Paard staat dubbel geregristreerd, wat nou?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Paard staat dubbel geregristreerd, wat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:52

Even een vraagje.
Mijn paard is in 1999 gechipt bij het KNHS, hier staat ze geregristreerd als op geboortedatum in Mei 1993. Verdere afstamming onbekend.
Hier ben ik achter gekomen toen ik haar wilde chippen ik heb hier zelf dus geen papieren van. Heb contact opgenomen met het KNHS wat ik zou moeten doen, het enige wat ik kan doen is een dublicaat aanvragen.

Maar nou het volgende, via de eigenaar die haar gechipt heeft ben ik erachter gekomen dat ze eigenlijk een draver is met papieren. Via haar officiele naam ben ik dan ook achter haar fokker gekomen.
Heb ook nog iemand foto's gestuurd van mijn paard die haar toen der tijd beleerd heeft voor de sulky ( ze heeft echter nooit op de baan gelopen ) en deze bevestigende mij dat zij inderdaad dit papier heeft. Haar geboortedatum is 06 JUNI 1993, dus niet de geboortedatum die bij het KNHS bekend is.

Inmiddels heb ik een kopie van de fokker thuis gestuurd gekregen van haar papieren. De echte papieren zouden volgens hem mee zijn gegaan naar de handelaar waar ze aan verkocht is ( hier heb ik ook naam + telefoonnummer van gekregen ) Maarja een handelaar bewaard die papieren echt niet..

wat moet ik nou doen? Ze staat fout geregristreerd bij het KNHS en staat ook nog steeds geregristreerd bij het NDR. Maar haar chip is dus van het KNHS. Ik wil niet een hoop geld uitgeven aan het KNHS voor een duplicaat die nieteens een klopt.

beantsje

Re: Paard staat dubbel geregristreerd, wat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:59

Tja, waarschijnlijk heb je een paspoort van het KNHS?

Misschien kan je bij het NDR een kopie van het stamboekpapier krijgen. Gaat je waarschijnlijk wel wat kosten. Mogelijk kan je met deze kopie naar het KNHS gaan en vragen om het paspoort te wijzigen. Ik weet niet of dat kan voor de geboortedatum maar je kunt allicht vragen.
Je krijgt geen nieuw paspoort van het NDR maar er kan wel een vermelding in je huidige KNHS-paspoort komen van het ras/stamboek.

N.b. een chip is een middel om een paard aan een paspoort te koppelen en is op zich niet rasgebonden (net zomin als het paspoort).
Een draver kan heel goed een KNHS-paspoort hebben en een warmbloed kan op zich een paspoort van het NDR hebben.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:08

Mja het probleem is dus dat ik van beiden niks heb..

Dat ze gechipt is bij het KNHS weet ik omdat degene die haar kwam chippen eerst controleerde of ze niet al gechipt was. En dat was ze dus al, heb chipnummer gekregen en het KNHS opgebeld of dit nummer bij hun bekend was. En dit is dus zo, alleen onder niet kloppende gegevens. Maar om hier een duplicaat van te krijgen kost me ook al 180 euro, van iets waar dus niet eens de gegevens van kloppen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:08

nu snap ik het niet meer. heb je een paard gekocht zonder paspoort?

Een paard mag nl helemaal niet verkocht worden zonder paspoort. Misschien nog maar eens een hartig woordje spreken met de verkoper?? Hij is tenslotte strafbaar...

Misschien moet je eens met het PVE contact opnemen om te vragen wat je nu moet doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 06:54

Ik denk toch dat je bij de handelaar moet zijn, dat is degene die de papieren ws heeft. Je maakt mij niet wijs dat hij die weggegooid heeft. Daar zijn ze iets te belangrijk voor.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:12

of die papieren zijn "per ongeluk" met een ander paard mee

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:17

www.nl_paardenpaspoort.nl

daar staat ergens een staatje hoe te handelen als je geen paspoort bij je paard hebt gekregen terwijl die ooit wel is afgegeven.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:51

Stuur eens een mailtje naar info@ndr.nl misschien kunnen zij je verder helpen. Je zou op zich wel gewoon een paspoort via hun aan kunnen vragen volgens mij. Met de juiste gegevens erop dan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:12

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad een paard gekocht zonder paspoort, maar dit is al bijna 5 jaar geleden. Toen mocht dit nog wel. Mij is toen verteld dat ze geen chip had, dus stond raar te kijken toen dat wel zo bleek te zijn Tong uitsteken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:52

