Mijn merrietje 'dekt' mijn andere paard (merrie). Oorzaak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Mijn merrietje 'dekt' mijn andere paard (merrie). Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:22

Wij hebben thuis 3 paarden:
- Conchita, 9 jr, mijn D-merrietje
- Dylan, 11 jr, ruin
- Charlotje, 5 jr, mijn merrie

Het lijkt erop dat Conchietje heel goed in haar vel zit. Ze is vrolijker dan ooit en blaakt van gezondheid. Ik vind dat natuurlijk prachtig, maar ze houdt er de laatste tijd wat rare acties op na...
Zo reageert ze sinds een paar maanden opeens heel heftig als mijn paard hengstig is.
Conchiet brult als een hengst als ik na het rijden weer bij de stallen kom. Dan begint ze mijn andere paard helemaal te besnuffelen en af te likken. Ondertussen moet ze daar heel luidruchtig bij zijn. Clown Na enig aandringen krijg ik haar de stal weer in, waar verder niets meer aan de hand is.
Als ze na het rijden weer de wei in gaat en daar Charlotje (het paard) aan het hek treft brult ze ook vreselijk, daarbij slaat ze gigantisch met haar voorbenen en 'klimt' ze bijna het hek in.
Charlotje is nogal een trutje en als ze hengstig is, is dat bekend bij elk mens of dier in de buurt, omdat ze heel gezellig overal haar kont voor parkeert. Conchiet vindt dat helemaal geweldig. Ze staat uuuuren in de staart van Charlotje te bijten. Ze likt haar kont en achterbenen helemaal af en fleemt bij het leven. En vervolgens... Springt ze er bovenop. Niet één keer, maar zeer veelvuldig.
De merries hebben totaal geen belangstelling voor de ruin in het gezelschap, die er overigens maar wat schaapachtig bij staat te kijken.

Gelukkig zijn het merries en hoef ik niet bang te zijn voor vervelende ontstekingen. Ik ben ook erg blij dat ze in deze tijd van het jaar dekens dragen, want die hoeven/ijzers kunnen zo een lelijke snee veroorzaken.

Ik heb geen last van het gedrag van mijn pony. Het is echt een schatje. Lachen Bovendien reageert ze alleen zo als Charlotje hengstig is. Toch vind ik haar gedrag wat vreemd... Ze heeft immers nooit zo gedaan.

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn? Ik ben ontzettend benieuwd! Ja

Hierbij nog een foto:
Afbeelding

(Gemaakt vanuit ons zolderraam, vandaar dat de kwaliteit vreselijk slecht is. Ik moest enorm inzoomen en ik kon mijn camera niet stilhouden... Het perspectief is ook wat vreemd door de hoogte. Dylan is een flink dier, maar lijkt hier zowat een mini-paardje. )

Barcelano

Re: Mijn merrietje 'dekt' mijn andere paard (merrie). Oorzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:24

Meestal is dit dominante gedrag.
De ene merrie wil de leider zijn van de andere

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:11

1 van mijn merries doet het alleen als zij zelf drachtig is. Dan gaat ze andere hengstige merries dekken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:43

waarschijnlijk is het een hormonen kwestie. paarden 'rijden' niet uit dominantie, zoals bij honden wel het geval is. ander voer oid kan helpen, maar je kunt ook een keer een bloedonderzoekje laten uitvoeren, dan heb je meteen zekerheid. het is wel verstandig om het in de gaten te houden, het is voor de ruggen van beide merries niet goed om dit met grote regelmaat te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:49

Is inderdaad een hormonenkwestie en seksueel gedrag dus geen dominantiekwestie. Is de merrie die er boven op duikt op dat moment trouwens ook hengstig? Bij koeien is dit gedrag trouwens volkomen normaal. Ik heb het zelf trouwens ook een enkele keer eerder gezien bij paarden.

Je zou eventueel met je dierenarts kunnen overleggen of ze mogelijk een cyste zou kunnen hebben op een eierstok. Daardoor kunnen de hoeveelheid hormonen die afgegeven wordt flink verstoord worden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 14:25

Volgens mij is Conchiet op dat moment zelf niet hengstig, maar volgens mij merk ik het ook niet altijd bij haar. Als ze hengstig is, is ze daar niet anders door.
Het paard daarentegen zet haar kont overal voor en is extreem knuffelig en aandachtvragend.

Bij koeien heb ik dit gedrag ook al gezien, maar bij paarden niet...

Bloedonderzoek om naar de hormonen te kijken?
En wat voor een invloed kan het voer op haar gedrag hebben?

Ja, het zou heel goed een hormonenkwestie kunnen zijn. iemand vertelde mij dat merries die nooit een veulen hebben gehad en rond de 10 jaar zijn soms last krijgen van hun hormomen. Conchietje wordt 10 en is nooit drachtig geweest (voor zover ik weet), dus dat zou kunnen. Ik heb alleen geen flauw idee of dat waar is, omdat ik er totaal geen verstand van heb.

Bedankt voor jullie reacties. Lachen Jullie weten er in ieder geval meer van af dan ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:46

via bloedonderzoek kan worden aangetoond of er over- of onderproductie is van (een) bepaald(e) hormoon(en). sommige soorten voer kunnen een paard ook opgewonden maken, en in bijvoorbeeld merriebrok zitten ook toegevoegde stoffen (hormonen?).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:41

Ze krijgt een sportbrok van Havens met een klein beetje muesli of granenmix.

