Paard valt om in trailer, tips/trucs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Paard valt om in trailer, tips/trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 15:59

We voelde haar altijd wel heel erg stommelen, maar dachten dat ze moeite had met haar evenwicht.

Vandaag reed ik voor het eerst achter de trailer en in de bochten glijdt ze gewoon helemaal weg. De ene bocht iets minder dan de andere, want soms leunt ze gewoon helemaal tegen het schot.

De bodem is vrij goed dus daar kan het niet aan liggen. Ze heeft ijzers onder en kan niet zonder omdat haar hoeven dan scheef afslijten en gaan splijten.
Stro heeft geen zin dat is te glad.

Nu met dit herfstweer heeft ze natte hoeven als ze de trailer op gaat en dus glatter.

Ook plaste ze vandaag (voor het eerst overigens) in de trailer dus éxtra glad.

Zou zaagsel een oplossing zijn?

Ze komt ook altijd met trillende benen de trailer uit, terwijl ze heel rustig staat (stil dan). Ze vind het niet erg om erin te gaan, doet nooit moeilijk met laden (ze loopt er los in) en is niet in paniek o.i.d. als ze de trailer ziet.
Dat laatste zet ik erbij zodat jullie weten dat ze niet angstig is van de trailer en dat ik haar persé dwing om erin te gaan.

Monday

Re: Paard valt om in trailer, tips/trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:31

Rij je met een 1,5 paards of 2 paards met tussenschot? Een stalgenootje had het probleem dat haar paard omviel/op eigen voeten ging staan, ze is zelfs echt gevallen in de trailer. Zij reden met een 2 paards trailer met tussenschot. Tegenwoordig hebben ze het schot er tussenuit en gaat hun paard uit zichzelf een beetje diagonaal in de trailer staan en is er niets meer aan de hand.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 16:48

In beide trailers hetzelfde

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:51

rubberen matten misschien iets? v die anti slip dingen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:55

Je kunt proberen er rubber matten in te leggen, en ik weet niet hoe kort je haar vast zet? Het zal wel niet, maar misschien is het nét iets te kort, waardoor ze niet zo goed anders kan gaan staan.

Ik ken meer paarden met hetzelfde probleem, bij één paard hebben ze hoefschoenen aangemeten, en er anti-slip onder gedaan (van die gewone die je ook onder het tapijt doet)
Bij een ander paard hielp het niet en hebben ze in de trailer een harde rubber mat vast ingelegd, daarop een hele zachte, en, ja, ik weet hoe het klinkt, het paard met kalkoenen in de trailer gezet. Bij hen ging het er vooral om dat de bodem te glad was, en dat ze niet zo'n goed evenwicht had. Paarden kunnen zich tenslotte niet voorbereiden op de bocht, want ze weten niet wannéér die komt en in welke richting die gaat. Vergelijk het maar met met je ogen op een kiertje in de bus gaan staan.

Als ze niet uit zichzelf (wat) diagonaal gaat staan, kun je haar in de hoek vastmaken, zodat ze door het halstertouw in de neiging getrokken word wél scheef te staan.

Zaagsel lijkt met trouwens niet zo'n goed plan, het is net als met stro, het ligt los op de bodem, en zorgt er alleen maar voor dat er een extra laag ligt, die op zichzelf al schuift.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 09-12-06 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:58

denk dat rubberen matten id wel zullen helpen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:02

Aan een lang touw vastzetten en het schot er tussenuit, dan gaan ze inderdaad diagonaal staan, maar kunnen ook met de benen wijd staan. Vervolgens heel langzaam de bochten door en niet versnellen in de bocht!
Blijft hij omvallen dan maar een dik pak stro er in en los, zodat hij comfortabel om kan vallen Haha! en blijven liggen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:08

Een paard dat bij ons op stal heeft gestaan deed dit ook. In een twee paards en in een anderhalf (die laatste wel minder). Ze hebben ook het tussenschot eruit gehaald ( in de tweepaards dan) en toen ging het wel goed. Het paard ging idd diagonaal staan en met de achterbenen heel wijd.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:19

Ik heb geen eigen tailer en kan dus geen rubber matten in de trailer leggen (lijkt me namelijk dat je die vast moet maken)

Albert, stro is geen optie, daar glibbert ze nog erger mee.

Als het schot scheef staat is het minder, maar niet weg. En ik heb niet altijd beschikking over een 2-paardstrailer. Ze staat vrijwel altijd in 1.5 paards trailer en in een 2-paards alleen met iemand samen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:24

Je zou je eens kunnen gaan afvragen wat een verandering van rijstijl doet??
Ik zie met grote regelmaat mensen met paarden rijden waarvan ik denk: blij dat het mijn paard niet is.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 18:56

Ze heeft bij diverse mensen achter de trailer gehangen. En bij allemaal hetzelfde. Of je nou bijna stilstaat of gewoon normaal tempo rijdt.. geen verschil

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:00

Ik heb zelf een paard die dat deed. En ik ken ook mensen met
een paard die dat heeft. Wij hebben een nieuwe trailer
aangeschaft, en ik vind dat het probleem zo goed als verholpen
is. Die andere mensen hebben het tussenschot van de trailer
eruit gehaald. Zij hebben der ook geen last meer van Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 19:02

Een andere trailer is voor mij lastig. Ik heb geen eigen trailer en ben afhankelijk van lenen/huren en heb dus niet altijd voor het zeggen wat voor trailer ik krijg.
Al zijn ze wel altijd in vrij goede en bijna nieuwstaat.

