Zand eten in de winter!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal

Zand eten in de winter!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 22:45

Mijn paard krabt de hele wei kapot om zo de wortels van het gras te eten,
en eet hierbij veel zand.

Wat is hier aan te doen?
Ik geef hem regelmatig lijnzaad slobber.
Maar wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Babsie_Flash

Re: Zand eten in de winter!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:19

Ik denk dat het meerdere oorzaken kan hebben, 1 ervan is dat het paard iets te kort komt als mineralen, vitamines...
een andere oorzaak kan zijn dat het paard het heeft overgenomen van een ander paard en het nu als hobby heeft.
Er zullen vast wel andere oorzaken zijn, misschien heeft iemand anders nog een idee?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:24

Ik ken ook alleen die oorzaken. Heeft je paard de beschikking over een liksteen ofzo? Ik heb ooit eens de tip gekregen om mijn paard kalkkorrels bij te voeren toen hij dit deed ( bij de welkoop te koop ). Ik heb dat alleen nooit gedaan, dus ik weet niet of het helpt.
Graven is volgens mij voor de rest lastig af te leren ( ik sta wel open voor een gouden tip Haha! Met zijn Duitse achtergrond is mijn paard kampioen kuilen graven, tot woede van de stalhoudster hier )

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:30

Leg een liksteen in het land voor de mineralen en een hooinet (met hele fijne gaten) om wat te knabbelen.. Zou het zo anders ook even niet weten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:50

ik heb nu al weer meerdere malen gezien dat die van mij het ook doet..
ze zoeken een mooi plekje op en gaan fijn aan de grond staan likken.
ze krijgen de hele dag hooi,ze krijgen wat brok,2 likstenen en nog doet meneer het en zijn weidegenootje ook Knipoog

ik las laatst iets over natrium gebrek dat ze het daarom doen,maar er is een liksteen die dat bevat en daar blijven ze af.
kalk heb ik ook al gehoord...
denk dat t toch iets bevat wat ze hebben moeten, als ze wat zand binnen krijgen is dat helemaal niet erg, normaal word dat wel uit de darmen afgevoerd als ze genoeg hooi eten,pas als ze echt dagelijks flinke happen vol nemen kan dat slecht zijn.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:50

Toch adviseer ik om het goed in de gaten te houden... want kleine beetjes maken ook een grote... dan kunnen ze zandkoliek oplopen... en idd ik denk ook dat ze het doen omdat ze wat missen.... staan ze verder in een wei die erg kaal is?? want dat zou het ook kunnen verklaren Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:54

Lijnzaadslobber is iig goed, en regelmatig een kuurtje zand weg geven.

En als ik de verhalen lees dat hij bij de wortels wil komen, hoeveel gras staat er nog op dat land?

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:41

Ja ze staan op een groot gras land, tuurlijk is het gras matig, maar meer gras is er gewoon niet, ze krijgen kuilvoer bij gevoerd, en hebben het van een ander paard overgenomen.

iig Bedankt

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:26

lijnzaadolie geven dan verkom je koliek dat had de mijne gehad en als je lijnzaadolie geeft dan heb je dat minder snel

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:32

en zijn er ook iets van muilkorven voor (hoorde ik?)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:16

Graaskorven, maar die zijn er voor om te zorgen dat paarden niet teveel gras eten.

Ik zou onbeperkt hooi geven. Ze hebben blijkbaar toch honger en paarden zijn gebouwd om 22 uur per dag te eten.

Anouar ging van de zomer ook zand eten. Maar hij nam echt een hap zand. Ik ben hem toen pavo koeken gaan geven en nu is het over

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:23

Je hebt ook "zand weg" dat kan je kopen bij de rutiersport winkel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:33

Om te controleren of er teveel zand in de darmen zit kan je een paar mestballen in een emmer water doen. Als je het dan een tijd laat staan en er ligt meer dan een theelepel zand op de bodem heeft je paard kans op zandkoliek.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:15

Volgens meerdere dierenartsen en de voerexpert van PAVO heeft het weinig met een tekort van doen.
De graswortels zijn in deze tijd heel zoet en paarden zijn er dol op. Ze graven naar die wortels en eten het zand mee.

Oplossing: geen 24 uur meer buiten bij extreme zandeters, of er moet een andere ondergrond zijn. Bij vorst of extreme waterval is er natuurlijk niks meer aan de hand en kunnen ze wel weer volop naar buiten (met betrekking tot het zand tenminste).

Daarbij is het geven van een zandlax middel een goede manier, en geef wekelijks slobber met lijnzaad in plaats van krachtvoer. Dat is mij althans aangeraden.

Als de paarden wat gestrekt gaan staan, dan hebben ze last van het zand. Blijven ze bij het rollen wat lang op de rug liggen, dan hebben ze al echt veel last van zand, dan is het ook bijna zeker een beginnende zandkoliek. Ook slaan met de achterbenen zonder reden in de wei is een symptoom. Vaak gaan ze met de achterhand in een kuil staan en voor op een hoger stuk, dat verlicht de pijn.
Haal dan direct de dierenarts, die zal met vloeibare paraffine een hoop leed kunnen voorkomen.

Alle paarden bij ons doen het, de een meer dan de ander maar ze doen het allemaal. Leefomstandigheden zijn van allen anders, dus daar heeft het weinig mee te maken. De één moet veel werken en krijgt veel voer, de ander is in opfok, weer een ander wordt regelmatig rustig gereden en staat dag en nacht buiten.

Maakt voor het zand eten geen verschil.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:58

Mijn paard doet het ook, staat in het land waar nog genoeg te knabbelen is, krijgt voldoende hooi en heeft een liksteen. Het eerst als ze in het land komt wat ze doet is krabben en eten. Om haar hiervoor op stal te laten vind ik ook wat, ze loopt nu nog ongeveer een 4 a 5 uurtjes per dag in het land.