mijn pony sluit zich af voor mensen en heeft paniekaanvallen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mijn pony sluit zich af voor mensen en heeft paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:20

Mijn 7 jarige welshpony heeft gedrag waarin ik me niet kan verplaatsen.
zonder enige aanleiding raakt soms zomaar in paniek.
ze is soms niet te vangen.
ze heeft periodes dat ze gewoon doet, dan heeft niemand problemen met haar en kan je alles met haar kan doen > rijden, longeren ect.
maar ook periodes dat ze niet met mensen in aanraking wilt komen, laat staan dat ze er op kunnen rijden.
Een kleine aanraking kan dan leiden tot grote paniek.
Hierdoor kunnen heel gevaarlijke situaties ontstaan.
Als ze in paniek is weet ze zelf niet meer wat ze doet.
Tijdens die angstaanvallen doet ze niemand kwaad.
Voor andere mensen lijkt het dan net of ze mishandeld wordt, zo heftig is haar reactie dan.
Ik verzorg haar zelf dus ik weet dat er niets verkeerds met haar gebeurd.
Toch wil ik wel wat met haar kunnen doen en soms gaat het zo goed dat ik haar *vreemde* gedrag vergeet.
Helaas ben ik erachter gekomen dat die aanvallen altijd terug komen.
Uiteraard zonder enige aanleiding en daar wordt ik dan heel verdietig van.
Gister was het ook erg heftig en nu weet ik het even niet meer.
Ook verzorgsters hebben het nooit lang met haar uitgehouden.
Ik heb nu een onwijs leuke meid voor haar, maar ik weet eigenlijk al dat deze ook maar tijdelijk is omdat ze heel teleurstellend is in situaties dat je juist vooruitgang hoort te zien.
In de omgang met mijn andere pony is er niets aan het handje.
Ik weet haar hele verleden en daaruit kan ik niet afleiden dat ze mishandeld is geweest, wel is ze naar de slacht gebracht wegens dit gedrag.
Die meneer heeft haar doorverkocht aan mij.
Toen wist ik dat nog niet maar daar ben ik dus achter gekomen door te bellen en rond te vragen omdat ik haar verleden wilde weten gezien haar gedrag.
Ze heeft voor zover ik weet dit gedrag altijd al gehad.

Nu is mijn vraag aan jullie wat vinden jullie ervan? hebben jullie ervaringen die jullie wilen delen? hebben jullie tips, vragen?

Ik hoop dat ik van jullie iets wijser kan worden Knipoog

Het is een mooie gezonde pony en ze is nooit agressief, ik vind dat ze een functie hoort te krijgen in dit leven maar ik weet niet welke.

Fokken doe ik niet gezien het risico dat nakomelingen haar gedrag kunnen erfen wat tot vervelende situaties kan leiden voor de nakomeling zelf.

Lise81

Re: mijn pony sluit zich af voor mensen en heeft paniekaanva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:00

Misschien een keer goed door een DA laten nakijken. Misschien is haar zicht niet goed? Misschien is er een verband tussen de hengstigheid en de periodes (dat het dan juist wel of niet vaker voorkomt) ? Misschien dat een bloedonderzoek iets duidelijk kan maken???

Een paard kan door veel dingen een trauma oplopen, vanaf de geboorte. Naast iets engs zien of horen kan ook geur of gedrag een rol spelen (bijv. je eigen angst).
Als het geen medisch probleem is zou ik kijken of je proffesionele hulp kan vinden die meer weet over het gedrag van het paard/ je eigen houding etc. Misschien dat je dan meer inzicht krijgt in haar probleem??
Hoop dat je hier iets mee kan. Heel veel succes en sterkte!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:14

Hmm, ik denk dat een DA hooguit iets in de hersenen zou kunnen vinden (b.v. tumor). Maar ik denk zelf dat de pony zelf verder gewoon gezond is. Neemt niet weg dat het wel zeer belangrijk is om e.e.a. uit te sluiten!

Verder weet ik niet of je ervoor open staat, maar misschien heb je iets aan dit topic:
viewtopic.php?f=1&t=672423&hilit=

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:18

Eerst zeker weten dat er medisch niets met de pony aan de hand is, daarna inschrijven voor de Monty Roberts show op 4 maart in Hasselt? Woe weet wordt je pony uitgekozen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:20

Of topic paardenfluisteraar zoeken op commercieel mischien kan hij je helpen. Zou zeker een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:40

iedereen bedankt

maikeltje schreef:
Eerst zeker weten dat er medisch niets met de pony aan de hand is, daarna inschrijven voor de Monty Roberts show op 4 maart in Hasselt? Woe weet wordt je pony uitgekozen.

heb je hier misschien een link voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:42

ze is trouwens geheel nagekeken en gezond verklaard door de dierenarts.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:11

www.montyrobberts.nl Informeer dan ook naar de cursussen in maart, daar hebben ze soms ook nog paarden voor nodig en daar kan je zelf aan mee doen. Het is wel lastig omdat je paard het in periodes heeft en misschien net rustig is bij de selectie-dag bijvoorbeeld. Fijn dat ze wel gezond is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:40

dankjewel ik ga even kijken, ik heb nu contakt gevondn met een paardenfluisteraar die mij zou kunnen helpen via mail

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:42

succes wel apart idd hoop dat t goed komt met je pony..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:37

Ik herken het wel een beetje...

De merrie die ik rijd heeft ook iets richting het gedrag wat jij noemt.
Bij haar is het tijdens de omgang vaak minder (het is nu in een jaar tijd 2 keer gebeurd dat ze gewoon op stal of in de wei soort doordraaide en dus ook niks of niemand meer zag), maar het uit zich bij haar vooral door extreme spanning met rijden.
De ene dag is er vrijwel niks aan de hand en de andere dag lijkt het wel of er een tijger in haar staart hangt en kan ze alleen maar lopen, lopen en nog eens lopen, en is het niet mogelijk enige ontspanning in haar te krijgen...

Bij haar kun je wel merken dat het tijdens de hengstigheid over het algemeen het ergst is.

Wij zijn ook nog druk aan het zoeken en allerlei dingen aan het uitproberen maar tot nu toe hebben we nog steeds geen oplossing gevonden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 06:07

je zegt dat je dier helemaal is nagekeken en gezond verklaard is,maar heb ze ook gekeken naar cystes op de eierstokken?

echt even naar laten kijken,zeker als dit soort paarden tijdens de hengstigheid heel ander reageren.
heb er meerdere gekend met dezelde verhalen en allen merries en cystes op de eierstokken,na medicatie waren het ineens total andere paarden

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 07:24

En Eric Laarakkers en zijn collega's halen hele goede resultaten met dit soort paardjes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:05

Misschien idd een verband met hengstigheid? Of enigzins met haar cyclus (eierstokken, baarmoeder)?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:09

Ik zou haar ook na laten kijken door Eric Laarakker

lailapri

Re: mijn pony sluit zich af voor mensen en heeft paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:52

Zoals je weet doet eva dit ook, ik heb echter ontdekt dat als ik het afstraf op zijn paards (wat een ander paard ook zou doen, haar buiten de groep plaatsen oid) het ineens geen angst meer is. Ze heeft wel angst gehad maar gebruikt dit vooral om ergens onderuit te komen, nu ik haar een paar keer terecht heb gewezen doet ze het bijna niet meer, probeert het nog wel eens maar waarschuwend eva zeggen is genoeg.

Ik weet natuurijk niet hoe dit bij ramona zit, maar eva is wel een beetje angstig kwa aard, maar 75% is overdreven angstig gedrag omn ergens onderuit te komen.