Gelijk afstraffen of niet !?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Gelijk afstraffen of niet !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:52

Ik heb is even 2 vraagjes Haha!

Mijn veulen van nu 10 maanden , staat in de nacht binnen!
Ze kan niet alleen buiten blijven want de rest gaat ook op stal...

Gisteren was ik met haar bezig en ben erachter gekomen
Dat mevrouw iets heeft geleerd wat ik haar niet heb aangeleerd Haha!
Als ik voor haar sta en pak haar halster begint ze te steigeren !
Gelukkig is het niet haar bedoeling om iemand te raken en blijft ze op 1 plek staan.
Maar toch is dit niet de bedoeling....
Als ik haar eenmaal heb en aan de zijkant staat is ze braaf.
Wat te doen : Gewoon een flinke tik geven als ze het nog eens doet ??
Of op een andere manier op lossen ??

En heb nog een vraag over VD :
Heb van de week een clicker aangeschaft , hoe kan ik het beste inclickeren...

Hoor graag van jullie !!
Groetjesss

Arrabel

Re: Gelijk afstraffen of niet !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:32

Ik zou zeggen meteen afleren, maar hoe?
Als je tegen haar gaat schreeuwen dan gaat ze misschien alleen maar hoger stijgeren, als je haar gaat slaan word ze angstig...
Ik denk je met dit veulen beter haar goede gedrag kan belonen ipv haar slechte gedrag af te straffen.
Als ze stijgert kan je natuurlijk wel iets roepen van: hee! niet doen.
Als ze maar 1 keer niet stijgert als je het halster vast hebt meteen belonen, overdreven belonen dat ze echt snapt dat ze het goed heeft gedaan, en dat maar herhalen.
Als ze stijgert negeer je haar volkomen, en als ze braaf is dan krijgt ze een snoepje en krijgt ze aandacht.
Ik weet niet of het werkt maar het is een tip....

"inclicken" doe je door steeds voordat je haar iets lekkers geeft een clickje te laten horen, zo gaat ze het clickje met iets lekker associeren, en kan je je clicker gaan gebruiken.

Succes!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:45

Bedankt voor de reactie !
Ik denk ook dat het het beste is om dat gedrag te negeren...
Als mijn vriend mee gaat en die blijft in de bak , zodat ik de stal kan gaan doen : Blijft ze roepen , rennen en kijken tot ik weer komt !
Ze ziet me dus echt als een soort van "moeder"
Ze was 4 maanden toen ze bij me kwam , dus nog vrij jong...
Natuurlijk moet ze mij als haar soort van "moeder" blijven zien ,
En dat wil ik niet verzieken door wildeweg in de ronte te meppen Ach gut
In het begin wilde ze de stal niet in zonder snoepje ,
Dat doet ze nu ook braaf en zonder moeite.
Ze leert steeds meer , En ze wilt graag leren Pling

Nogmaals bedankt voor je reactie :
Meer is welkom natuurlijk !
Maar denk ook dat dit de beste manier is...
Ook nog bedankt voor je "clickertraining" uitleg Ach gut

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:54

Ik denk dat de beste oplossing inderdaad het negeren is omdat ze het stijgeren zoals je zei niet gemeen bedoelt. En ook belonen als ze het eens niet doet natuurlijk!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:01

Luuz schreef:
Ik denk dat de beste oplossing inderdaad het negeren is omdat ze het stijgeren zoals je zei niet gemeen bedoelt. En ook belonen als ze het eens niet doet natuurlijk!

Ook jij bedankt voor je reactie !!
Mijn shetlander *inmiddels verkocht* had echt van die buien en meende het ook :
Die ging op zijn achterbenen staan en liep dan echt op je af [op 2 benen]
Met een stel maaiende voorbenen , nog gevaarlijk ook !

Ik denk dat zij zoiets heeft van : Blijf jij lekker van mijn halster af !
Want als ik haar pak , komt ze een stukje omhoog , blijf ik dan vasthouden komt ze verder omhoog !
Ze blijft gelukkig wel op 1 plek staan en maait ook niet met haar voorbenen !
Gewoon een dreigement dus....
Als ik me omkeerde om weg te lopen [bij mijn shet] moest ik uitkijken voor een stel voorbenen in mijn nek....
Gelukkig bedoeld zij het niet zo verkeerd/gemeen.
Maar snel afleren is de bedoeling , niet dat ze deze geintjes over 3 jaar onder het zadel ook gaat doen Knipoog