DNA test laten doen en als jij kan aantonen dat het dat paard is kun je een duplicaat paspoort en papier opvragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:45

Ja dat is een manier, maar wel een hele dure.... DNA test mams, DNA test paps, DNA test peerd, + aanvraag duplicaat..
Alleen duplicaat kost al 175 euro, DNA zou ik zo niet weten maar gok op zo'n 50 euries per paard maar dan moeten de eigenaren wel meewerken van merrie en hengst en ze beide in leven zijn.... En je dan afvragen of het uberhaupt meerwaarde heeft als pa en ma bekend zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 23:21

qua DNA is dat niet meer mogelijk. Haar vader is Kameraad en die is al lang overleden, zijn geboortejaar is als ik me goed herinner zo uit me hoofd 1969..
Haar moeder is vorig jaar overleden, dus dat is echt niet meer te achterhalen. Wel heeft ze nog een volle zus, maar weet ook niet of deze nog leeft.

Ik vind het gewoon moeilijk, omdat het vanaf 1 januari verplicht is om een paspoort te hebben, maar om een dublicaat aan te vragen ben ik ook 182.50 kwijt, en dat voor een dublicaat waar de gegevens niet eens van kloppen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:07

Tja, ik vrees dat je geen keuze hebt...
Pas als je het duplicaat hebt, zal je kunnen proberen de gegevens te corrigeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:17

Wat maken die gegevens nu uit als je niet wilt fokken? ga ik even vanuit.
Je paard is een individu, zeer speciaal, wat maakt het nu uit of in haar paspoort staat vader: X of vader: onbekend
je paard wordt er niet anders van, niet beter maar vooral niet slechter.
Wat is dan de meerwaarde?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:19

vwb het duplicaat: kun je de vorige eigenaar of verkoper op aanspreken.
En anders ben je helaas die kosten kwijt, kloppend of niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:28

nieuwe chip + paspoort is dus nog goed koper als duplicaat?
is dat geen optie dan , kan je direct juiste gegevens opgeven

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:36

nickyu schreef:
nieuwe chip + paspoort is dus nog goed koper als duplicaat?
is dat geen optie dan , kan je direct juiste gegevens opgeven

een goede chipconsulent/da controleerd of er een chip aanwezig is... En dat heeft de pcc van TS dus ook gedaan.
en je kunt allerhande gegevens opgeven, alleen krijgen alle 'ouders' van papierloze paarden never nooit geen complete en dus 'vol' papier...

maar een goede tip Nickyu: aanzetten tot criminele handelingen ....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:56

tja daar maken ze het dan toch zelf naar als een duplicaat 2 x zo duur is als nieuw

en dat is toch ook wat wij nu gedaan hebben
met het reeds aanwezige nr nieuw papier (lees paspoort..) aangevraagd

voor pablo kunnen we niet eens een duplicaat aanvragen ..
niemand weet waar en of er een origineel rond dwarrelt
daar niemand mij meer kan vertellen dat er een belgische chip in zit van 10jr oud ... verder is alles onbekend

vraag me eerlijk gezegd echt af of wanneer je nu nieuw papier aanvraagt met oude chipnr
of ze daar moelijk over zouden doen ..
bij ons tot nu toe iig nog niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:04

nickyu schreef:
tja daar maken ze het dan toch zelf naar als een duplicaat 2 x zo duur is als nieuw

en dat is toch ook wat wij nu gedaan hebben
met het reeds aanwezige nr nieuw papier (lees paspoort..) aangevraagd

voor pablo kunnen we niet eens een duplicaat aanvragen ..
niemand weet waar en of er een origineel rond dwarrelt
daar niemand mij meer kan vertellen dat er een belgische chip in zit van 10jr oud ... verder is alles onbekend

vraag me eerlijk gezegd echt af of wanneer je nu nieuw papier aanvraagt met oude chipnr
of ze daar moelijk over zouden doen ..
bij ons tot nu toe iig nog niet

en je vraagt je niet af WAAROM een duplicaat zo duur is?

Jij heb thet niet zo gedaan, jouw paard heeft een chip die niet te traceren is waar dus niemand van weet of er een paspoort afgegeven is, TS heeft een paard met een traceerbaar nummer en er is ZEKER een paspoort afgegeven....

ehm, TS heeft een PPC laten komen, chipnummer is traceerbaar en bekend.. wil je nu 'adviseren' om het illegaal op te lossen????

