Help! Voedernijd naar 1 buurpaard...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Help! Voedernijd naar 1 buurpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 09:22

Verbeter me maar als het hier niet goed staat...

Mijn trekpaard van 13 (ik heb haar nu anderhalfjaar, is tweede winter) had vorig jaar toen ze op stal stond echt een hekel aan haar haflinger buurvrouw. Zo erg dat de haflingerpony zelfs de stal niet meer indurfde, want ze deed echt lelijk tegen haar. Zeker als ze voorbij kwam om naar haar stal te staan. Ik had niet echt het idee dat het met voer te maken had. Toen kreeg ze overigens alleen kuil.

Deze winter staat ze naast de andere haflinger pony. Ze krijgen nu allemaal hooi en dat ging vrij goed eigenlijk. Aan de andere kant van haar staat ons andere trekpaard. We hebben ze samen gekocht en staan al sinds hun 2e jaar bij elkaar.

Alleen sinds Emma op stal staat, is ze wat afgevallen. Ik ben nu bezig om brokken/muesli bij te voeren en maisvlokken. Jennie krijgt dat ook.

Als ik het voer klaar aan het maken ben, staat Emma te gillen en te bijten richting haflinger buurvrouw. Ze trapt zelfs tegen de muur richting pony (alsof ze daar doorheen de pony zou raken...). Boos worden ( ff een brul geven dat ze het moet laten..) werkt echter averrechts. Dan wordt ze ook boos op mij. Dan maar negeren.

Ik dacht eerst dat het aan de brokken lag, dus ik ben over gegaan op muesli en maisvlokken waar toch minder energie in zit. (sorry als ik dat verkeerd geredeneerd heb...) Maar ze blijft het doen. Ik voer nu al 3 weken bij. Ze krijgt 2x per dag. En naar haar trekpaard buurvrouw heeft ze het niet, daar heeft ze schijnbaar respect voor.

Dus heeft iemand tips wat ik kan doen? Heeft het met het voer te maken of puur met het gedrag van de haflinger?

Duhelo

Re: Help! Voedernijd naar 1 buurpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:56

paard dat ik rij is ook zo een kreng op stal.
Zodra er voer mee gemoeit is trapt ze de ander ede stal uit, of het nu brok of hooi is, om het even.
het enige waar ze niet naar trapt is haar hengstveulen van nu 8 maand oud.

Bij haar is het wel zo dat zodra ze aangebonden staat het over is.
Ik denk dat het gewoon verdediging is voor haar voer.
Enige oplossing is wss de haflinger verplaatsen.
of het andere trekpaard tussen emma en de haf zetten.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:00

hmz Tja het is eigenlijk alleen met brokken... Met het hooi is ze totaal niet gemeen.

De indeling was vorig jaar Halflinger, Emma, Jennie (de andere haflinger stond aan de andere kant) Nu is de stal verbouwd en is het Haflinger, Jennie, Emma, Halfinger.....

Het andere trekpaard ertussen zetten kan niet. (die staat al tussen de andere haflinger waar ze vorigjaar mot mee had...) Misschien iid toch maar eens overleggen of ik de paarden mag verplaatsen...

Maar vind het niet normaal dat ze zo doet.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:05

Kan je het paard niet een rustigere plek geven met maar 1 buur die ze wel mag? Verder valt het vaak niet op te lossen, behalve dan met een verschuiving van de paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:02

haflinger-haflinger-trekpaard-emma, dan kun je ze toch zo zetten?

Tutteflut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:46

Kan je niet het eten ergens anders maken dat ze het niet ziet?
En anders zal je ze denk ik echt van plaats moeten veranderen,zo kan het toch echt niet verder?