vorst en waterleidingen/drinkbakken, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

vorst en waterleidingen/drinkbakken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:09

Het duurde even, maar het begint toch echt winter te worden. Uiteindelijk zal het natuurlijk ook gaan vriezen. We hebben bij ons op stal vier boxen met een automatische drinkbak en ook een van de weides heeft een automatische drinkbak. Wanneer sluiten jullie die af? En wat doen jullie om ze zo lang mogelijk vorstvrij te houden? Zit er isolatiemateriaal om de leidingbuizen die boven de grond steken (in de stal)? Wat werkt goed, of juist niet?

Brand los. Lachen

Anoniem

Re: vorst en waterleidingen/drinkbakken, hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:32

Tsjah, op stal zitten de leidingen tussen de muren van koeien stallen. Behoorlijk warm en bevriest niet snel. Ik geloof dat we op de andere stal alles af sloten zodra er een beetje nachtvorst voorspeld werd.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:38

Op stal houden we zodra het kouder wordt alles goed dicht. Heel af en toe bevriezen (alleen 's-nachts) 2 drinkbakken die aan de kant van de stal zitten, waar de wind op staat. De rest van het water wordt afgesloten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:09

Ik heb speciaal verwarmingsdraad om de leidingen heen gewikkeld. Ook te verkrijgen bij Agradi. Onder de 5 graden slaat deze automatisch aan en houdt de leidingen warm. Ik heb voor het deel dat buiten loopt nog wel extra isolatiemateriaal hierom heen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:33

Esther_ schreef:
Op stal houden we zodra het kouder wordt alles goed dicht. Heel af en toe bevriezen (alleen 's-nachts) 2 drinkbakken die aan de kant van de stal zitten, waar de wind op staat. De rest van het water wordt afgesloten.

Het zijn stallen met een buitenluik, maar de waterleidingen lopen in het midden van de stal langs de andere wand van de boxen. 's Nachts staan daar natuurlijk paarden in die de boel een beetje warm houden. Hopelijk betekent dat dat het water bij nachtvorst nog niet afgesloten hoeft te worden.

Fitzroy schreef:
Ik heb speciaal verwarmingsdraad om de leidingen heen gewikkeld. Ook te verkrijgen bij Agradi. Onder de 5 graden slaat deze automatisch aan en houdt de leidingen warm. Ik heb voor het deel dat buiten loopt nog wel extra isolatiemateriaal hierom heen.

Dat is op zich wel een goed idee! Hoe werkt dat precies? Ik bedoel, waar wordt die draad op aangesloten?

Onze leidingen zijn helemaal niet geisoleerd. Ik ben van plan om nog deze week isolatiemateriaal te halen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:04

Die draad doe je gewoon in het stopcontact, als dat er zit Knipoog
De thermostaat zit dus buiten, vlakbij het stopcontact en reageert op de buitentemperatuur.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:07

Aha! Haha! Stopcontact is geen probleem, zit ook nog eens vlakbij de ingang, dus kan ook makkelijk met de thermostaat. Hoe zit dat met brandgevaar, of overdrijf ik nu? Bloos

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:08

heb je zoiets ook voor buitenkranen?of moet dat nog uitgevonden worden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:09

Brandgevaar vanwege? Ik denk niet meer risico dan weer je een lamp aan laat.

Edit: je kunt die draad ook om de kraan wikkelen.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:15

Ik heb zelf tyleen slangen in 8 stallen, maar om nou een rondpompsysteem aan te schaffen vind ik een beetje duur.. bestaan er hiervoor ook nog oplossingen?
Er zitten wel bij elke stal metalen kranen boven om het water af te sluiten, mischien dat daar iets op aan kan worden gesloten?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:16

@ Fitzroy: Ik heb net even op de site van agradi gekeken, maar daar staat verder geen info over hoe het werkt. Ik zal ze morgen eens bellen. Hoe hebben jullie dit geinstalleerd? Bij ons zit de leiding bijvoorbeeld onder de grond, alleen in de vier stallen is er een meter boven de grond naar de drinkbak. Als ik het zo bekijk zouden we dan in alle vier de stallen zo'n draad moeten maken.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:23

