natte voeten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

natte voeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 09:58

Als mijn paard in de paddock is geweest zitten haar voetjes helemaal onder de modder.
De staleigenaar (die ze binnen en buiten zet) spuit die modder er niet af voor ze naar binnen gaat. Met natte bemodderde voeten naar binnen dus.

Als ik ze zelf op stal zet spuit ik alle modder eraf, meestal tot aan de knie.
Even afdrogen met een handdoek, maar toch wordt het nooit goed droog.

Kan het kwaad om je paard net "natte voeten" op stal te zetten?

oosterhoff

Re: natte voeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:39

je moet eens goed kijken tot hoe ver de haren nat zijn. vaak lijkt het of ze tot op het vel nat zijn maar vaak zit de vacht wel zo goed in elkaar dat de huid droog blijft. Zand droogt de voeten uit dus das weer een voordeel maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe hard het droogt. Als je paard veel last heeft van mok dan is het belangrijk dit schoon en droog te houden. In alle andere gevallen kan het niet zoveel kwaad. Ik spuit mijn paard de benen ook altijd af maar droog ze daarna niet. Ik heb er nog nooit last van gehad. Een paard heeft in de onderbenen ook geen spieren zitten waar de kou op kan slaan. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Ofwel:
Heeft je paard goede voeten en geen last van mok, dan is er niets aan de hand

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:27

Nee kan geen kwaad, mits je een natte vieze stal hebt...maar dan is het nat zijn meer een probleem dan de modder. Die droogt wel op Knipoog

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:17

Ik zet mijn paardje ook met modderbenen in de stal. Echt kwaad kan dit niet maar ik borstel de andere dag wel eerst de opgedroogde modder weg.

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:59

nee hoor:) je kan je paard hele winter door wassen( voeten tot knie) daar hebben ze namelijk geen vet en hebben ze het niet koud dus je kan ook in de winter in het water lopen enzo aleen tot de knie

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:02

Nee hoor kan geen kwaad. Wij spuiten de benen zelfs nooit af als ze van buiten komen. Zolang de stal maar wel droog is, want als die nat is zitten er maniakzuren in en dit is juist heel slecht voor de hoeven. Als je paard last heeft van mok is het wel noodzaak de holtes droog te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:22

VSW --> SV.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:51

ik zet ze meestal met modderbenen weer op stal.Het droogd wel op.Als het weer opgedroogd is borstel ik het meeste er weer af.Soms laat ik ook wel eens wat zitten de volgende dag staan ze toch weer buiten.