schrapen in stal met voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

schrapen in stal met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 21:16

Mijn paard schraapt met haar hoef en schopt tegen de staldeur als ze denkt dat ze voer krijgt. Ik heb haar nog maar een half jaar, dus weet niet of ze dit bij de vorige eigenaar ook deed. Ze staat sinds 1 november op stal bij mij aan huis, samen met mijn andere merrie (diet schraapt niet).
Ik vind dit zeer irritant en het is ook lawaaiig voor de buren, bovendien is het slecht voor de hoeven. Stem verheffen helpt niet, tik met een zweep wel, maar dat doe ik liever niet omdat ze nogal kopschuw is. Dan word dat alleen meer erger.
Meestal geef ik haar maar vlug eten om van het lawaai af te zijn.
Iemand tips hoe ik dit het best aan kan pakken?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: schrapen in stal met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:40

Mijn merrie deed dit nogal altijd.Maar waar ik nu op stal sta,houdt de staleigenaaresse daar echt niet van.En is daar best streng in en is ook gewoon elke keer als ze het doet wordt ze daar voor gestraft.Is nu ook helemaal over..Maar goed bij haar was iets tegen de deur aan gooien toen genoeg,en nu als ze het nog doet je stem verheffen en klaar Lachen

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:48

Yetse deed dit vroeger ook (ik heb hem niet van kleins af aan) en ik corrigeer dit onmiddellijk met mijn stem. Daar reageert hij heel goed op. Desalniettemin heb ik aan de binnenkant van de staldeur in mijn nieuwe stallen schopplaten van rubber laten zetten, mocht hij een keer schoppen en ik ben er niet bij, dan hangen de buren niet gelijk aan de telefoon Haha!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 22:39

schreeuwen dat ze op moet houden helpt niet. Tegen de stal aanslaan met een zweep wel, maar dan is ze dus weer dagen van slag. En dat helpt ook maar tijdelijk wat na 10 sec doet ze het gewoon weer.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:36

Mijn merrie doet het ook, meerdere paarden op stal doen het.
Het is heel vervelend want als ze met haar voetjes op het beton komt dan slijten haar hoeven als een gek.
Ik heb het opgelost door een grote rubberen mat in de stal (onder het stro) te leggen.
Op de plek waar ze altijd staat te schrapen (dat is meestal voor de deur) en kan ze schrapen wat ze wil maar het is niet schadelijk en het maakt geen lawaai.

P.S helemaal afleren lukt nooit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:51

Als een paard schraapt bij het voeren kun je die het beste als eerste voer geven. Idd rubbermatten tegen de deur kunnen de meppen tegen de deur verzachten. Bij paarden die zich echt flink bezeren zou je kunnen overwegen of je het gedrag kunt onderbinden door kluisters aan te leggen. Ook zijn er mensen die goede resultaten hebben met een stroomdraadje aan de binnenkant van de deur....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:54

mijn DA/instructrice heeft ook een paard die al haar hele leven schraapt.. toen ze nog jong was heeft ze er heel streng op gelet en als het paard schraapte strafte ze het paard, maar toen ging het paard in zichzelf bijten om zich toch af te reageren dus toen liet ze het paaard maar gewoon weer schrapen. ze heeft wel ook rubberen matten in de stal liggen en voor hoefijzers zodat ze niet zo hard slijten Lachen

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:52

mijn paard doet het terwijl hij zijn voer al heeft.maar schraapt niet echt.staat gewoon met 1 been naar voren in de lucht.haha.maar heb er verder geen last van.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:44

Hoi allemaal,

Mijn ervaring is dat elk gebaar van aandacht in dit geval fout is. Wij hebben ook regelmatig een paard gehad wat het deed als het net bij ons was. Dè oplossing is negeren, niet foeteren, niet roepen, niet straffen en zelfs niet naar het paard kijken, maar.....ook niet voeren voordat het paard is gestopt met schrapen. Zodra het stopt, aandacht geven en voeren. Binnen een paar dagen hebben ze het in de gaten en binnen anderhalve week stoppen ze met het gedrag omdat het namelijk helemaal niets opbrengt.

Probeer het maar eens, je zult zien dat het werkt. Tuurlijk is het moeilijk om helemaal niet te reageren bij dat kabaal, maar even de knop om, het duurt maar een paar dagen voor ze het doorhebben.

Ben benieuwd....

Groetjes,

Soma

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:59

Soma schreef:
Mijn ervaring is dat elk gebaar van aandacht in dit geval fout is. Wij hebben ook regelmatig een paard gehad wat het deed als het net bij ons was. Dè oplossing is negeren, niet foeteren, niet roepen, niet straffen en zelfs niet naar het paard kijken, maar.....ook niet voeren voordat het paard is gestopt met schrapen. Zodra het stopt, aandacht geven en voeren. Binnen een paar dagen hebben ze het in de gaten en binnen anderhalve week stoppen ze met het gedrag omdat het namelijk helemaal niets opbrengt.

Mijn paard doet dat ook en negeren werkt inderdaad het beste naar mijn mening. heel af en toe doet mijn paard het nog, maar dat is heel enkel.

ik hoop dat het inmiddels al is geminderd.

groetjes van nadine

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:53

In de laatste Quarter stond een artikel over de vicebreaker, dat is een soort halsband die een paard bij ongewenst gedrag een stroomstoot geeft. In Amerika te verkrijgen, hier nog niet. Als je de berichten op de site mag geloven hebben ze er goede resultaten mee. Kijk even op www.vicebreaker.com . Als je paard echt een gevaar voor zijn eigen gezondheid oplevert zou je ook dit kunnen proberen. Belangrijk zijn jouw timing (want je bedient de halsband zelf), en het feit dat je paard je niet in verbinding kan brengen met de correctie, dus je niet ziet.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:09

volgens mij is dit puur voedernijd dit moetje wel zo slim m,ogelijk aan pakken haal er iemand bij (kan ook familie vrienden zij)
die hier al een keer wat mee te maken heeft gehad en het kan afleren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:19

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:57

Mijn verzorgpaard doet dit ook, het is een echte dramkont. Zolang zij daar staat te trappen tegen de staldeur krijgt ze gewoon geen eten. Zodra ze ermee ophoud krijgt ze gelijk haar eten.