En tussenschot.. tja ik rijd nooit met een 2paardstrailer met 1 paard erin. En denk ook niet dat het het probleem oplost

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:13

nog een optie: bij een 2 paards kun je het schot opzij zetten achter en dan met een stang van een anderhalfpaards vastzetten, dan heeft ze achter meer ruimte om om te stappen. Heb je dat al geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:19

Van mij doet het ook. Alleen die valt in slaap Haha! Goede tips al hier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:23

de mijn laat zich vallen in een 2-paarstrailer omdat hij dat gewoon te kraap vind.
Loopt er in oortjes naar voren kijkt links en rechts en gaat gewoon ff liggen.....
Dus voor mij alleen maar 1.5-paardstrailer (1-paards laat ie niet) en hij moet gewoon ruimte hebben.

Heb je wel hooi in de trailer hangen...dan is ie meer bezig met eten minder gefixceerd met rijden

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:49

cissy schreef:
nog een optie: bij een 2 paards kun je het schot opzij zetten achter en dan met een stang van een anderhalfpaards vastzetten, dan heeft ze achter meer ruimte om om te stappen. Heb je dat al geprobeerd?

Ze staat nooit alleen in een 2 paards trailer dus dat gaat niet.

Hooi hang ik altijd op, maar daar eet ze niet veel van. Het enige wat ze eet is muesli en/of slobber (slobber krijgt ze omdat ze niet wil drinken op wedstrijden en zo toch wat vocht binnen krijgt).

Ik ga de volgende keer maar zaagsel proberen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:35

Moeilijke kwestie, ik herken het probleem. Mijn pony viel ook altijd.
Ik heb het uiteindelijk ook eens met zaagsel geprobeerd, maar het haalde weinig uit.
De laatste keer dat het gruwelijk misging en ze met haar voorbeen onder het tussenschot doorschoot en zo een behoorlijke tijd heeft vastgelegen, krijg ik haar niet meer op de trailer.
Heb het nog weleens geprobeerd met een geleend vrachtwagentje, dat ging beter.
Ze stond overdwars en dat hielp echt heel goed. Helaas werd dat ding verkocht en hield het toen op, huren was voor mijn geen optie. (ik heb ook geen eigen trailer)

Ik zet haar nu niet meer op transport, ben bang dat er ongelukken gaan gebeuren.
Ik snap dat dat voor jou geen optie is, maar toch.

Succes!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:45

Een kennis van mij had een Welsh-cob ruin die ook slecht bleef staan in de trailer. In de (eigen) trailer lag een laag van ongeveer 20 cm vast stro. Die lag er al jaren in en al jaren ging Sjon-Quilt liggend in de tweepaardtrailer van wedstrijd naar wedstrijd. Hij ging bij wijze van de trailer in en gelijk door z'n hoeven en liggen slapen. Nooit meer een transportprobleem gehad, totdat we in Putten op de manege les hadden. 5 minuten rijden en twee bochten, maar meneer lag dwars onder het schot! les ging niet door.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:29

Simpele en goedkope oplossing tegen gladheid trailer en klep.

Zand.

witzand of speelbak zand, geen zwarte aarde dat wordt weer blubber en glad

zand maakt stroef.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 09:27

Clown

Daar heb ik nooit aangedacht.

Gaat dat ook weer makkelijk de trailer uit? Want het zijn niet mijn trailers.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:55

Het zand als het droog is met de bezem eruit te vegen.
Als het nat is heb je water nodig, om het echt allemaal weg te krijgen.

Maar dit heb je ook met het laatste restje van hooi, stro of zaagsel.

Wij spoten de trailer altijd uit en gingen even langs een benzinepomp.
De eigenaar van de trailer is hier altijd dankbaar voor (zeker als je er lol in heb en de buitenkant meeneemt Haha! ) en anders bij op jou stal de waterslang of emmers water erdoor.

Onze eigen trailer deden we gewoon thuis (was ook de stallingplaats van de trailer)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:44

Erg grappig dat iedereen juist zegt ruimer zetten. Wij hebben het probleem ook gehad, en de oplossing was juist krapper zetten. Pony stond er te ruim in, viel tegen het schot aan omdat het zeer deed begon ie daarna te timmeren, de boel te verbouwen. Hij wilde zoveel mogelijk steun hebben, en die kreeg hij door zo krap mogelijk te staan. Wij hebben een kussen tegen de schotten gemaakt (betrof hier een vrachtwagen en een tussenvak) en het probleem was opgelost. Kussens konden met riempjes aan het schot gemaakt worden, waren 10 cm dik.