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:06

Jah ik snap je helemaal!
Aan jou de keus om dit snel te doen op de strenge manier door een knal of desnoods schop (hoeft natuurlijk niet persé loeihard te zijn). Zo gaat het in de natuur namelijk ook hè. In de natuur is er maar 1 de baas.
Of waarschijnlijk iets minder snel door de zachte negeer-methode.
Er zijn vast veel mensen die het niet eens zijn met de harde methode, maar je moet zelf kiezen. Je gaat of voor het 1 of voor het ander. Je veulen moet namelijk wel duidelijkheid hebben. En echte merries bijten of schoppen hun veulens ook vaak genoeg om ze eens op te voeden.
Succes ermee!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:29

Citaat:
En echte merries bijten of schoppen hun veulens ook vaak genoeg om ze eens op te voeden.

Hoe kom je daar nou bij??

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:08

Hoi,

Weet je zeker dat je veulentje het niet doet omdat ze een vervelende ervaring heeft gehad? Misschien is ze wel ergens achter blijven haken met haar halster, zodat ze nu gewoon een beetje bang is als ze de druk achter haar oren voelt op het moment dat jij het halster vastpakt?
Ik heb geen idee hoor, maar dit lijkt mij wel een mogelijkheid, omdat ze het blijkbaar opeens is gaan doen.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:21

Arrabel schreef:
Citaat:
En echte merries bijten of schoppen hun veulens ook vaak genoeg om ze eens op te voeden.

Hoe kom je daar nou bij??

Veulens worden vaak genoeg gecorrigeerd door hun moeders..
Hoewel misschien dat trappen inderdaad niet.. dat neem ik terug. Maar bijten sowieso wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:04

volgens mij doen jonge paarden het zo:

als de een steigerd,pakt de ander hem bij zijn voorbenen beet met de mond.
ga maar es kijken,ze steigeren tegen elkaar omhoog,gaan vervolgens op de knieen en pakken elkaar bij de benen.

dus..als jouw veulen tegenover jou steigerd geef je em een zachte trap tegen zijn voorbenen aan.
gewoon even van: actie is reactie,jij steigerd,ik pak jouw been.
net zoals paarden tegenover elkaar doen.. Knipoog

wel zou ik toch even gaan uitzoeken of dat steigeren niet te maken heeft met iemand die jouw dier een mep heeft verkocht ten onrechte en dat dat de oorzaak is.
maar je kunt ook met een touw even tegen een voorbeen meppen ,niet te hard,gewoon dat ie t voelt,en jij niet wilt dat je dier tegen jou steigerd Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:49

Dit gedrag dien je wel te corrigeren, anders gaat het van kwaad tot erger, en daar mag je dan zeker een keertje wat harder ingrijpen. Clickertraining is nog helemaal niet aan de orde, laat je veulen eerst een keertje zien wat de bedoeling is (en wat de bedoeling NIET is).

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:30

@ iedereen :

Weer bedankt voor de reactie's ...

Liever doe ik niet aan valse beschuldigingen maar zeg het toch maar even !
Toen *night* net bij mij kwam , was ik de enige die er aan kwam...
Omdat ik het druk kreeg met mijn werk wist mn staleigenaar wel een oplossing.
Nou hier komt het verhaal [ben blij dat sommige van jullie de moeite nemen om mee te lezen en te denken]

Sinds een maandje of 3 zijn er nieuwe mensen bij ons op stal gekomen...
Een meisje van 15 met 2 shetlanders en haar moeder komt ook altijd mee.
Ze doet VD met haar shetjes.
Mijn staleigenaar vond het een goed idee als zij mee zou verzorgen.
Dus ik ben een gesprek aangegaan en we hebben afgesproken dat ze mijn veulen
buiten in de bak mag zetten, af en toe poetsen, en de hoefjes mag doen
Dit mag ze als ik een dag niet kan....

Sinds die tijd ben ik aan het vechten om MIJN EIGEN VEULEN aan mijn kant te houden,
Niet dat ze de verzorgster als eigenaar gaat zien !
Zo kom ik ook dingen tegen dat ik zeg van huh : Hoe kom je er ineens bij ?
Zo tilt ze vaak haar voorbeentje op in de vorm van de "pass" maar dan op een bedelachtige manier !
En nu begint dan het stijgeren .... Boos!
Ook loopt mijn verzorgster volgens mij buiten met mn veulen, want haar moeder zei pas tegen mij : Jaa bij (j)=verzorgster loopt ze ook lastig door het hek !
Ze bedoelde daarmee het hek naar buiten toe , dit heb ik dus liever niet omdat zelfs ik moeite heb om haar buiten te houden..
En mijn veulen is nog niet verzekerd !!

