Watvoor paard bij lichamelijke klachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Watvoor paard bij lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:57

Hoi,

Zoals sommige van jullie weten zit ik al maanden in de lappemand, en is het voor mij momenteel niet meer mogelijk mijn 'tank' van een KWPN'er zelf te rijden, iets wat hemzelf ook niet ten goede is gekomen. Omdat het volgens mijn artsen juist enorm goed zou zijn om weer te beginnen met rijden, heb ik van de week weer een poging gedaan... Echter zonder succes.

Mijn huidige rijpaard heeft nogal eens de neiging overal doorheen te denderen, en vrij regelmatig moeite met het onderbrengen van zijn achterbeen. Als je echter een beetje rijtechniek hebt, en voldoende kracht in je benen is hij een prikkie en werkelijkwaar een geweldig om op te rijden (hij wordt dan vanzelf sneller aan het been, lichter in de mond en begint te sjouwen) nu is het probleem dat ik deze kracht niet meer heb in mijn spieren. Het trainen van spierkracht door bijv. zwemmen of fitness bied hierin geen uitkomst...

Nu overweeg ik te gaan kijken naar (nog) een ander paard, dat iets lichter/gemakkelijker te rijden is. Waardoor ik geen hele dag op bed hoef te liggen van de pijn, na een kort ritje van een halfuur. Ik ben echter alleen thuis in KWPN'ers en het Duitse bloed en ik denk dat ik het deze keer toch in een ander soort paard zal moeten zoeken, misschien hebben jullie suggesties?

Mijn eisen:
- Gemakkelijke gangen (over het algemeen genomen comfortabel genoeg voor iemand met ernstige rug- knieklachten)
- Gemakkelijk karakter (mag best vurig zijn, maar wel eerlijk, betrouwbaar en 'koel' in de kop)
- Wel geschikt voor (lichte) dressuurmatige wedstrijdsport
- Stokmaat vanaf 1,50 ongeveer

Ik sta voor heel veel types en rassen open, van friesen tot andalusiers en van dravers tot haflingers... En misschien bestaan er ook wel helemaal geen specifiek ras dat over het algemeen geschikt is voor therapeutische rijden/mensen met lichamelijke problemen, en moet ik het gewoon van paard tot paard bekijken. Maar wie weet, het valt te proberen natuurlijk...

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Lachen

luuntje

Re: Watvoor paard bij lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:19

Zelf ben ik erg tevreden met mijn fries.
Hij heeft 3 fijne gangen en je kan goed doorzitten in draf.
Verder zal hij geen rodeo houden, hoewel hij wel af en toe schrikt en dan 3 passen opzij gaat.

Toch denk ik dat je naar het paard moet kijken en niet naar het ras. Mijn fries is lekker voorwaarts, een andere fries bij mij op stal is vrij traag.
Zo zullen er ook KWPNers, tinkers, fjorden, etc zijn die aan je wensen voldoen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:23

Ik denk meteen aan een quarter/paint. Ze zijn niet allemaal even makkelijk dat zeker niet maar ik vind dat ze wel heerlijke gangen hebben, goed uit te zitten enzo. En ze zijn meestal ook hartstikke koel in hun hoofd. *iig, paints/quarters die ik rij, heb ik eigenlijk nooit echt zien schrikken*
Maar ze zijn wel kleiner dan 1,50 meestal. Maar dat lijkt me juist prettiger voor je rug, iets makkelijker om op te stappen.
Je zou ook kunnen kijken voor een New Forest, imo meestal heel erg betrouwbare paarden.

Maar het hangt toch wel af per paard Knipoog Maar als ik jou was zou ik voor iets kleinere paarden/pony's gaan. Ik weet ook niet hoe groot je bent.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:25

Is een kleine (1.58/1.60) KWPN geen optie? je hebt ook brave rustige dieren met fijne gangen, en idd wat je zelf zegt, een Anda

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:31

Misschien is een gangenpaard wat voor je? Bijvoorbeeld de Singlefooter: http://www.singlefooter.nl/de%20singlefooter.asp
Dit staat ook op de site:
Tevens is de Singlefooter zeer geschikt als inzet voor therapeutisch gebruik. We denken hierbij aan mensen die last van hun rug hebben, slecht ter been zijn en die een rustig en kalm paard willen.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:27

