Uit de tijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Uit de tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:37

Een paar maanden geleden is er bij onze vereniging een lid bijgekomen die is overgestapt van een vereniging in het naastgelegen dorp. Op zich niet vreemd, de reden des te meer (naar mijn mening)...

De club in kwestie heeft sinds jaar en dag de regel: alle leden starten in een groen jasje. Punt. 'Vroegah' zag je dat wel vaker maar nu is het toch wel ietwat achterhaald... Er was al vaker wat te doen geweest om die regel maar de ruiter in kwestie vond het mooi geweest en is overgestapt. De kinderen groeien natuurlijk en er was op dat moment geen geschikt jasje meer voor hem aanwezig. Enige optie: een damesjasje. Ook geen goed plan. Dan moesten ze er zelf maar een kopen. Nergens te vinden natuurlijk. Als compromis wilden ze dan een donkerblauwe jas doen maar dat werd niet geaccepteerd. Toch op zoek naar een groene jas en de speurtocht leerde al snel dat het betreffende jasje niet meer gemaakt werd. Wat het dichtst in de buurt kwam was een jasje van Pikeur, kosten: 450 euro.Dat ging dus iets te ver en zijn ze overgestapt nadat het bestuur geen wijziging wilde aanbrengen in de regel.
Op zich niks mis mee, het zal mij ook een zorg zijn want wij hebben er een goede ruiter bij dus op wedstrijden goede reclame voor de club.

Bij wijze van test is een andere amazone van de betreffende club eens gaan rijden in een zwart jasje om te kijken wat de consequenties zouden zijn. Op de coupon stond bij het onderdeel verzorging -1. Zonder commentaar.

Zoals gezegd: het is mij persoonlijk een rotzorg wat ze daar doen maar ben wel eens benieuwd naar de mening van de dames/heren juryleden hier...
Kan een jury zomaar een minpunt geven omdat een combinatie niet in de clubkleur start?

Suprice

Re: Uit de tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:41

Eerst even een vraagje: Weten alle juryleden welke kleur/tenue bij welke club hoort en dat het meteen opvalt als je dat niet doet? Ik heb weleens geschreven bij ons op de vereniging tijdens een wedstrijd, en daar reden veel mensen zonder clubdekje, geen minpunten op gegeven..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:41

Ik vind het ook onzin dat je als club met bijvoorbeeld zo'n groen clubjasje moet rijden. Vroeger hadden ze op de manege van die verschrikkelijke veel te grote bordeaux rode truien met linksboven het logo van de club. Het ziet er 3x keer niet uit, het zit niet lekker etc.

Ik vind dat iedereen gewoon met een zwart jasje moet kunnen rijden, desnoods met naam van club erop ofzo.. maar dei groene en rode jasjes kunnen echt niet meer. Doe dan clubdekjes ofzo, genoeg herkenning lijkt me.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:44

Als ik niet weet welke combi in de ring zit en ik zie een groen jasje weet ik meteen waar we zijn. Dus in die regio is het zeker bekend onder de regionale juryleden...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:44

was deze wedstrijd een onderlinge wedstrijd?? of een oficielle
neem toch aan dat ie niet oficieel was,toch Verward

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:46

Ja hoor, gewoon een officiele wedstrijd...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:47

vreemd
in de regelementen van het knhs staat toch iets heel anders

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:48

dat zo dus betekenen dat als dat als buitenstaander niet weet,
je je inschrijft op die wedstrijd, je een min punt krijgt

shoot me if i'm wrong tis nog vroeg

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:56

Nee, voor een buitenstaander maakt het niet uit... Die mogen in elke willekeurige kleur starten. Bij die vereniging hebben ze alleen de regel dat er gestart wordt in een groene jas door alle leden van die vereniging op elke wedstrijd. Starten in een andere kleur is onaanvaardbaar en wordt niet getolereerd...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:13

Een jurylid is niet verantwoordelijk ervoor dat de deelnemers in clubtenue rijden.
-1 mag je zowiezo al nooit geven. Bij lichtrijden op het verkeerde been mat je wel het betreffende onderdeel 1 punt lager geven (bijv een 6 ipv een 7).

En bij een vergissing is het altijd -2.

Dus die -1 kan echt niet.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:14

kan d'r helemaal niets over vinden in de regelementen van het KNHS

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:54

sorry als ik er overheen lees maar gaat het om paarden of pony's?
ik ben geen juri dus kan je helaas geen antwoord geven.
bij de pony's werd er bij ons altijd moeilijk gedaan, sommige clubs rijden zelfs nog in een vreselijke rode of groene trui hier.
ik zou niet eens weten wat de clubkleur bij mijn club is??
ik heb in ieder geval blauw!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:58

Dit staat in de reglementen:

Citaat:
Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

En dit:

Citaat:
Indien een ruiter/amazone niet in de juiste kleding of harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding. Als de deelnemer de kleding niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Maar er staat in ieder geval dat het niet de verantwoordelijkheid van de jury is (maar van wie dan wel?). Verward
Maar begrijp hieruit ook dat ze jury in dit geval wél -2 mag geven, als de ruiter later wel in clubkleding zijn proef rijdt?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 12:06

Het niet voldoen aan de kledingeis zal meer bedoeld zijn voor als je binnenkomt in je trainingsoutfit in plaats van in wedstrijdtenue. Als een ander jasje dan die van het verenigingstenue ook daaronder valt mag er blijkbaar inderdaad -2 gegeven worden.

