Draaien in de stal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Draaien in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:14

Hoihoi..
Dit gaat niet over mijn eigen paard, maar over een van mijn verzorgpaarden. Hij staat dag en nacht buiten met een stal waar hij gewoon in kan lopen. Sinds een tijd mag ik hem naast mijn andere verzorgpaard (een fell pony) ook verzorgen. Nu heb ik alleen een probleempje tijdens het poetsen ín de stal: Hij draait de hele tijd als hij niks te eten heeft. Het komt echt zelden voor dat hij echt gewoon stilstaat zonder te eten.
Nuja, nu vroeg ik me af of iemand dus een tip heeft waardoor hij het draaien minderen doet.

Groetjes
Galopracer.

Nadir

Re: Draaien in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:15

GalopRacer schreef:
Nuja, nu vroeg ik me af of iemand dus een tip heeft waardoor hij het draaien minderen doet.

Wat dacht je van een halster om doen en vastzetten in de stal?
Hij moet gewoon gehoorzamen en leren dat hij stil moet staan als jij met hem bezig bent.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:28

Ehm, aan halsters heb ik bij dat beest dus een trauma. Laatste keer heeftie het helemaal kapot gereten, zohard gooide hij zijn hoofd weg. Bovendien kun je hem in de stal nergens vastzetten.

_sabien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:36

als hij stil staat begin je met poetsen en aaien en belonen, en als hij begint te draaien stop je weer. zorg dat hij zich lekker ontspannen voel leg een beetje hooi of voer neer ofzo.

sabine

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:36

Maar er is toch wel een manier waarop je dat trauma kunt doorbreken? Desnoods met iemand samen?

Is het een soort inloopstal?
Kun je dan niet een haak in de muur laten zetten zodat je hem later toch kunt vastzetten? Het lijkt mij erg onhandig zo.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:38

Soort van ja. Als ze willen kunnen ze de stal in, als ze willen kunnen ze buiten blijven. Er zitten overigens wel deuren in, maar die staan altijd vast en kunnen pas los als wij het doen. Maargoed. Ik zal wel eens met de eigenaar overleggen voor zo'n haak Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:41

GalopRacer schreef:
Soort van ja. Als ze willen kunnen ze de stal in, als ze willen kunnen ze buiten blijven. Er zitten overigens wel deuren in, maar die staan altijd vast en kunnen pas los als wij het doen. Maargoed. Ik zal wel eens met de eigenaar overleggen voor zo'n haak Lachen

Oké, ik begrijp het.
Maar denk je dat je ooit nog een halster om krijgt? Wat is precies het probleem?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:43

Halster krijg ik wel om, durf hem alleen niet vast te zetten Knipoog Paard is ook behoorlijk ongemanierd mja Nagelbijten / Gniffelen
Het probleem? Het probleem is dat als hij begint met draaien ik hem niet stilkrijg. En als ik dan eindelijk weer kan poetsen als hij stilstaat, begint hij weer Nagelbijten / Gniffelen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:59

Maar als hij vast staat gaat hij hangen of zo?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:09

ja zoiets wel ja Knipoog Of hij doet alsof hij schrik van dingen en gooit dan zijn hoofd heel hard omhoog.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:13

Hoezo kan je hem niet stilkrijgen? Als je een paard zijn hoofd omdraait kan ie niet meer ronddraaien..
Een paard doet niet vaak 'alsof'.. Ik denk dat ik veel met dit paardje aan de gang zou gaan met gehoorzaamheid, niets toestaan enz. Het lijkt alsof t paardje je een beetje de baas is.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:27

je moet hem gewoon vastzetten met behulp van een ander.. Een paard blijft los bijna nooit staan (de uitzonderingen daargelaten natuurlijk).. Mij klinkt het in de oren alsof die je in de maling neemt en gewoon een loopje met je neemt dus..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:56