In het begin wou *night* absoluut niet naar binnen ,
En ik heb het met alle moeite voor elkaar gekregen om haar zonder snoepje oid
Naar binnen te krijgen.....Dit doet ze nu ook braaf,gelukkig...
Gisteren kwamen mijn verzorgster + moeder terug van een buitenrit en was ik met mijn paardje in de bak bezig.
Moeders ging het koetsje schoonmaken , precies voor de stalingang Slapen
Ik wou de bak uit om mijn paardje binnen te zetten en zo braaf als ze is liep ze netjes langs het koetsje en gelijk naar binnen Pling
Nou zegt moeders : Hier moet ik vaker gaan staan !!! Koe
Dan denk ik : Jaaa hallooooo , hier heb ik alle tijd in gestoken en doen jullie net of jullie dat voor elkaar hebben gekregen.
Natuurlijk is mijn paardje leuker ,want hij is groter en later kan je rijden !
Nou ben ik helemaal niet van plan om iemand van dan 18 op mijn onervaren paard te zetten.
Bovendien doen hun alleen aan mennen maar als het zo doorgaat zie ik haar mijn paard wel inrijden ipv ikzelf of een gespecialiceerd iemand !

Kijk ik wil dit gedrag afstraffen ...
Maar het moet niet zo zijn dat ik afstraf en het achter mijn rug aangeleerd word !!
Natuurlijk weet ik niet of het door haar komt , en of zij het aanleerd :
Maar het zou natuurlijk kunnen, mag niet vals beschuldigen.
Als ik iets met mijn veulen doet en het lukt kijkt zij in haar ooghoeken naar mij!!

Ik hou het gedrag van mijn paard nauwlettend in de gaten,
Ga niet gelijk vals beschuldigen , maar komen er nog meer "vreemde" dingen bij...
Tjaa dan denk ik dat ze maar moet opzouten Haha! Bloos

Wat is jullie mening n.a.v dit ??
Bedankt voor het lezen , Groetjess

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:37

Mijn mening is dat je haar maar snel moet verzekeren. Je kunt aangeven dat je niet blij bent als de anderen meer met je paard doen dan binnen of buitenzetten. En wie je uiteindelijk je paard in laat rijden is helemaal jou keuze.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:45

Mijn paard word ingereden door een prof. iemand en niet door iemand die verstand heeft van mennen Clown
Als ik ze weer ziet : Maak ik zeker even een babbeltje...
En nu we toch bezig zijn Knipoog Haha!
Hoe kom ik erachter welke verzekering het beste bij mij en mn paard past ?
Hoe hebben jullie dat gedaan?
En welke verzekering hebben jullie , met welke prijs ?
Ik heb vorige keer al gekeken maar kwam er niet echt wijs uit.

Nogmaals bedankt voor alle reactie's , Toppie OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:55

Misschien zou je daar een apart topic voor kunnen openenen?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:24

Ben het zeker eens met het bestraffen van het steigeren bij de vorige reacties.
Maar ik zou zeker eens flinjk praten met die andere mensen. Want Night is jouw paard en JIJ mag er mee doen wat jij wilt en ZIJ mogen er ALLEEN meedoen wat jij ze toezegt. Dus zodra je denkt dat zij jouw paard leren steigeren (wat absoluut niet de bedoeling kan zijn bij een veulen) moet je ze echt duidelijk maken dat ze echt ALLEEN de dingen met Night mogen doen die van jou ook mogen.
Mensen kunnen namelijk heel snel denken dat alleen naar binnen en naar buiten halen meer met zich meebrengt en ze dan automatisch meer met Night mogen doen. Dat moet je ze echt duidelijk maken voordat ze Night over 2 jaar gaan inrijden!
Kijk, ik snap natuurlijk wel dat jij zelf niet zeker weet of zij wel de schuldigen zijn van al die dingen, maar probeer er eerst maar eens voorzichtig mee te praten. Je komt vanzelf meer te weten..
Succes!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:25

Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal, maar ik kan niet tegen mensen die zich teveel met jou en je paard bemoeien terwijl ze er eigenlijk niets mee te maken hebben...
You know Knipoog

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:31

Als jij denkt dat je verzorgster het niet zo doet als jij wil stop er dan mee. Het is jou paardje en jij wil die op jou manier opvoeden. Verder zou ik het omhoog komen toch afleren zoals al eerder gezegd werd door middel van het touwtje tegen haar been of zachtjes een tik erop te geven. En over de verzekering kijk is op interpolis ik heb mn paard daar verzekerd en ben erg tevreden.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:42

ik zou egt ff met haar en met haar moeder gaan ppraten hie over want dat kan natuurlijk niet dat jij Night iets afleert en dat dat ook nog lukt! Haha! .. en dat zij dat dan weer aan leert!! Boos!..

