5 weken geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwe stal. Ze staat daar in 1 van de voorste hoekboxen zodat ze alles en iedereen in de gaten kan houden (ze wil graag overal de controle over houden). Dit is ook een stal die pas net geopend was en ik was 1 van de eerste pensionners. Bijna 2 weken terug zijn er een hoop nieuwe pensionklanten bijgekomen, een stuk of 6. Oftewel allemaal nieuwe paarden en mensen. Mijn paard was daardoor al iets drukker. Een dag later (alle paarden stonden er) merkte ik al in haar box dat ze heel erg nerveus, zenuwachtig en angstig was. Ze schoot steeds terug in een hoekje en kwam me niet eens gedagzeggen. En dat voor een paard die altijd haantje de voorste is en zich altijd graag overal mee bemoeit
Ook met rijden was het drama; ze reageerde heel heftig en overdreven op mijn hulpen en was heel bang. En ik had werkelijk geen idee waar het vandaan kwam! Ikzelf had niets zien gebeuren waar ze zo van geschrokken kon zijn. ik heb het ook nagevraagd op stal, maar niemand heeft iets zien gebeuren. Besloten om nog maar een dagje aan te kijken...
Volgende dag was het niet beter, ze bleef zo bang. Maar even gelongeerd om te kijken of dat beter ging, maar ook hier bleef ze zo overdreven en bang reageren. Omdat eer natuurlijk veel was veranderd voor haar met al die nieuwe paarden (jaja, je zal het er meer druk mee hebben
)heb ik haar maar even vrij gegeven, gewoon lekker poetsen, wandelen en losgooien zodat ze geen extra stress zou krijgen en zich bezig kon houden met de nieuwelingen. Ze werd wel iets rustiger op stal en met het wandelen, maar veel verbetering was er niet. omdat ze toch wel heel erg druk werd, heb ik haar vanaf vorige week donderdag weer los gelongeerd zodat ze haar energie kwijt kon (het is van zichzelf al een beetje een heethoofd). Hier was ze iets rustiger dan voor haar vrije dagen, maar nog niet zoals anders. Al merkte ik wel dat het lopen haar goed deed. ik wilde dus zien wat ze zou doen als ik haar weer oppakte onder het zadel, gewoon een lekker relaxed ritje. Zo gezegd, zo gedaan, zaterdag zat ik er op. Maar ze bleef zo angstig en overdreven reageren, hoe klein mijn hulpen ook waren. Toch maar weer afgestapt en aan de hand verder gewandeld. Maar ze bleef alert en op haar hoede. Ik kon geen beweging maken, of ze schrok. Vanaf zondag staat ze dus weer op rust, op een beetje loslongeren na. Ik heb werkelijk geen idee waardoor ze zo angstig en nerveus is. Naar mijn weten is er niets gebeurt en ze kan het met alle nieuwelingen goed vinden!Hebben jullie nog tips hoe ik dit kan oplossen en ik mijn paard weer op haar gemak kan stellen?