maar toch warm van het rennen(trainen in het geval van het paard) onder een lekkere warme deken komt te staan.

Amen Sigaar

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:04

Mijn jonge merrie zweet ook ontiegelijk maar beoordelen ze je daar echt op tijdens wedstrijden?
Ik scheer de paarden ook niet puur omdat ze de hele dag buiten lopen op de kale vlakte waar dus niet tot weinig beschutting van regen of wind oid is.
Ik kreeg afgelopen april wel commentaar van de jury dat mijn paard van die harige benen had waarom ik ze niet geschoren had omdat dat netter staat. Toen heb ik ook gezegd het is een paard wat de hele dag buiten loopt, ze hebben de dike vacht niet voor niets.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:10

Als mens ben niet in het bezit van een mooie vacht over mijn gehele huid Haha!

voel eens een bezweet paard onder de haren en de huid is droog :Y

paarden kunnen heel goed voor zichzelf zorgen als ze het koud krijgen gaan ze gewoon bewegen en zorgen zelf dat ze uit de wind staan

Zweten is ook vaak een teken van heftige emoties

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:18

Als volbloed en als menigeen kwpn paard hebben die ook geen bijzonder dikke wintervacht.

het precies zoals je het zegt, als ze het koud krijgen gaan ze bewegen en uit de wind staan, in de natuur . We hebben het hier over paarden die gebruikt worden door de mens en dus nooit in de natuur geleeft hebben en dus ook niet beter weten als dit, huishonden behandel je toch ook niet als wolfen? en katten toch ook niet als tijgers?

Kijk eens naar de nationale topppaarden, zien er allemaal op en top uit. die vacht glanst echt niet zo had omdat dekens e.d. slecht zijn, Deze dieren presteren optimaal, dit zouden ze echt niet doen als ze niet goed in hun vel zaten en niet in optimale conditie waren.

een paard wat mee is op concours kan zichzelf niet warm houden door te lopen of door uit de wind te gaan staan.

ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat paarden na flink gezweet te hebben verkouden zijn geworden.

hoe moet je volgens jou omgaan met een paard dat gebruikt word als wedstrijd paard, dikke vacht en heel bezweet?
dekens mag jij dan niet gebruiken want dat is onnatuurlijk. ga jij er op wedstrijd terrein uren mee rond sjokken tot hij droog is? of zet jij hem kletsnat op de trailer?

dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, ik respecteer jou mening hoor maar dit is nou eenmaal hoe ik er over denk Knipoog

sorry lissy dat ik offtopic ga, zal vanaf nu weer ontopic blijven Knipoog
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 16-12-06 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:19

mijn paard staat overdag een aantal uren buiten en snachts gewoon op stal. ze staat al onder een deken, heeft ook geen teddyvacht, maar zweet dus wel enorm Verdrietig

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:24

lissy ik denk dat het bij jou gewoon een kwestie van scheren is.
Denk niet dat het dan over is maar iig wel een stuk minder. Urisa heeft daar gewoon aanleg voor zoals je al zei.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:28

Als onze shetten in deze tijd voor de kar lopen zijn ze altijd echt drijf nat , tijdens uitspannen drupt het op de grond.We zorgen ervoor dat ze volledig op adem zijn want dat is heel belangrijk ivm verkoudheden etc na het uitspannen brengen we ze naar de binnen bak waar ze een uurtje blijven ,ze rollen dan flink door het zand en daarna gaan ze gewoon weer naar buiten.Als ze buiten staan zijn ze niet droog aan de buitenkant maar wel op hun huid.De volgende dag even een borstel erover en ze zijn weer heerlijke bolletjes wol en klaar voor de volgende rit.

Onze andere paarden zweten id maar zelden en zitten wel wat dikker in het haar maar glanzen volop voor hun geldt het zelfde.Ik moet wel zeggen dat onze paarden dus vrij lopen en dus buiten en binnen kunnen komen.

Ik zal dus nooit een paard bezweet op een stal of trailer/vrachtwagen zetten waarin hij zichzelf niet warm kan houden ook ik kies dan voor (zweet)dekens liefst wol.Als ik klaar ben met rijden mogen ze altijd rollen voor ze weer op de vrachtwagen gaan (het liefste in geel of wit zand want dat maakt het poetsen de volgende dag eenvoudiger) en ik stap ze uit totdat ze op adem zijn en dan nog even zonder zadel totdat ze gaan rollen.

Dekens zijn niet slecht maar we behandelen onze paarden wel vaak als barbiepoppen , zachte heel meester maken immers stinkende wonden.

Onze honden (huishonden) worden niet geschoren en krijgen buiten geen deken om Haha! en als ze het warm hebben binnen gaan ze vanzelf wel in het koele achterhuis liggen en koud hebben ze het volgens mij nog nooit gehad.

Even on topic als een jurylid je hier een lagere score geeft met een opmerking dat je paard te veel zweet en hij teveel haar heeft dan zal ik via het secretariaat flink wat stenis gaan schoppen want dat kan natuurlijk niet

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:30

het is off-topic. maar misschien dat je eens met je DA of voerman ofzo kan praten over Elektrolyten. mijn paard krijgt die ook omdat ze wat vocht te kort kwam en erg zweette, ook al na een kwartiertje rijden, nu krijgt ze iedere avond een klein schepje elektrolyten en haar vacht is weer mooi strak (als ze vocht te kort komen en je knijpt of trekt aan de vacht blijft die wat langer staan) en ze zweet niet meer zo veel..
ik heb nu de Pavo E'lyte misschien is het ook iets voor jou en jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:32

Mijn paard is ook niet geschoren en idd hij zweet heel erg snel, hoef er niet veel voor te doen. Dat komt omdat het nog niet koud is en hun vacht voor de koude dagen is voorbereid.

Wat zou je kunnen doen, tja na het losrijden zo goed mogelijk proberen weer droog te stappen zodat ze weer voldoende is afgekoeld, extra electrolyten voeren en wellicht vragen toch iets van een patroon te mogen scheren.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:35

mijn paard was eerst ook niet geschoren, maar was niet te doen, je bleef aan het uitstappen, gelukkig maakte de eigenaar er niet teveel problemen van en mocht ik haar al snel scheren.

Wel vervelend, en helemaal als de eigenaar er geen gevoel bij heeft, ik heb de discussie met hoefijzers gehadm volgens hem kon ik ook wel zonder springen Boos!, maar uiteindelijk toch weten over te halen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:36

Mijn ene merrie kan altijd wel erg nat worden tijdens het rijden maar droogt zo weer op. De jonge merrie daarin tegen zweet heftig tijdens het rijden maar begint na het rijden heel erg na te zweten. Zij droogt dus ook erg langzaam weer op.

Electrolyten is dat niet alleen in de zomer belangrijk?