hoe lang mag je door starten met een drachtige merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oryantje

hoe lang mag je door starten met een drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:39

zoals de vraag hier boven

ik zelf dacht dat je 2 maanden voor uit reken data niet meer mocht starten..
ik heb geprobeerd het op de knhs site uitzoeken
snap niks van die site Bloos

oosterhoff

Re: hoe lang mag je door starten met een drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:27

volgens mij mag je starten tot de bevalling. Ze kunnen moeilijk gaan controleren wanneer het paard gedekt is toch?!
Het is meer dat je zelf moet inschatten of je paard dat nog kan hebben.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:38

Is inderdaad aan jezelf. Ik heb Shine anderhalve maand voor ze uitgerekend was voor het laatst gestart, dat was ons L2 debuut. Ze kon het allemaal meer dan prima aan en niemand geloofde dat ze dragend was, ze had ook echt geen buik. Inmiddels starten we Z1 en ze wordt van het voorjaar weer gedekt, hoop het buitenseizoen in 2007 af te kunnen maken om daarna af te gaan bouwen. Verwacht wel dat ze nu eerder 'last' krijgt, omdat de trainingsintensiteit natuurlijk hoger ligt en je veel meer met lengtebuiging etc. bezig bent. Maar we zien wel weer wat ze aangeeft!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:51

Daar staat inderdaad niets over in het reglement, dit is aan jezelf. Dit heeft puur te maken met dierenwelzijn, hoe lang loopt een paard nog makkelijk terwijl ze drachtig is, de ene merrie is met 8 maanden al zo zwaar dat de oefeningen moeite kosten, met de andere kan je bij wijze van spreken nog starten als de pootjes er al bijna uithangen.
Mijn vorige merrie werd al heel vroeg zo rond dat vanaf een maand of 8 het zadel naar voren kroop, als je dan telkens met het zadel in haar nek zit is stop je vanzelf wel met rijden, dat is echt geen doen.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 11:27

okey bedankt allemaal Knipoog

ze is maart april uitgerekend
ik denk dat ik in januarie de laaste start
ik merk nu al in de training dat ze het af en toe moeilijk heeft
vooral dan met het verzamelen.

maar bedankt Haha!

hier mag van mijn een slotje op Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:08

zorg er wel voor dat je haar in beweging houd. dat is beter voor tijdens de bevalling. een goede conditie is essentieel. Zet haar niet van het ene op het andere moment stil

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:19

neeuh Clown
ze blijft aan het werk ik blijf haar trainen
alleen laat ik de zware dingen ter achter

Haha!
maar bedankt voor de tip

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:37

Je kunt idd zolang starten als je wilt. Wel verstandig om het zo niet in de plannen, en de training af te bouwen. sommige paarden lopen tot op de dag van de bevalling, anderen houden het maanden van te voren al voor gezien. Misschien verstandig om bij je laatste wedstrijden te vermelden dat je met een drachtige merrie start, en er daardoor een kans bestaat dat je de wedstrijd moet afzeggen? Wel zo fijn voor de organisatie als ze daarvan al op de hoogte zijn. (dan komt een afmelding niet onverwacht, en hoef je misschien je startgeld niet te betalen)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:45

_angela_ schreef:
Wel zo fijn voor de organisatie als ze daarvan al op de hoogte zijn. (dan komt een afmelding niet onverwacht, en hoef je misschien je startgeld niet te betalen)

Weinig kans!
De kans blijft net zo groot. Je moet wel een heel aardig secretariaat hebben. je neemt een plek in beslag je kost tijd aan administratie en afmelden kost ook weer tijd. Als je je niet uitschrijft voor de sluitingsdatum is het gewoon betalen. Zo uwel makkelijk zijn o pdeze manier. die ik dat gewoon bi jalle wedstrijden. Weten zij veel of ik een drachtige merrie heb.