Goudvarken schreef:
Ik heb zelf tyleen slangen in 8 stallen, maar om nou een rondpompsysteem aan te schaffen vind ik een beetje duur.. bestaan er hiervoor ook nog oplossingen?
Er zitten wel bij elke stal metalen kranen boven om het water af te sluiten, mischien dat daar iets op aan kan worden gesloten?

want met zoiets zal het tyleen smelten? of gaat dat niet zo snel?
http://agradi.nl/product?sc=Water-+%26+ ... ersystemen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:24

Ja, als je niet met heen-en-weer gaan van de draad kunt werken, moet je 4 kortere kopen.

Goudvarken: bij mij zit die draad om tyleenslangen.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:27

Fitzroy schreef:
Ja, als je niet met heen-en-weer gaan van de draad kunt werken, moet je 4 kortere kopen.

Goudvarken: bij mij zit die draad om tyleenslangen.

En dit gaat dus neem ik aan goed?

mijn water komt vanuit een put onder de loods, via een tyleen slang onder de grond de stallen in, en vanaf daar loopt die door naar de 8 stallen, waar die zich per stal aftakt met metalen buizen naar de gietijzeren drinkbakken, ik hoop dus dat als ik deze langs de bovenleiding doe, dat dit voldoende moet zijn.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:35

Maar de bovenleiding loopt dus bovenlangs als ik het goed begrijp?
Ik heb zelf de aftakking naar de drinkbakken ook meegenomen tot aan de drinkbakken zelf. Maar ja, bij mij gaat het maar om 1 aftakking waar 2 drinkbakken op aangesloten zijn.
Tot nu toe werkt het prima (vorige winter met de vorst ingebruik genomen)

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:47

bij mij komt de leiding in een hoek vd stal binnen dan loopt die bovenlangs langs het plavond tot aande achterkant, en zo rondom naar de andere kant van de gang en bij elke stalwand (gemetselde muren) takt die af.
ach als ik die van 49 meter neem is het geloof ik lang zat daarvoor. zal straks eens ff uitlopen hoeveel het ongeveer zal zijn.
iig bedankt Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:50

Gemetselde muren scheelt natuurlijk ook al een goed stuk qua isolatie, ik heb een volledig houten stal.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:55

ja maar ik heb ook 8 houten luiken die vaak openstaan, en een dak van alleen maar golfplaten welke niet geisoleerd zijn.
Nu is het snachts meestal 10 graden iig nog binnen. we merken het snel zat..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:07

Wij hebben ook een volledig houten stal met vier luiken die open staan en tralies tussen de boxen. Die luiken kunnen natuurlijk dicht, dat zal ongetwijfeld een paar graden schelen, maar voor de paarden lijkt het me fijner als ze open blijven.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:17

Wij sluiten het water af, anders bevriezen de leidingen en dan heb je een
probleem.
Ik zet dan altijd een emmer bij mijn pony neer.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:05

die thermo-kabel is binnen. zal hem vanavond eens eromheen wikkelen, hoop dat die lang genoeg is Lips are sealed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:02

Wij hebben in de stal een grote cement bak staan (zo'n 60 liter). De paarden houden die zelf open. Buiten de stal heb ik nog 3 bakken van ieder ongeveer 100 liter staan, dus ik kan een paar dagen vooruit als het gaat vriezen. Bij echt lange vorst wordt het met emmers lopen, maar das meestal maar een week per jaar.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:06

Bij mij is de automatische drinkbak al afgesloten. Wij hebben aan de zijkant van het weiland een drinkbak staan die gevoed wordt door bronwater (norton). Deze bevriest ook met 10 graden vorst niet.
Mijn pony's lopen dag en nacht buiten en kunnen daar dus drinken.
Dat is vooral voor mezelf heel prettig. Ik hoef de hele winter niet te slepen met emmers e.d. Haha!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:20

Fitzroy schreef:

Ik heb dit ook in de stal, alleen moet ik deze zelf aanzetten met een schakelaartje, ideaal hoor.