Oude merrie kan opeens niet meer zonder nieuwe buurvrouw!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Oude merrie kan opeens niet meer zonder nieuwe buurvrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 10:59

Wij hadden al een 22-jarige merrie en hebben sinds een paar maanden een 12-jarige merrie erbij. Ze staan naast elkaar op stal en kunnen het goed met elkaar vinden. Het ouwetje is eigenlijk heel bang voor andere paarden en staat ook altijd alleen in een eigen weitje. Voor de gezelligheid graas ik regelmatig met ons nieuwe paard aan de hand naast haar wei, maar nu blijkt dat de ouwe denkt niet meer alleen te kunnen staan. Als ik haar alleen in de wei of paddock zet wordt ze snel heel onrustig en als ik haar gewoon laat staan flipt ze bijna, ze springt bijna over je heen als je de wei opent om eruit te kunnen! Ook als zij in de wei staat en ik ga met het andere paard uit het zicht lopen of rijden wordt ze hel onrustig en gaat lopen rennen en hinniken ...

Wat zal ik doen? Ze niet meer aan "gezamenlijke" actiteiten laten deelnemen (wandelen, grazen etc) om haar weer zelfstandig te maken of zou dat toch niet lukken omdat ze ook naast elkaar staan? De jonge merrie kan prima alleen.
Hebben jullie ervaring met dit soort situaties en/of tips?

ellepel

Re: Oude merrie kan opeens niet meer zonder nieuwe buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:12

hihhii eigenlijk wel heel lief, ze heeft nu een paard waar ze zich veilig nij voelt,het misschien wel ziet als "mama"en daar dus niet meer zonder wil. Knipoog
mooiste is gewoon nog een paard erbij zodat er altijd 2 bij elkaar staan als je er 1 weghaald. Haha!
misschien toch een van de andere paarden die daar staan er bij zetten?

verder zal t wel moeilijk worden,ze heeft besloten dat ze de andere niet missen wil,misschien haar anders neerzetten zodat ze het andere paard wel blijft zien, afleiding geven met hooi?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:59

Het zal idd moeilijk worden.

Mijn oude merrie denkt ook dat ze minimaal dood gaat als ik haar vriendje bij haar weghaal om bijvoorbeeld te gaan rijden. Ik heb het opgebouwd, maar dat werkte niet, ze bleef onrustig. Nu geef ik haar als ik hem bij haar weghaal een paar handjes voer, en dan is er opeens niks meer aan de hand. Uiteraard wel een warm welkom gehinnik als ie weer in de buurt komt, maar daar is niks mis mee. Ze loopt nu niet meer zo te draaien en te doen als ik mijn paard meeneem.

ClaudiaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:28

Dat is redelijk logisch.
Hoe ouder ze worden,hoe rapper ze aan iets/iemand gehecht geraken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:11

Mijn merrie (20 jaar) heeft dit ook wel erg gehad de afgelopen zomer Haha! Mijn merrie is ook wat bangig voor sommige andere paarden en was al goede vriendinnetjes met een 25 jarige merrie.
Op het land hebben ze dit jaar samen gestaan, met nog 2/3 andere merries.. maar daar moesten ze allebei niks van weten. Op een gegeven moment werd het wel zo erg dat als de een het land uit ging, de ander voor het hek bleef wachten en hinniken, mijn pony ging ook erg heen en weer lopen voor het hek.. terwijl ze niet eens alleen stond dus! Ze werd ook helemaal hyper als ze haar dan weer zag.
Het is inderdaad heel lief, maar handig is anders af en toe Haha!
Gelukkig kon ik nog wel normaal met mijn pony gaan rijden.

Toen de herfst begon heeft Tink (de andere merrie) een maand lang voor operaties in Utrecht gestaan, de eerste dagen was mijn pony nog erg aan het "zoeken" en een beetje uit haar doen, maar dat wende al vrij snel.

Gek genoeg is dat hele kleverige aan elkaar over nu Tink weer terug is uit utrecht, ze staan nog steeds naast elkaar op stal en hinniken vaak ook wel even als de ander terug komt.

Als je geen echte problemen krijgt als je met een van de paarden weg wilt, zou ik het lekker zo laten.. Zo'n vriendschap tussen 2 paarden is ook wel weer heel fijn natuurlijk, zeker voor een ouwetje Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:45

Aan een kant is het wel aandoenlijk, maar mijn merrie raakt echt in paniek en je kunt haar dan bijna niet meer uit de wei pakken. Zodra je het hek opendoet springt ze bijna dwars over je heen, zo angstig is ze dan geworden. Dus dat is best lastig/gevaarlijk. Ik heb nu een paar keer geprobeerd om haar buiten te zetten en met het andere paard helemaal uit de buurt te blijven en dat gaat dan soms beter. Het blijft gewoon een lieve rare ..... Haha!

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:26

Mijn merrie heeft ook een soort van verlatingsangst, vorige week duikelde ze nog over het hek heen omdat ze niet alleen wilde blijven.
Ik durf haar nu dus ook niet meer alleen te laten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 09:46

ellesje schreef:
Mijn merrie heeft ook een soort van verlatingsangst, vorige week duikelde ze nog over het hek heen omdat ze niet alleen wilde blijven.
Ik durf haar nu dus ook niet meer alleen te laten.

Dat heb ik dus ook, en het kost zo wel veel tijd als je er telkens bij moet blijven en dan kan ze dus ook maar relatief kort in de wei .... maar ja, het is niet anders.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:11

mijn oudje heeft dat ook, sommige weiden zijn helemaal kapotgelopen aan een kant, omdat achter het bos haar vriendinnetje staat
mun opa's andere staat al 24 jaar bij haar, dus als ik met de een ga rijden, wordt de ander helemaal gek, en ondanks haar 28 jaar, bokt de merrie dan zelfs en steigert omdat ze helemaal blij is dat we er weer zijn
maar er is, voor zover ik weet, nix aan te doen, behalve met beide paarden weggaan