Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
_angela_ schreef:Bij springen zie je toch wel vaker dat er op een hack gereden wordt??? Is het dus niet altijd al toegestaan??
kijk eens op www.knhs.nl bij de reglementen.
Myukii schreef:Ik denk dat Jasmijn gelijk heeft. Als je wel met bit rijd, mag dat ook geen bit met hefboomwerking zijn, zelfs niet als je het bit goed hebt hangen, en er rustig mee rijdt.
Dan mag je als je bitloos rijdt ook niet met een hackamore rijden.
Springen mag altijd bitloos, daar mag je het zelf weten, vanaf wanneer je dan met een hackamore mag rijden weet ik niet..
Toydoll schreef:Een bitloze optoming met teugels aan neusriem is 'enkel' effect, de scharen maken hiermee de inbreng als een gebroken of dubbel gebroken bit. Hangt natuurlijk ook van de afstelling en ketting af, maar de mijne is, met hefboom, vriendelijker dan een simpele gebroken trens. zeker bij dit paard.
jasmijn78 schreef:Dan denk ik dat jij de hefboomwerking niet helemaal begrijpt; deze versterkt namelijk niet alleen de inwerking op de neus of op de lagen, maar werkt ook in achter de oren. En bitten of optomingen zonder een hefboomwerking werken niet in achter de oren. Dus een hackamore heeft ALTIJD een pittigere inwerking dan een gewone trens of een bitloze optoming zonder hefboomwerking.
Als jij daadwerkelijk ORUN-instructeur wil worden dan is het misschien handig je te verdiepen in de verschillende optomingen en hun inwerking.
Toydoll schreef:ik snap de werking van een hackamore prima. Door 'goede' (voor mij en mijn paard goed, wil niet zeggen dat dit altijd goed is) afstelling is de druk achter de oren is bij mijn paard te verwaarlozen, kom zelf maar voelen, daarom heb ik dit niet 'gemeld'.
Toydoll schreef:Hangt natuurlijk ook van de afstelling en ketting af, maar de mijne is, met hefboom, vriendelijker dan een simpele gebroken trens.
Lielle schreef:maar ik bestrijd dus dat een trens (bit zonder scharen ) een hefboomwerking heeft (achter de oren).
Toydoll schreef:Van de KNHS site word ik niet wijzer, waar staat die regelementen? Ik ga wel even bellen over de regels, en anders pak ik een ander paard voor de ORUN.