Wat te doen met hapgrage-harry???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Wat te doen met hapgrage-harry???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 02:39

Zoals de titel al zegt, 5 jarige KWPN ruin die gewoon overal in moet bijten, alles moet in zijn mond. Hij is daarbij ook nog eens erg bewegelijk, bij de poetsplaats zetten als het druk is, is onmogelijk...
Het tuig bijt hij kapot als het met hoofdstel indoen bijvoorbeeld in zijn mond terecht komt, hij kauwt aan zijn beenbeschermers als die omzitten (met opzadelen) en hij kan erbij.

Hem straffen voor deze dingen heeft nog geen verbetering laten zien. Ik ben daar wel heel consequent in, maar voorzichtig met tikken omdat hij daar erg voor terugdeinst. Vaak zorg ik maar dat hij zo kort mogelijk aan de muur staat, of ik poets hem in zijn box (terwijl hij vast staat) en dan ben ik veel bezig met zijn lijf waardoor hij enigzins zijn hoofd bij mij houdt..

Zou dit een vorm van stress kunnen zijn? Hij komt van een relatief kleine stal (staat nu op een vrij grote manege) maar staat niet op een heel druk stuk, hij kan zien wat er om zich heen gebeurd en komt voldoende uit stal.

Hebben jullie tips/suggesties????

PERENBOOMPIE

Re: Wat te doen met hapgrage-harry???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 02:54

ipv tikken een paar keer een flinke optater geven aan de zijkant van zn snoet en wel zo overtuigt mogelijk,hoef je maar twee of drie keer te doen en dan weet hij de volgende keer wanneer je een waarschuwende vinger opsteekt dat ie te ver gaat,wel meteen reageren wanneer hij dit gedrag vertoont en niet eerst wachten,tikken maakt geen indruk.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 05:56

Is dit voor hem nieuw gedrag of speelt het al lang?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:41

Nee hoor, is geen stress....dat is speels gedrag. Hoe ver is hij met wisselen?

Ik zou de mond veel aandacht geven, lippen en tandvlees stevig masseren, verder veel grondwerk met hem doen. Als hij op zijn halstertouw wil bijten, het hele halstertouw in zijn mond proppen zodat dat niet leuk meer is. En idd hem uit de buurt houden van de dingen die hij kan slopen. En een flinke wilgentak in zijn box hangen waar hij wel aan kan en mag knagen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:33

Cassidy schreef:
Nee hoor, is geen stress....dat is speels gedrag. Hoe ver is hij met wisselen?

Ik zou de mond veel aandacht geven, lippen en tandvlees stevig masseren, verder veel grondwerk met hem doen. Als hij op zijn halstertouw wil bijten, het hele halstertouw in zijn mond proppen zodat dat niet leuk meer is. En idd hem uit de buurt houden van de dingen die hij kan slopen. En een flinke wilgentak in zijn box hangen waar hij wel aan kan en mag knagen.

Ik weet niet hoever hij is met wisselen, maar hijs laatst wel helemaal gedaan door de tandarts. Toen bleek wel dat hij met zijn 5 jaar al flinke scherpe kiezen had.
Ik ga dat proberen, dat aandacht geven aan zijn mond. Eens zien wat het oplevert Ja

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:12

Hij is waarschijnlijk gewoon aan het puberen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:55

Hmm.. een paard neemt je niet vaak bewust in de maling, ik denk niet dat je, zoals perenboompie, een fikse klap op de mond moet geven.. Hoezo: zinloos geweld... Helemaal als t paard al schichtig is naar klappen toe. Zorg er gewoon voor dat hij niet bij zijn spullen kan komen, zadel hem anders gewoon buiten op zodat hij dan andere dingen aan zijn hoofd heeft, ipv dat hij zich gaat vervelen en dingen gaat opzoeken die hem sowieso al wat irriteren..

Ook als jij hem niet gewoon bij de poetsplek zetten kan, kan dit een stukje van respectloosheid zijn.

Ook kan t zijn dat je paard deze drukte helemaal niet gewend is en zich moeilijk eraan kan aanpassen, als dit het geval is zou ik toch een andere plek zoeken.
Maneges voor stalling van eigen paard vind ik trouwens nooit echt iets. Tenzij het een echt goede manege is dan..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:09

ik denk ook dat het absoluut geen zin heeft om hem tikken te geven, je hebt dan juist grote kans dat het alleen maar erger wordt.

zou het niet kunnen zijn dat hij ergens last van heeft?? je paarrd zal het heus niet zomaar doen.. ik denk dat naar z;n tanden kijken idd goed idee is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:29

sammie_44 schreef:
Hmm.. een paard neemt je niet vaak bewust in de maling, ik denk niet dat je, zoals perenboompie, een fikse klap op de mond moet geven.. Hoezo: zinloos geweld... Helemaal als t paard al schichtig is naar klappen toe. Zorg er gewoon voor dat hij niet bij zijn spullen kan komen, zadel hem anders gewoon buiten op zodat hij dan andere dingen aan zijn hoofd heeft, ipv dat hij zich gaat vervelen en dingen gaat opzoeken die hem sowieso al wat irriteren..