Misschien een tinker, die rijden best zijn toch? Bloos

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:40

je moet denk ik kijken naar een paard met vlakkere gangen, dus niet een kwpn-er of fries, want die hebben van nature wat meer knie-actie omdat ze zo gefokt zijn. wil je toch een kwpn-er, neem dan een springgefokte (die zijn ook vlakker in de gangen) of kijk naar een quarter, paint, appaloosa, tinker of fjord. haffie's worden tegenwoordig ook meer en meer gefokt op dressuur en daardoor krijgen die meer ruimte en meer knie-actie in de passen (niet zoals een tuiger, maar hoog genoeg om de ruimte te creëren)...
een anda heeft eigenlijk helemaal veel knie-actie, als je dat gewend bent zijn die juist wel weer makkelijk uit te zitten, maar als je hier nooit mee gereden hebt, dan zou ik dat niet doen...

zelf heb ik lange tijd (ca. 1 jaar) ontstekingen in al mijn gewrichten gehad en toen ik weer mocht beginnen met rijden, ben ik op een tinker gekropen, heerlijk paardje, makkelijke gangen en koel in zijn kop. alleen dressuurmatig geen wonder, maar ja, daar zijn ze niet of gefokt...
ook gangenpaarden zijn een optie, maar bedenk dat als je dressuurmatig aan de gang wil, die extra gangen een moeilijkheid kunnen zijn als je geen geoefende instructeur hebt daarvoor...
en quarters zijn er ook veel boven de 1,50 tegenwoordig, meeste zitten rond de 1,50/1,55 (nederlanders zijn nou eenmaal langer dan de meeste andere volken, dus wij willen onze paarden groter)

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:27

Ik denk dat je een Fries, Tinker of Fjord moet nemen. En hafjes zijn ook sgatjes
die kunnen heel goed dressuur, en zitten heerlijk!!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:13

Voor iemand met weinig spierkracht lijkt een wilskrachtig paard (eufemisme voor eigenwijs) als een Fjord of Haflinger me niet echt een optie.

Als je besluit om afscheid te nemen van de traditionele wedstrijdsport, zou een gangenpaard inderdaad een hele goed optie zijn. Ook een IJslander zou kunnen, maar die maken ze nog niet op 1.50m schofthoogte Knipoog .
Nadeel van gangenpaarden: je zal weinig kans hebben dat het zadel van je KWPN'er erop past, ze zijn erg duur (zeldzaam, veelal geimporteerd) en de kennis qua instructie is in Nederland niet wijdverspreid.

Voordeel: ze zitten alsof je op een heerlijk zacht waterbed heen en weer wiegt, de einige manier waarop ze je rug- of gewrichtsklachten klachten kunnen geven is het gewicht van je portomonnee bij aankoop!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:25

Mijn idee: Een ijslander.

De lage stokmaat maakt het ideaal om om te stappen...zeker belangrijk voor rugpatienten(ben ik zelf ook).
De Tolt is uiterst comfi Vingers aflikken ...ze hebben een werklustig karakter en zijn rustig in omgang .

Nadeel kan idd de instructie zijn om deze paardjes goed te berijden en de prijs is ook redelijk aan de hoge kant. Maar een beetje KWPN of fries is dezelfde prijs of nog duurder.

Ik denk dat je gewoon eens een paar keer op een ijslander moet gaan rijden.
geef niet na 1x op omdat je aan de maat moet wennen. Ik vond het de eerste keer ook niks...veels te klein. Echter jaren later heb ik 2x een lange trektocht gemaakt op ijsland en mijn volgende paard wordt wellicht een ijslander.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:19