Maar in het voorbeeld van de amazone is de -1 dus onterecht. Het is a niet de verantwoordelijkheid van de jury maar van het bestuur van de vereniging en b heeft ze de proef uit mogen rijden dus mogen de minpunten niet meer gegeven worden...

Wazig...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:29

In de reglementen staat het in ieder geval ook niet duidelijk.

Maar hoe dan ook, een jury mag nooit -1 geven (in welk geval dan ook), en zat dus hoe dan ook fout.

Als je het echt zeker wilt weten moet je even de KNHS bellen (alhoewel.. die weten het zelf ook niet altijd...)

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:35

Weet je zeker dat die minpunt is gegeven voor de kleur van het jasje? Of kan het ook zijn dat de betreffende ruiter/amazone op dat moment geen haarnetje, witte handschoenen, blouse, broek of plastron aan had? Of dat het paard geen wit dekje had of niet is ingevlochten?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:37

Ik vindt het raar dat de jury weet dat zij eigenlijk in een groen jasje had moeten starten. En er dan nog -1 (was dus niet kan) voor geven. Lijkt mij eerder kinderachtig.

Als de L.R. vier-achttallen rijdt ed kan ik me voorstellen dat ze het verplichten, maar wordt er daar niets mee gedaan vindt ik het wel erg flauw van de vereniging.

Onze club-kleur is zwart, maar volgens mij houd niemand zich daar bewust aan. Er rijden mensen in het blauw creme ed. De club zegt er verder niets van, en de jury al helemaal niet !!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:57

hop schreef:
Of dat het paard geen wit dekje had of niet is ingevlochten?

Dit valt al af van je lijstje. Wit dekje is niet verplicht en invlechten ook niet. Al moet de manen dan wel netjes verzorgt aan 1 kant liggen of op geschoren zijn.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 14:02

De amazone kennende zal zij aan de overige verzorginseisen hebben voldaan, het ging puur om het groene jasje... Overigens vind ik het ook vaag wel -1 te geven maar er niet bij te zetten waar dat dan voor is... Zoals gezegd: Juryleden uit de regio weten dat men bij deze vereniging in een groen jasje gestart dient te worden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:09

Maar Gitta, een jurylid kan toch niet bjhouden of de statutten van de LR veranderd zijn.....

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:32

Onze clubkleur is donkerblauw, en daar houdt ook echt iedereen zich aan...
Het staat bij ons echt in de regelementen dat je in blauw moet starten. Ik geloof wel dat zo'n kleur door de club verplicht gesteld kan worden, maar ik kan me niet voorstellen dat het een taak van de jury is om hier toezicht op te houden.

Er is ook een club bij mij in de buurt waar alle paardenruiters, zonder uitzondering, in een bordeaux rood pikeur jasje starten met een stropdas ipv plastron, echt allemaal. Is op zich wel grappig, je ziet op wedstrijden meteen dat die allemaal bij elkaar horen

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 14:48

@ Ludora: Nee, en dus kunnen ze óók geen minpunten geven als er een lid van de genoemde vereniging in een zwart jasje start...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:28

Gitta1977 schreef:
De amazone kennende zal zij aan de overige verzorginseisen hebben voldaan, het ging puur om het groene jasje... Overigens vind ik het ook vaag wel -1 te geven maar er niet bij te zetten waar dat dan voor is..

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Als het jurylid er niet bij heeft gezet waar die -1 voor was, hoe weet jij dan dat het voor het groene jasje was?
Dat verzinnen jullie nu zelf. Misschien was het toch voor iets anders, zat bv. de singelstoot niet goed weggewerkt of flapperde het lusje van het schabrak eruit.
*edit* dan nog blijft de -1 vreemd, want dat trek je dan gewoon van het cijfer af en zet je er niet expliciet bij.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 22:30

Ze reed gewoon een wedstrijd als alle andere wedstrijden, keurig verzorgd zoals het hoort, het enige wat er anders was was de kleur van het jasje (als test voor wat er zou gebeuren) en prompt krijgt ze de -1...
Bij mij is 1 en 1 2, maar goed... Ze hadden er dan op z'n minst bij kunnen zetten wat dan de reden was voor de minpunt, toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 07:46

Zoals ik het reglement lees zou er inderdaad geen -1 gegeven mogen worden, maar had het -2 moeten zijn, er even van uitgaande dat de jury het pas na het 3de onderdeel op was gevallen. Dan moet het namelijk als vergissing worden gezien, en dat is naar mijn weten -2.