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:53

Het veulen van een vriendin van mij heeft eens 1 keer gesteigerd. Haar vriend heeft die pony gewoon half tegen de grond getrokken en daarna heeft die het nooit meer gedaan (zou ik ook niet doen als ze me vloeren Haha! )

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:45

Tjah de extreme aanpak kan natuurlijk ook altijd goed helpen..
Weet alleen niet of het veulen je toen nog wel vertrouwde?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:11

mmm, zou sowieso even een babbel maken met die mensen ...
ik bedoel...je veulen doet nu allemala dingen die nit d ebedoeling zijn, het bedelen met been ...
steigeren...ik zeg niet dat dat door die mensen komen , maar het kan wel ...
steigeren moet idd gecorrigeerd worden...dit kan met stem , maar ook met lichamelijk contact
veulens worden door moeders en kudde idd ook gewoon gecorrigeerd...en misschien is het niet agressief maar spelen
maar spelen moeten ze met soortgenootjes doen, niet met mensen
nu is het nog grappig, maar als ze straks een paar honderd kilo meer weegt, is er echt geen lol meer aan .

sowieso trouwens over het ..een veulen verzorgen
persoonlijk zou ik dat nooit doen ..latendoen...
ik ben heel erg van het ...geef het een basis en gooi het op de kudde...maar als er al iemand aan de gang gaat met een veulen moet dat in mijn ogen 1 persoon zijn, of in eder geval op 1 manier van aanpak met 1 setje regels n alleen door mensen die zich aan die regels houden en consequent zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:52

het steigeren op zich zou ik negeren. als je niet onder de indruk bent is het meestal gauw over. ze richt het immers niet op je.
VD zou ik nog absoluut niets aan doen, is ze nog veel te jong voor. de 'pas' is meer dan de basis, en dus op deze leeftijd nog helemaal niet van toepassing. de clicker oefenen kan wel, bijvoorbeeld met het lopen aan de hand of voetje geven.

en de verzorgster, tja ik zou dat zo niet willen. een keer poetsen of in het land zetten prima, maar dat is het dan ook. gewoon duidelijk zijn, het is jouw paard en jij bepaalt wat ermee gebeurt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:45

merrieveulen schreef:
het steigeren op zich zou ik negeren...

Ik niet !

Al is je veulen nu nog klein, het kan vroeger of later tot levensgevaarlijke situaties leiden Scheve mond ....

Als je haar naar binnen wilt zetten, hoe doe je dat precies? Heeft ze al een halster om, of moet je dat nog omdoen voordat je ze naar binnen zet?
Ik zou haar iig niet van voren benaderen, maar van de zijkant.
Van de zijkant kun je haar makkelijker het halster omdoen en ook met minder risico het touw vastmaken (mocht ze steigeren).
Toen mijn (nu 3-jarige) paard een veulen was, heeft ze ook een paar keer gesteigerd. Ik gaf dan een paar fikse, korte rukjes met het touw en zei daarbij luid en duidelijk "hé, pas op!!"
De keren daarop deed ze het dan niet meer, maar er kwam steeds weer een keer dat ze het probeerde.
Na de derde keer was ik het zat en heb ik een hengstkettinkje genomen. (van buiten naar binnen door de linker ring, een keer over het neusstuk -anders wordt het te "heftig"- door de rechter ring weer van binnen naar buiten en bovenaan vastmaken).
Poeh ... daar schrok madam toch wel van Knipoog . De week nadat ik het hengstkettinkje gebruikt heb, heb ik het steeds genomen, maar dan op de manier waarop je het gewone touw ook aan het halster bevestigd; gewoon als waarschuwing Knipoog . ("als je je niet gedraagt, gaat die ketting weer over je neus!")
Daarna heb ik nooit meer problemen gehad.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:59

Ik zou een andere verzorger zoeken als je perse wilt dat ze extra aandacht krijgt boven dat van jou Haha!
Als ik zo tussen de regels doorlees, kan je veulen wel eens dingen geleerd zijn (zoals dat steigeren) waar ze nog veel te jong voor is. Ze moet nu gewoon lekker jong (en onbedorven) kunnen zijn, alleen de normale dingen, zoals meelopen, voetjes geven,etc, alles wat ze als ik het goed lees al kan, en verder; ze moet straks genoeg leren als ze 'beleerd' wordt.