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:08

okee vertel mij maar waarom een duplicaat zo duur is
noch paspoort noch chip zijn eigendoms bewijs
alle gegevens hebben ze al
evt 1 briefje naar vorig geregistreerd eigenaar (wat dus ook in dit geval niet eens de eigenaar voor deze is ..) kan in mijn ogen geen 80 euro kosten .. slechts wat meer tijd evt wat extra admini kosten maar geen 80 euro

dus nieuw paspoort (wat vroeger heel vaak gebeurde als paard van eigenaar veranderede ,,nieuw paspoort zeker als er geen wedstrijden met ent verplichting gereden werden .._) met oude chipnr is stuk goedkoper
en geeft net zoveel rechten als het oude mocht het ooit bovenwater komen

dus waarom geen nieuw paspoort op het reeds bestaande nr ?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:31

twinducklin schreef:
qua DNA is dat niet meer mogelijk. Haar vader is Kameraad en die is al lang overleden, zijn geboortejaar is als ik me goed herinner zo uit me hoofd 1969..
Haar moeder is vorig jaar overleden, dus dat is echt niet meer te achterhalen. Wel heeft ze nog een volle zus, maar weet ook niet of deze nog leeft.

Ik vind het gewoon moeilijk, omdat het vanaf 1 januari verplicht is om een paspoort te hebben, maar om een dublicaat aan te vragen ben ik ook 182.50 kwijt, en dat voor een dublicaat waar de gegevens niet eens van kloppen..

Zegt de NDR dat? Ze zouden namelijk wel het signalement moeten hebben en daarvan gewoon een paspoort kunnen maken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:14

@ Alana: Het maakt me niet zo veel uit dat het papier niet klopt, ik wil er wel een veulen uit fokken maar sowieso voor me zelf. Alleen met dit paard wordt vrij weinig gedaan en om de 182,50 te betalen voor een dublicaat waarop de naam staat ( nieteens haar hele naam ) en een geboortedatum dat niet klopt en vervolgens gegevens onbekend vind ik belachelijk.

@ nickyu : Dat stelde diegen die haar kwam chippen ook al voor. Gewoon een nieuwe chip erin laten zetten ( kost 35 euro, dus dik 5 x zo weinig ). Ik wilde eerst sowieso even verder kijken wat ik van haar chipnummer te weten kon komen. Haar hele afstamming inmiddels dus.

@ WendyBZ : Ik heb het nagevraagd bij het NDR, een paspoort kan ik inderdaad gewoon aanvragen voor 24 euro. Ze staat geregristreerd en ik heb het kopie daarvan, hun hebben het signalement en als ze nu opnieuw ingetekend wordt is dat hetzelfde en zou ze dus gewoon onder haar eigen naam kunnen staan zover ik begrepen heb. Zover ik nu weet kan het zelfs met dit chipnummer omdat ze in haar geboortejaar (n 1993 ) nog niet deden chippen, maar dit moet ik nog even navragen.

Bedankt in iedergeval!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:17

WendyBZ schreef:
twinducklin schreef:

Zegt de NDR dat? Ze zouden namelijk wel het signalement moeten hebben en daarvan gewoon een paspoort kunnen maken.

Nee dit heb ik van de fokker. De fokker heeft de merrie ( youngaster Nora, moeder van mijn merrie ) al die tijd in bezit gehad, maar deze is vorig jaar overleden. Vader van mijn merrie is Kameraad, en aangezien deze al vanaf 1969? is ga ik er maar vanuit dat hij inmiddels overleden is.
Volle zus van mijn merrie is Geef Gas Pompano.
Ik heb hier een kopie liggen van het paspoort van mijn paard. Hier staat haar signalement op, haar naam, wanneer ze ingeschreven is en door wie, en wie het goedgekeurd heeft + handtekeningen. Deze heb ik van de fokker thuisgestuurd gekregen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:40

Hoe kan dat bij registratie moet toch eea nagezocht worden. (tatoeage/chip/etc.)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 00:05

Mijn paardje is van 1993, toen was chippen nog niet verplicht, dus officieel kan ik het nooit bewijzen.

Maar ik heb de fokker en degene die op de stal werkt waar ze beleerd is die haar herkennen vanaf foto's. Bovendien heb ik het kopie van haar stamboek. Volgens het NDR moet dit kunnen als ze ingetekend wordt.