Naar mijn idee zou een IJslander geschikt zijn, ondanks dat ze kleiner zijn als de minimum maat die je wilt hebben.
Mijn moeder heeft vaak last van dr rug en merkt dat als ze op mijn IJslander rijdt, dat als ze dan tolt minder last van dr rug heeft. Zelf heb ik regelmatig last van m'n knie en enkel, wegens blessures. De eerste paar keren reed ik dan die IJslander niet. Tijdje terug ben ik er wel gewoon opgestapt. Ze hield super veel rekening met me en voelde me dus vertrouwd.
Ook haar tolt zit op dat soort momenten heerlijk, omdat het zo'n relaxt zittende gang is.
Over het algemeen reageren IJslanders op lichte hulpen. Die van mij is daar best erg in, als je te hard schopt, gaat ze gewoon in staking. Bij haar hoef ik alleen m'n been aan te leggen en ze gaat. Ik vind dat ideaal, zeker als ik last van m'n enkel heb en daardoor niet makkelijk aan kan drijven, aangezien ik dan door m'n enkel heen ga.
Voor mij is een IJslander dus een ideaal paard.

Ik denk dat je gewoon verschillende paarden moet uitproberen om het juiste paard voor jou uit te kiezen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:47

Sommige dravers zijn ook in het bezit van de tolt en telgang. En ze zijn vaak een stuk goedkoper Knipoog . Ze zijn eerlijk en te krijgen vanaf 1.50. Alleen zal je dan moeten zoeken naar een met een gemakkelijke galop, anders voldoet 't toch echt niet aan je eisen Lachen .

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:35

-> VMR Ruiter.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:03

ruitje schreef:
Sommige dravers zijn ook in het bezit van de tolt en telgang. En ze zijn vaak een stuk goedkoper Knipoog . Ze zijn eerlijk en te krijgen vanaf 1.50. Alleen zal je dan moeten zoeken naar een met een gemakkelijke galop, anders voldoet 't toch echt niet aan je eisen Lachen .

Mijn ervaring met dravers zijn dat je in het begin toch wel heel veel tijd moet in steken om hun leren STOPPEN. Ze hebben echt megaveel conditie.

(ik praat hier wel over een uitgekoerste draver)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:30

Hmm, leuke vraag!
Zoals meer hier dacht ik meteen aan een IJslander, maar die zijn onder de 1.50 en nou niet echt geschikt voor in de dressuursport.
Ik weet niet wat je budget is, maar zou het niet een idee zijn een brave warmbloed te kopen die wat hoger is opgeleid en die dus fijn aan de hulpen staat?
Ik denk alleen dat zoiets in theorie leuk gezegd is, maar in de praktijk moeilijk te vinden is.

Als je het over rassen hebt, zou een Welsh Cob niet iets zijn? Wij hebben er eentje gehad die zat als een pony (dus geen grote gangen of niet uit te zitten vering, dat bedoel ik), geen gek figuur sloeg in de dressuurring, en echt sensibel genoeg was om fijn aan de hulpen te rijden.
Zijn over het algemeen net iets relaxtere paarden, betrouwbaar maar toch met pit.

Succes en ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:01

Ik heb zelf ook flinke rugklachten, en erg veel last van mijn gewrichten (met name enkels, knieën en handen bij het rijden). Op mijn eigen paard is dit echter een heel stuk minder dan op een ander paard.
Ik heb een tinker, maar absoluut geen buffel van een tinker. Mijn tinker is van het luxe type, de grai. Hij heeft geen vlakke gangen, maar zit wel heel comfortabel en makkelijk. Grai's hebben ook een veel meer dragende beweging dan de zwaardere tinkers.
Hij is heel erg voorwaarts, maar wel braaf, een complete rodeo hoef ik echt niet te verwachten. Wat voor mij ook fijn is, is dat hij erg goed aan het been is, en als ik teveel last heb kan ik hem zelfs nog helemaal op mijn stem en gewicht rijden, daar reageert hij ook direct op.
Maar dat laatste is IMO niet afhankelijk van het ras, maar van de africhting en deels ook het paard zelf.
Hij is 1.56 hoog, voor mij een ideale hoogte.
Dresuur gaat hem heel makkelijk af, hij is heel rijtypisch gebouwd. Hij heeft bijvoorbeeld ook weinig moeite met zijgangen, wissels en andere oefeningen. Qua gangen doet hij voor de gemiddelde KWPN'er niet onder.