Ook als jij hem niet gewoon bij de poetsplek zetten kan, kan dit een stukje van respectloosheid zijn.

Ook kan t zijn dat je paard deze drukte helemaal niet gewend is en zich moeilijk eraan kan aanpassen, als dit het geval is zou ik toch een andere plek zoeken.
Maneges voor stalling van eigen paard vind ik trouwens nooit echt iets. Tenzij het een echt goede manege is dan..

Zoals perenboompie!!Nou je wilt niet weten wat hij van zijn soortgenoten meppen krijgt wanneer hij in een kudde zou lopen en liep te vervelen,denk dat een knal van een paardenhoef toch iets harder aankomt dan van mij,jullie moeten je paarden eens opvoeden en het niet zien als barbiepoppen paardjes aai aai wat is ie zielig,laten zien wat wel en niet mag en wanneer je het op de juiste manier doet en precies goed getimed krijg je er straks alleen maar plezier van en respect,het is wel +- 600kilo waar je het hier over hebt en dat wals je zo omver wanneer ze niet weten wat wel en niet geduld wordt.SAMMIE!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:46

sammie_44 schreef:

Hij komt idd van een pensionstal, maar absoluut geen kleine en rustige. Onze manege is super, ik heb daar geen kwaad woord over te spreken. De pension paarden staan appart en daar mogen in principe geen manegeleerlingen komen Lachen
Ik ben ook niet voor klappen, meestal corrigeer ik hem met mijn stem en daar reageerd hij vaak wel goed op. Ik beloon hem als hij zich wel gedraagt of gewoon als hij een moment van ontspanning laat zien. En inderdaad spullen weghangen, riempjes van het hoofdstel opbinden bij het omdoen en noem maar op.
Het gaat al wel beter, maar hij is echt heel actief met zijn mond...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:12

Mijn 5-jarige pakt dus ook graag alles vast wat hij tegenkomt. Hij is met zijn 3 gecastreerd, en het zijn geen hengstenstreken. Hij is gewoon jong, speels en wil graag werken. Zodra je met het hoofdstel aankomt, doet ie zijn mond al open en voor je het weet staat ie al klaar om wat te gaan doen. Als hij niks aankan, dan speelt ie met zijn tong.

Tikken heeft ie in het begin veel gehad, maar het hielp niet. Hij pakt ook alleen iets vast om mee te spelen, het hoeft niet kapot ofzo. Die van mij is gewoon speels, een echt kind wat nog niet volwassen is. Ik vind het nu op zich wel grappig, hij zit iig goed in zijn vel. Volgens mij groeit hij er gewoon overheen. En ik denk dat dat met die van jou ook zal gebeuren!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:19

mijn 3 jarige bijt nergens in
ja in zn eten en zn snoepjes. maar zn tuig enz lat hij allemaal met rust ben het volkomen met perenboompje een. een klap wat hij van een ander paard krijgt doe tmeer zeer. mijn paard weet het al al ik mn stem verhef daarna vinger opteken en dan krijgt hij ook een mep hoor. is wel een beest van 700 kilo/. als hij wilt kan hij aardig wat chade aanrichten. en als hij je straks bont en blauw heeft gebeten vind je het ook niet leuk meer. mijn paard is ook speels en jong maar bijt absoluut niet.

goudbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:20

heb er ook zo eentje gehad..altijd aan zn deken en peesbeschermers "knagen"..heb het deken en zn peesbeschermers 1 keer ingesmeerd met groene zeep.hij hapte er weer in..vond het echt vies...nooit meer gedaan..en sorry hoor..maar 1 keer een goeie corrigerende tik kan het einde zijn van bijtgedrag..en niet elke keer een flauw tikje,daar worden ze alleen maar kopschuw van,en dat wil je niet neem ik aan

ClaudiaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:28

Dat is waarschijnlijk een puberteit,dat is wachten tot het over gaat,anders toch eens de DA er naar laten kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:34

Hoe hapt hij eigenlijk? Onderzoekt hij alles met zijn tanden, of bijt hij echt gericht?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:33

ik ga hierin met cassidy mee. verder zou ik het zoveel mogelijk negeren, en alleen positief gedrag belonen. zorg wel dat hij wat te knagen heeft, maar blijf duidelijk over waarop wel en niet geknaagd mag worden. de merrie van mijn zusje deed dit ook altijd, is altijd veel uit de hand gevoerd en het is nooit gecorrigeerd. het aanleren van het woordje 'nee' is imo een vereiste. verder uit je persoonlijke ruimte sturen als hij ongewenst aan je zit.