Ik zou goed met het paard aan het werk hier mee gaan.Elke paard kan vast staan.maar hier moet je goed mee oefenen en het liefst samen met iemand die je hier mee kan helpen.Als ik het zo lees ben je zelf nog niet ervaren genoeg om hier mee om te gaan.Zolang je het paard niet goed hebt aangeleed dat vast staan niet erg en eng is zal je draai probleem niet opgelost worden.Je moet je wel goed voor ogen houden dat dit wel maanden kan duren.Het is heel belangrijk om hier heel rustig mee om te gaan.Maar het kan zeker lukken.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:58

Ik zou hem vast zetten. Een paard leert na een (korte) tijd dat als hij gaat hangen, en niemand hem los maakt, dat hangen geen nut heeft. Als hij dan vast staat kan hij moeilijker omdraaien

hurbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:21

misschien is het een idee om hem af een toe eventjes in zijn stal te zetten, bijv 5 minuten en als braaf is belonen met een snoepje en dat steeds verlengen. en met halster los gooien en dan aan aan de hand met halster gaan wandelen, heb zelf ook een fell pony gehad en die had dit ook, halster eng vinden en niet stil staan. die zette ik dan even in zijn boxje en er weer uit en af en toe halster om in de box, minuut later er weer uit. en dat ging langzaam steeds beter

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:26

je kan een keer proberen om je paard aan een halstertouw vast te zetten met een strotouwjte achter zijn oren langs. als hij dan gaat hangen doet dat pijn. als je dit 1 of 2 x doet stopt hij waarschijnlijk wel. het is mischien een pijnlijk idee maar dat valt wel mee hoor ik heb het ook een keertje moeten doen maar nu gaat het super. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:51

Eindeloos geduld hebben. Je paard heeft dit gedrag aangeleerd. Nu moet hij het weer afleren en dat kost tijd.
Zet hem in de stal, vraag hem stil te staan (hoe jij dat normaal met hem doet), beloon hem zodra hij stil staat, als is het maar 2 seconden. Gaat hij weer lopen, zet hem weer stil en beloon weeer. Kost wat tijd, maar uiteindelijk krijgt hij door dat het veel prettiger is om stil te staan, ook zonder eten.

Paarden kunnen geen mensen in de maling nemen, daar zijn ze simpelweg niet slim genoeg voor. Soms lijkt het zo, maar dat is aangeleerd gedrag (onbewust aangeleerd)
Je paard leren door hem te pijnigen zou ik nooit doen, hij zou uiteindelijk wel luisteren, maar ik vind het niet de juiste manier.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:02

als vastzetten niet lukt moet je t niet proberen als je alleen bent.ik zou m wel een halster aan doen met touw eraan,dan zelf vast houden en als hij gaat draaien meelopen en NIET stoppen met borstelen,steeds door blijven gaan op een gegeven moment stopt hij met draaien omdat hij in de gaten krijgt dat hij niet onder die borstel uitkomt.ik heb zelf 2 paarden gehad met dit probleem,vastzetten was geen optie dus dan maar zo en naar enkele dagen volhouden bleven ze gewoon staan.nu heb ik 3 paardjes die dus alledrie gewoon blijven staan als ik ze wil borstelen/deken opgooi/voetjes bijknip t maakt niet uit en dat gaat allemaal zonder halster en touw dus gewoon los.waarschijnlijk wil je paard onder de borstel uit dus gaat hij draaien jij stopt dan dus heeft hij zoiets van heeey dit werkt!als je door blijft gaan dan geeft hij t vanzelf op.

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:54

jaa een halter omdoen is mss idd een idee.. Knipoog haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:37

als je hem niet vast wilt zetten...kun je hem ook gewoon een halster aan doen waardoor je hem iets makkelijker kan corrigeren/bij de les halen

en idd, beloon al het stilstaan en probeer als hij begint te draaien hem compleet te negeren ..
eventueel kun je zodra hij stilstaat direct een commando te geven voor stilstaan(let wel op dat dit een woord is wat je niet onder het rijden etc ook regelmatig gebruikt Knipoog )
en hem belonen als hij na je commando stil blijft staan...
misschien is dit de eerste tijd allemaal maar hel kort, maar als het kwartje valt...