Niet geënt, wel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arinda

Niet geënt, wel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:37

De titel maakt mijn vraag al een beetje duidelijk, denk ik Knipoog

Ik heb via marktplaats een veulen gevonden waar ik wel intresse in heb, dus toen een bod geplaatst en de eigenaar helemaal enthousiast dat ik hem snel mag komen halen en tot spoedig als afsluiting van zijn mail. De advertentie was me niet helemaal duidelijk dus ik heb die meneer nog een mailtje terug gestuurd met een paar vragen o.a. of het veulen wel geënt was.
Dit is niet het geval. Dus mijn vraag: veulen alsnog kopen? of maakt het verder niet uit?

(hoop dat het hier goed staat)

Ezter

Re: Niet geënt, wel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:40

Als het verder ok is, waarom niet. Enige wat je dan moet doen is de veulenenting laten doen.
Dus laten enten, en dan (ik meen) 6 weken later nog een keer. En daarna gewoon bijhouden. Dan is er niks aan de hand.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:43

Een ongeent veulen is niet per direct minder dan een geent veulen. Zelf kun je wel besluiten het dier te enten, maar ken vele ongeente paarden die helemaal niks minder zijn. Deze moeten alleen zelf een weerstand opbouwen bij besmetting met bijv. influenza.
Moet ik erbij vermelden: Deze dieren willen soms nog wel een betere weerstand hebben dan geente dieren.

Vervolgens kun je je veulen zelf laten enten, met een basisenting en de herhalingsenting.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:50

Mijn paard was al een aantal jaren niet meer geent toen ik hem kocht. Ik heb hem meteen laten enten en 6 weken later weer. Mijn paard was in het verleden dan al wel geent, maar ik zie geen problemen om dit veulen niet te kopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:20

Er zijn heel veel veulens die geen enting hebben. Ook wij enten onze veulens nooit, meestal krijgen ze hun basisenting als ze 2 of 3 jaar zijn. Als je het veulen perse ge-ent wilt hebben kun je hem laten enten als je hem hebt. Niet ge-ent betekend niet dat hij allerlei enge ziektes overbrengt, betekend alleen dat hij niet beschermd is tegen de influenza die naar alle verwachting dat jaar zal kunnen gaan heersen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:22

mijn paard was ook niet geent toen ik haar kocht, vind niet dat het enig verschil maakt.Misschien kun je aan de eigenaar vragen of hij dat nog wil doen voor verkoop? Ik neem aan dat het veulen ook niet gechipt is dan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:30

Mijn jaarling was ook niet geënt toen ik hem kocht ( en nog nooit bij de smid geweest Boos! ). Hij stond in een koppel toen, in de winter, toen hij op stal kwam heb ik hem zijn basisenting laten geven. Als hij voor de rest niet ziek is, zou ik het gewoon doen en dan zsm de basisenting regelen. Check inderdaad even of hij wel gechipt is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:35

timokyana schreef:
Ik neem aan dat het veulen ook niet gechipt is dan?

Wat heeft chippen en enten met elkaar te maken? Ik vind dat die die aanname absoluut niet mag maken, net als de conclusie trekken dat ze niet ontwormd zullen zijn wat ze in een ander topic deden. Chippen wordt meestal door het stamboek gedaan, staat een DA bezoek voor een enting helemaal buiten!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:22

je kan dat veulen best ongeënt kopen hoor maar zorg wel dat de oude eigenaar het paspoort wél geregeld heeft want anders mag je het veulen niet eens vervoeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:38

Chippen en enten staat idd compleet los van elkaar.
Bovendien wordt een veulen pas geënt als het 5 a 6 maanden oud is, chippen kan al veel eerder.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:25

Ik zie hier ook absoluut geen probleem in. Het maakt maar weinig uit, paardje is er echt niet minder om.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:30

Mijn paard was ook niet geënt toen ik haar kocht, ze was inmiddels 3 dus toen ze op stal kwam heb ik haar laten enten, de rest was toen net geënt dus kan ze volgend jaar mooi tegelijk met de rest mee.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:36

Geen probleem van maken, je zult de veulens de kost moeten geven die niet geent zijn!
Als hij/zij nog geen 7 maanden is mag je hem zo vervoeren, is hij ouder dan moet er een chip in zitten helaas.
Heel veel plezier en succes met je veulen!!!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 15:44

Bedankt allemaal voor jullie antwoord! Knipoog

Is ondertussen opgelost. Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

als het veulen bij het daadwerkelijk zien, je nog aanspreekt en (zover je dat kan zien) gezond is, zou ik hem om een enting niet laten staan. Je kan hem thuis laten enten en binnen 6wk een herhaal enting laten doen, dan is het ook goed. Vraag desnoods of je die kosten van de prijs af kunt doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:56

Een veulen is beschermd indien hij bij zijn moeder drinkt. Bij 6 maanden 1e enting en 6 weken later de 2e enting en dan jaarlijks herhalen.
Bij mijn DA kost zo'n enkele enting 55 euro (inclusief voorrijden).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:05

linky schreef:
Geen probleem van maken, je zult de veulens de kost moeten geven die niet geent zijn!
Als hij/zij nog geen 7 maanden is mag je hem zo vervoeren, is hij ouder dan moet er een chip in zitten helaas.

Misssss, tot 7 maand mag het veulen alleen aan de voet van de moeder(maar dan moet moeders wel een paspoort/chip hebben) vervoerd worden, waarna de volgende regel er is, die het heeft dat je geen paardachtige mag houden als deze geen paspoort en/of chip heeft....

vwb de enting... behalve de spuitjes bij de geboorte worden ze het eerst in het voorjaar ge-ent, dus als ze een jaar zijn, en kunnen ze zo mee in het entschema van de andere paardjes.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:27

toen ik mijn pony had wit ik niet of ze ooit wel geent werd. ze wa toen al rond 25. heb haar gewwoon laten enten en 6 weken later nog een keertje. als je besluit om niet te enten besef je wel even heel erg goed dat ze niet bechermt zijn voor tetanus. en dat is geen leuke ziekte om te zien. en ze kunnen het al krijgen van een minisecuul wondje dus vooral een veulen gewoon laten enten