Als dit gedrag aanhoudt zal het zeker een goed idee zijn de DA een bloedonderzoek te laten doen. Mijn paard is nu niet meer hengstig en de pony is nu dan ook volkomen normaal.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:39

Het klinkt misschien heel raar maar paarden kunnen lesbisch zijn, in de dierenwereld kunnen dieren ook homosexueel zijn.
Is jouw merrie wel is gedekt?
Lesbische merrie's laten onder geen beding een hengst op hun komen.

Maar het kan inderdaad ook dominantie/spelen zijn.
Hoe oud is de merrie?
O ik lees het al, 5 jaar, dan zou het ook best spelen kunnen zijn.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:59

Dit lijkt mij puur dominantie gedrag. Even willen laten zien wie de 'leider' is.

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:10

jaa dit is gewoon puur dominant zijn en als ze allemaal hun plaats gevonden hebben in de groep,, dan gaat dat vanzelf minder wonden!! succes ermee Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:30

@ love_lantje & Jmc, paarden 'rijden' niet als uiting van dominantie, honden doen dit wel maar bij paarden werkt nou eenmaal niet zo.
speels gedrag zou nog kunnen, je ziet veulens dit ook weleens doen, maar dan is het even het been erover oid, en niet echt 'dekken' zeg maar. dat ze lesbisch zijn zou ook nog kunnen, maar ik zou toch eerst uitsluiten of er geen hormonenkwestie in het spel is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:26

dit kan ook gewoon puur natuurlijk gedrag zijn Lachen
vooral bij dieren die op een redelijk natuurlijke manier gehouden worden, in de zin van met en groep(je) op het land staan etc ...
komt het regelmatig voor dat merries andere merries bestijgen
niet vreemd of raar...gewoon heel normaal...

tuurlijk kan het voorkomen dat er bij een merrie iets aan de hand is waardoor ze overdreven hengstengedrag gaat vertonen meestal is dat dan(als er al iets aan de hand is, dier kan ook hartstikke gezond zijn) een hormonale kwestie

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:12

het is volkomen normaal, maar bij sommige merries zijn het de hormonen, maar die 'dekken' dan ook veel vaker dan normale merries.
Het heeft absoluut niks met dominantie te maken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:42

Arrabel schreef:
Het klinkt misschien heel raar maar paarden kunnen lesbisch zijn, in de dierenwereld kunnen dieren ook homosexueel zijn.
Is jouw merrie wel is gedekt?
Lesbische merrie's laten onder geen beding een hengst op hun komen.

Maar het kan inderdaad ook dominantie/spelen zijn.
Hoe oud is de merrie?
O ik lees het al, 5 jaar, dan zou het ook best spelen kunnen zijn.

De merrie waar het over gaat (de dekkende merrie) is 9 jaar en nooit gedekt. De merrie die gedekt wordt door de pony is 5 jaar. Ik maak het ook wel een beetje lastig met mijn twee vosmerries. Knipoog

Over dominantie:

Het paard (waar mijn pony opspringt) is zonder twijfel de dominantste van het stel. Ze staan al twee jaar bij elkaar en kennen hun plaats ook goed.

#1: KWPN merrie Charlotje
#2: de ruin Dylan
#3: de pony Conchita

Deze rang is vanaf het begin ontstaan en daar is geen verandering meer in gekomen. Het lijkt mij dus érg onwaarschijnlijk dat de pony op het paard springt om de rangorde 'uit te vechten' of dominant te willen zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:40

precies. 'rijden' is bij paarden geen uiting van dominantie zoals bij honden (voor de derde keer nu?).

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:16

mijn 2jarige shetmerrie doet het nu ook bij mijn 9jarige shetruin.
Ze heeft zich een tijd niet goed gevoelt en doet dat nu wel weer en ik en mijn andere paarden kunnen dat zeker merken. Nou merk ik wel dat ze probeert dominant over te komen op mijn andere shet, maar denk dat bij haar het 'dekken' meer spelen is.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:24

Goh, komt misschien een beetje dom Koe over maar ik zit hier echt werkelijk waar met groote ogen dit topic te lezen, heb hier echt nog nooit wat over gehoord. Moest ik even kwijt. Zo aan de reacties van andere lijkt het me idd wel een dominantie kwestie. Wat zegt de DA erover dan? Of kan de DA daar ook geen advies in geven?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:10

Nee, het lijkt me juist GEEN dominant gedrag. Lachen Ze is onderdanig aan het paard. Dat was ze en dat is ze nog steeds.

De DA kan hier waarschijnlijk alleen wat over zeggen als hij een bloedonderzoek heeft gedaan. Dit is nog niet gebeurd. Ik wacht liever nog even af of ze zich zo blijft gedragen. Zo ja, dan is een bloedonderzoek een goed idee. Het lijkt mij niet dat het schadelijk is voor de pony (tenminste, als het geen gewoonte gaat worden Sigaar) en wij hebben er geen last van, maar het is wel fijn om te weten of er inderdaad wat aan de hand is emt haar hormonen.

Op het moment is het paard niet hengstig en springt ze er ook niet bovenop. De merries trekken nu wel constant met elkaar op en als er een terug komt na het rijden moeten ze elkaar uitgebreid begroeten (en gillen), maar verder is er niets meer aan de hand.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:12

Wazig..
Daar heb ik nog nooit van gehoord Tong uitsteken
Ik weet niet wat je er tegen kan doen maar iig succes ermee Lachen