Voor mij een ideaal paard dus. En een leuk extraatje (hoewel ik het nooit echt aangemoedigd heb en het ook niet expres vraag), is dat mijn tinker ook kan tölten Haha!
Niet helemaal tactzuiver vaak, hij gaat snel schweinepassen (zo heet dat toch?), maar vooral buiten doet hij het weleens.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:33

Ik zat ook te denken aan een ijslander en ga dus mee met bovenstaande reacties. Ik heb vorig jaar voor het eerst op een ijslander gereden en dat zat echt superfijn, heel comfortabel. Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:12

singlefooters schijnen heel fijn te zijn als je lichamelijke klachten heb. www.singlefooter.nl

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:50

MoonChloe schreef:
ruitje schreef:

Mijn ervaring met dravers zijn dat je in het begin toch wel heel veel tijd moet in steken om hun leren STOPPEN. Ze hebben echt megaveel conditie.

(ik praat hier wel over een uitgekoerste draver)

Verschilt per paard, dat heeft natuurlijk veel meer met de opvoeding te maken dan met het ras Lachen . Mijn oude merrie bijvoorbeeld, was zo gewend om bij Ho langzamer te gaan dat ze bijna alle voeten in de grond plantte als je het zei. ( Of als mijn vader in het werk wilde aansporen en HU zei Haha! ) .

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:23

Ik zit te denken in de richting van een kruising. Misschien het goede van een fjord en een fries in 1 paar verenigd? Op die manier valt vast wel te zoeken naar een kruising die de vlakke fjordengang heeft, maar niet de kracht ervan. Zo zul je ze niet allemaal tegen komen, maar er valt naar te kijken toch?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:10

ik hb eigenlijk precies hetzelfde meegemaakt!
heb eerst altijd een kwpn merrie gehad,maar kon daar(wegens gezondheidsredenen(rug,stuitje en knieen)amoer nog op rijden.
probeerde het,net als jou,dan weer,maar het ging gewoon niet.
erg frustrerend!!
heb toen uiteindelijk de merrie verkocht,en een fjord gekocht,deze vind het niet zo'n ramp als ik 1 of 2 dagen ff niet kan rijden,en zn gangen zijn een stuk vlakker.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:36

Als ik het begin las dacht ik aan een ijslander. Maar dan die minimum stokmaat en ook goed in dressuur (ijslanderfans moeten nu niet kwaad worden ik zeg niet dat ze het niet kunnen Haha! )...

Naar mijn mening, als je een paardje zoekt dat heel goed op je been reageert zou ik voor een arabier gaan. De mijne is echt niet uit te zitten in draf, maar een andere waar ik vroeger mee reed, daar voelde je niet dat ze aan het lopen was (echt relax als ik daar nu nog eens opkruip Tong uitsteken ).
Degene die ik ken zijn gevoelig en licht aan de hulpen, zeker als je in de bak rijdt (buiten durft die van mij wel eens een sprintje trekken Sigaar ).
En daarbij zijn ze ook nog heel mooi Nagelbijten / Gniffelen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:38

Ik dacht meteen aan een IJslander, het zijn kleine sterke paarden en je kan er makkelijk opkomen. Ze beschikken over fijne gangen die goed uit te zitten zijn en confortabel. Ze hebben tolt en sommige ook nog telgang, dat zit heel erg confortabel. Het zijn paarden met een super karakter in alle kleuren en ze werken graag voor je! Lachen
Mensen met rugklachten en lichamelijke klachten rijden vaak op IJslanders, ik ken ook iemand die fijn met reuma en meer heel fijn op haar IJslander kan rijden.
Ik zou het gewoon eens gaan proberen! Lachen Succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:34

Voor rug en knieklachten zou ik voor een gangenpaard gaan, maar wil je ook dressuurmatig werken, een koel koppie en toch licht aan de hulpen met vlakke gangen zou ik eerder voor een Quarter kiezen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:40

Ik denk dater binnen het KWPN ook zalig zittende paarden zijn, waaronder de mijne.
Ik denk dat je misschien niet specifiek op ras moet zoeken, maar heel uitgebreid gaan zoeken.

Je kunt namelijk niet stellen dat elke fjord etc, lekker zit. (ik ken er geen een die lekker zit trouwens)
Ik ken ook geen fries die echt lekker zit, wel een haflinger die goed zit, maar die bokt weer...

Dus ik zou gewoon gaan zoeken naar een lekker zittend paard en niet naar een ras.