paarden druk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

paarden druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:24

hallo.

wie heeft er nog meer last van dat je paard(en) heel erg druk,dwars en soms niet luisteren willen?
gisteren en vandaag ging ze er vandoor,vandaag zat ik er op echt neit grappig.
was een beetje aan het stappen en draven in het grote weiland niks aan de hand.
en ik dacht nou waag het eens in galop te gaan,nou het ging goed en ik denk ga nog een klein stukje en toen gingen we.er zat alleen nog maar gas op,en ikke de hele tijd amar ho ho hoooo en kneepjes in beide teugels nee hellemaal niks.tone zag ik langzaam de uitgang op me afkomen en ik zo hoooooooo.niet reageren gewoon door galloperen en neit zo langzaam ook.de draden waren nog open maar ze nam twee draden mee,gevolg twee draden stuk en ik in volle galop over het beton.
langzaam kwam haar stal in zicht,ik denk rechtdoor,rechtdoor want ze kon ook links en dan zou ze waarschijnlijk de weg opgerend zijn met mij erop.en eindelijk voor haar stal stond ze stil en ik kwaad jong.ik snel afgestapt want als ik kwaad ben als ze zo doet dan moet ik er ook niet langer op gaan zitten,dan wordt eht alleen maar erger.weet dat het fout is om dan te gaan afstappen.
en hoe zou ik haar moeten behandelen nadat ze er vandoor is gegaan?iemand goede tips?
en hebben meer mensen last van dat hun paard(en),druk,dwars en soms niet luisteren willen?
oja ze is een fjordxwelsh maar daar moet het niet aan kunnen liggen lijkt me.

gr.mememe.Bedankt voor het antwoord en het vage schrijven.

pinacollada

Re: paarden druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:25

het beste is als je paard er van door gaat proberen zigzag te rijden, of kleine voltes draaien, maar dan moet je paard wel te steuren zijn. mijn paard is met deze wind erg druk, maar bij haar kan je dit positief ombuigen tot goede prestaties, zoals een prachtige uitgestrekte draf enz.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:34

Ik denk dat hoo zeggen weinig nut heeft als ze er echt tussenuit gaan daar luistert ie dan echt niet meer naar hoor Knipoog
Ik vind zelf dat een paard super moet luisteren naar mijn been (gas) en teugel (rem). Dat omdat anders rijden geen pretje is en ook uit veiligheidsoverweging. Stakend/stuurloos paard is niet veilig in mijn ogen. Ik ben hier dan ook super streng en consequent in. Been --> geen reactie dan zweep of spoor. teugel--> geen reactie dan trek ik hard! Stil laten staan of een pas achteruit laten gaan.
Natuurlijk is het heel vervelend voor mn paard als ik m in de mond trek of met zweep/sporen geef. Maar het resultaat is dat mijn paard in principe op een kneepje in mn teugel vanuit galop stil gaat staan, en op mijn beenhulp super naar voor gaat.

Ik denk dat als je paard er vandoor gaat, (en je hebt uiteraard uitgesloten dat het een medisch probleem is oid,) dat jij gewoon niet de baas bent. Je bent misschien niet consequent genoeg geweest, je paard vindt dat het niet hoeft te luisteren. Dus aanpakken, zorg dat ze respect voor je krijgt.
Concreet: Strenger zijn met je teugel, trek maar eens wat harder (wel meteen weer loslaten he). Verder een volte op sturen (hele kleine) dan stopt ze vanzelf wel. En dan doorrijden!! Als ze leert dat je afstapt als ze er vandoor gaat maak je het je paard wel heel erg makkelijk, dan is dat het eerste wat ze doet als ze geen zin meer heeft, logisch.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:42

bedankt voor de reacties.ze was echt niet te houden hoo roepen had geen zin,aan de teugels zitten had geen zin.ze had gewoon het bit vast gepakt dus kon ik geen kant meer op.