natte deken en nat paard :-(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

natte deken en nat paard :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:51

Als het hier niet goed staat , sorry

Ik heb een bucas all-weather deken. Maar ik heb een paard die nogal graag voor varken speelt deze natte tijd.
Als ze in de paddock staat presteerd ze het dus om midden in een plas water te gaan rollen, met als gevolg dat ze met haar deken zo het water naar binnen schept. Deken nat en paard nat!!!

Hoe kun je zo'n deken nou het beste drogen? Op het dekenrek of gewoon op je paard laten liggen.
Op het dekenrek weet ik dat het niet zo snel droogt en moet ik haar later dus weer een natte deken opleggen. Zou ze daar verkouden of ziek van kunnen worden?

Ik weet niet wat ik het beste kan doen ik heb die deken speciaal gekocht dat ze er binnen en buiten mee kan staan.

Iemand tips?

sandr0

Re: natte deken en nat paard :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:53

bij ons op stal staat ook zo'n pony die eigenlijk een zeepardje had moeten zijn. Zij kan overdag's in en uit haar stal lopen en ze rolt met deken in de plassen. T is alleen t beginnetje van de deken wat beetje nat word. het grootse deel blijft gewoon droog. Ligt er denk ik aan hoe nat jouw deken word. Een zeiknatte deken op je paard laten is denk ik niet echt gezond.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:54

kan je je deken niet inspuiten met harmisol of iets, zodat hij waterdicht wordt ? Als je deken nat wordt en je paard dus ook, zou ik oppassen dat hij er niets van oploopt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:57

bucass allweather is niet gelijk aan zwempak (maar leg dat je paard maar eens uit Haha! )
geen natte deken opleggen, daar krijg je geheid een ziek paard van.
heb je geen reserve deken?
deken ergens binnen hangen om te laten drogen.

als je paard geen hele dag buiten staat de deken afdoen?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:58

Een nat deken op je paard laten liggen lijkt me sowieso niet goed. Dan liever geen deken. Rolt je paard de hele dag door of alleen als hij net de paddock inmag?
Anders kun je natuurlijk het deken even aflaten tot hij gerold heeft en alweer bijna droog is..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:22

jouw paard wil dus graag de stofjes in de vacht oporde brengen

lekker even zonder deken laten rollen , ergste er af halen met zweetmes/borstel en deken op
zeker met een goedademende deken moet dat beetje vocht wat er dan eventuieel nog zit wel kunnen

geen natte deken (heb het dus over doorweekt als die water geschept heeft )
op doen is vragen op doen is vragen om ziekte nat=koud

miesjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:33

Als mijn paarden naar buiten gaan doe ik ze een gevoerde regendeken aan en als ze naar binnen komen dan doe ik ze weer een lekkere dikke staldeken om, zo blijft de deken op stal altijd lekker schoon en de deken welke ze buiten om hebben mag nat en vies worden, deze droogt tijdens de nacht weer aan het dekenrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:08

HAR --> SV.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:05

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony.Hij gaat inderdaad ook minden in plassen leggen.Daar kan geen waterdichte deken tegenop.Het gutst er zo langs de hals in en de buik wordt ook zeiknat.
Ik heb nu de oplossing gevonden door een deken te kopen met een vaste hals.
Als je de deken oplaat droogt hij het snelst.Vaak zitten er wel(teminste bij mijn pony) klodders zand onder.Die moet je even weghalen anders gaat het schuren.Maar je kan de deken het beste oplaten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:09

De deken kun je het beste binnen laten drogen. een natte deken is geen pretje voor je paard. Als je paard echt zo nat wordt, zorg dan voor een reserve deken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:29

Zou inderdaad een aparte staldeken aanschaffen en met een halve of hele hals deken in de paddock zetten. Mijn paard heeft nu eentje met halve hals (van Rambo) en daar schept hij niet zomaar zijn jas vol mee met water.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:40

Ohh zo herkenbaar! Ik heb ook zo'n Vieze Tark! (zie mijn onderschrift!!)
Ik gooi haar ook alleen in de paddock met een ongevoerde regendeken (noem het haar 'speedo') op, die houd in elk geval nog wel wat wind tegen. Op stal wrijf ik haar droog/schoon met stro.. en dan de zweetdeken maar op. Daarna de 'schone'(wat heet schoon..) staldeken weer op. Die is trouwens wel waterdicht, maar ja, dat geldt echt alleen maar voor water wat van boven valt... haha
Als iemand anders mijn paardje buitenzet, zetten ze haar in de molen... dus alleen in de paddock als ik er zelf ben. (wil anderen niet met dat 'gedoe' opzadelen) Haha!

Sterkte met jouw varken!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:53

Dabo, anders een investeren in een goede ongevoerde waterdichte deken met hele of halve hals. Heb net de foto's bekeken van je speedo paard, die zoekt ze inderdaad erg natjes op om in te rollen. Met een nieuwe deken met hogere hals heb je haar na zo'n bad ook grotendeels droog op stal.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:51

Hoi,
Had afgelopen zondag hetzelfde probleem nou daar helpt geen hals tegen via de onderkant scheppen ze heel hun deken vol ................hij stond gewoon te druppen.
Ik heb gisteren een reserve deken gekocht!!
Succes.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:45

Dat wou ik net zeggen.
Ze is op haar hele lijf bagger, alleen een strook midden op haar rug van schoft naar staart van ongeveer 50cm is droog. Daar helpt echt geen hals deken tegen...

Gewoon met een dunnetje buiten zetten, en op stal dan de dikke weer om, niet te lang met de dunne buiten laten staan, ALS ze wel gerold heeft. Haha!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:21

nee okee,maar buik en benen nat vindt ik niet zo erg.Dat droogt wel weer op stal

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:24

baudyh schreef:
nee okee,maar buik en benen nat vindt ik niet zo erg.Dat droogt wel weer op stal

Yep, da's inderdaad geen probleem! Op dit moment zijn de ergste plassen uit onze paddock verdwenen, dus gaat ze gewoon met haar dikke naar buiten Haha!

Supra_babe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:24

miesjan schreef:
Als mijn paarden naar buiten gaan doe ik ze een gevoerde regendeken aan en als ze naar binnen komen dan doe ik ze weer een lekkere dikke staldeken om, zo blijft de deken op stal altijd lekker schoon en de deken welke ze buiten om hebben mag nat en vies worden, deze droogt tijdens de nacht weer aan het dekenrek.

dat doe ik zelf ook altijd Lachen werkt prima! Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:43

lastig als je zo'n smeervarken hebt! Bij ons op stal staat er ook zo één (nee, niet die van mij!). Dat paard presteert het ook om midden in de plas te gaan liggen en dan de deken vol scheppen met water. Die deken droogt echt niet op paard en ook niet 's nachts over een rek. De eigenaren nemen die deken mee naar huis en drogen hem thuis. paard krijgt zolang zijn warme fleece op in stal. Laatst deed dat mormel het ook weer en ze stond na een tijdje echt heel koud te zijn in de wei. Dan helpt alleen een reservedeken!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:45

zorg altijd dat je reserve dekens hebt in dit soort gevallen. Een natte deken nooit op je paard laten liggen, tenzij je ze ziek wilt hebben...

Of mischien een extra deken erbij onder/overheen doen, zodat er mischien 1 van de 2 nog droog blijft, of een deken met hals en buikflap ofzo.