Paard scheren in de zomer??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Paard scheren in de zomer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:15

hey Doei!
ja ik weet het, 't is winter geen zomer maar goed.
Even een vreemde vraag, ik had ooit eens van iemand gehoord die had zijn paard in de zomer geschoren, omdat die het altijd zo snel en enorm warm had en dan mega erg ging zweten.
zelf had ik zo iets van Verward ehm... ok dan spoel je hem toch af als het erg warm is....?
Zijn er nog meer bokkers die zo iets doen..?

Anoniem

Re: Paard scheren in de zomer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:18

casperrr schreef:
ik had ooit eens van iemand gehoord...

je moet niet alles geloven. zelfs shetten hebben s'zomers een dun velletje dus het lijkt mij overbodig.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:27

ik denk dat je een shet of ander wollie bollie ras nog wel een beetje zou kunnen scheren in de zomer, maar dan gaat er ook wel heeeeel weinig vanaf.
of je zou er wel heel erg fijne messe voor moeten hebben, of een tondeuse ofzo. maar dat lijkt me idd erg overbodig.
gr

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 10:28

Ja dat dacht ik nou ook....!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:29

Wij hebben vorige zomer de fjord geschoren. Hij had wel een zomervacht, maar die was nog steeds erg dik. Omdat hij ook meedoet aan marathonwedstrijden, hebben we hem geschoren, zodat hij makkelijker zijn warmte kwijt kon. Werkte prima. Hij is in juni geschoren, voor de eerste wedstrijd, en in september nog een keer. Nu staat hij zonder deken en niet meer geschoren op stal, hij heeft nu ook weer een lekkere vacht. Hij hoeft nu niet op wedstrijd en heeft nu ook niet zo'n last van zijn vacht.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:31

Ik heb al 2 zomers mijn kleine ukkie wobbe geschoren.
De eerste zomer heb ik het gedaan omdat hij half augustus ofzo (met die hele warme zomer) een mega dikke wintervacht nog had.
en omdat dat beestje onderhand geen lucht meer kreeg van de hitte.
Dit jaar heb ik hem weer geschoren, maar toen zat hij in juni nog in een dikke vacht (al was die wel dunner dan vorig jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:18

Als je paard niet goed door de vacht heenkomt kan dat ook een teken zijn dat er iets aan de voeding niet klopt, een tekort of wormen oid.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:20

Lijkt me eigenlijk onlogisch in de zomer, behalve de benen opscheren. Ik heb het in iedergeval nog nooit gehoord. Lachen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:22

Ik heb mijn pony wel eens laten scheren. Hij had een hele dikke vacht en was niet zo lekker. De DA kon geen oorzaak vinden dus toen hebben we hem laten scheren. Ik sprong toen ZZ met hem en hij had het gewoon te warm.

Na 3 bloedonderzoeken bleek hij wormen te hebben maar het is goed gekomen.

Scheren in de zomer kan soms wel nodig zijn.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:08

Ja hoor ik scheer mijn haf ook in de zomer. Hij is dan volop in training voor de endurance en zelfs zijn zomervacht is dan echt veel te warm.

En het zal je echt nog verbazen hoeveel haar er vanaf komt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:11

In de endurance worden sommige paarden idd in de zomer ook geschoren. Geschoren paarden kunnen hun warmte beter kwijt, iets wat in de endurance zeer essentieel is. Ik heb er in de aangespannen sport (marathonrijden) ook wel eens van gehoord.

In beide sporten word je beoordeeld op de hartslag van je paard(en). Hoe beter een paard zijn warmte kwijt kan, hoe sneller (en lager) zijn hartslag herstelt tot geaccepteerde waarden. Koelen met water is een techniek die daarbij ook wordt toegepast. Sommige paarden hebben daar genoeg aan, andere help je een handje door ze 'uit te kleden'.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:18

Oude paarden worden ook wel in de zomer geschoren.
Mijn oudje komt dus niet zo goed in haar zomervacht.
Dus help ik haar een handje door te scheren.

patsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:27

ja dan kan ik er wel inkomen maar zelf zou ik het nooit doen mijn paard heeft in de winter wel een enorme vacht die heb ik al geschoren nu maar moet alweer en zal dan nog wel een keer moeten maar in de zomer is het er gelukkig zo weer af! ik vind het dus eigelijk een beetje onzin om het te doen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:28

Beetje overbodig lijkt me (dan praat ik natuurlijk wel over paarden die 'normaal' in hun vacht zitten).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:42

In de zomer scheren kan ook om ze mooi kort in het vel te krijgen, bijv. voor een keuring. Afhankelijk van het paard kan er namelijk nog heel veel haar opzitten.

En de paarden die wel wat mankeren zijn alleen blij met een scheerbeurt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:44

in de zomer worden heel veel endurancepaarden geschoren Ja
Neem nou ijslanders, die hebben zelfs in de zomer een dikke vacht als je het vergelijkt met warmbloeden.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:19

De meeste top springstallen in de wereld scheren hun paarden ook zomers, korter dan wat de meeste mensen nu scheren. ik meen 1mm.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:44

toen ik mijn fjord nog had schoor ik haar ook in de zomer Ja

best had gewoon een dikke vacht, wat erg lastig was met trainen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:46

Mijn oude pony hebben we ook een keer geschoren in de zomer. Hij kwam toen heel slecht door het haar heen en had er echt last van. Natuurlijk moet je altijd op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak maar als het beestje er op dat moment mee geholpen is dan lijkt me dat een goede zaak.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:03

dollemina schreef:
Oude paarden worden ook wel in de zomer geschoren.
Mijn oudje komt dus niet zo goed in haar zomervacht.
Dus help ik haar een handje door te scheren.

Dat doe ik dus ook, Donja is nu 23 en kwam dit jaar voor het eerst niet goed door haar vacht, dus heb ik haar geschoren. het was ook geen gezicht, op sommige plekken was ze kaal geschuurd, doordat ze jeuk kreeg van de lange en warme vacht, op andere plekken had ze nog echt haar wollige wintervacht en op een paar plekken een korte zomervacht Haha! . Na het scheren zag ze er zo uit:

Afbeelding

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:09

In de zomer scheren wij idd sommige paarden ook nog, voor de SMW (Samengestelde Men Wedstrijden), gewoon omdat ze anders te snel EN te lang warm blijven, dat kun je gewoon niet hebben als ze volop in t seizoen lopen. En idd, het verbaast je nog hoeveel er afkomt! Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:11

Zie je, had ik het toch goed hierboven. Haha!

Wij enduranceruiters zijn dus niet zo heel uitzonderlijk. Nagelbijten / Gniffelen

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:15

Karin schreef:
Zie je, had ik het toch goed hierboven. Haha!

Wij enduranceruiters zijn dus niet zo heel uitzonderlijk. Nagelbijten / Gniffelen

Nee hoor, zeker weten niet... wat betreft de uitputting is ook bewezen dat menpaarden en endurancepaarden (natuurlijk wel op een verschillende manier), tot de zwaarste prestaties gaan v.w.b. de verschillende disciplines...

Mara goed dat is wel een beetje off-topic, en voor ik hele discussies losmaak... stop ik maar weer Knipoog