Leerpaard kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Leerpaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 11:31

Mijn droom is al jaren om een leerpaard te kopen, een (eventueel wat oudere) ruin die minimaal Z1 dressuur gelopen heeft, en waar dus al flink wat knopjes op zitten. Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden, maar wil me graag wat meer op dressuur richten. Ik wil graag een braaf paard waar ik veel van kan leren en die ook het wedstrijdterrein al kent. Zeker omdat ik zelf zo onervaren ben, en een jong onervaren paard met een onervaren, wat onzekere ruiter is vast geen goed plan Knipoog

Dit zal sowieso de komende jaren niet mogelijk zijn, ik wil dit paard namelijk zelf kopen en onderhouden. (ik heb op het moment 2 Tinkers, die zijn van mijn ouders, en ik baal er nogal van dat ik zelf geen verantwoordelijkheid heb wat betreft de Tinkers. Ik moet alles vragen, altrijd toestemming vragen, en ik zit wat betreft de paard niet altijd op één lijn met m'n ouders).
Ik wil graag op eigen benen staan en ook m'n E achter B rijbewijs halen, en natuurlijk een vaste baan hebben om de stalling en alle bijkomde kosten te kunnen betalen.

Maargoed, mijn vraag is dus rond welke prijsklasse ik moet gaan denken voor zo'n paard in de aanschaf.
Liefst ruin (eventueel merrie),leeftijd tot 16 jaar, kerngezond en nog heel wat jaartjes te berijden. Ras en papier zijn absoluut niet belangrijk, stokmaat van 1.65 tot 1.75 (mag iets afwijken, ik ben 1.70 met best lange benen, dus het moet een mooi totaalplaatje zijn)

Iemand enig idee?

Noukie

Re: Leerpaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:38

Ga eens op marktplaats kijken vast om een beeld te krijgen...
Meestal staan ze vanaf 2000 euro aangeboden. Ik zou zelf uitgaan van vanaf 5000.

Maar kennis van me verkocht bijvoorbeeld laatst een ruin. paard had zeer succesvol Z2 gelopen, maar vanwege een blessure kon hij 'maar' gegarandeerd worden t/m M2. Verder een mooi paard, superleuk in de omgang, braaf enz.
Ging voor 2500 (12 jarige). Had je nog jarenlang echt ontzettend veel plezier van kunnen hebben en veel van kunnen leren. Alleen als je dus echt voor die Z proeven zou gaan, dat zou hem teveel worden (maar in training een keer een wissel of appuyement was geen probleem)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:40

Beetje een gok hoor: maar gebaseerd op wat ik zoal zie en hoor aan prijzen de laatste tijd:

Stel; leeftijd 14/15/16 jaar, geen papier ruin of merrie Z1 + wp, niks aparts, paard gekeurd en zonder gebreken: minimaal 4000 euro.
Stel: paard 9/10 jaar, papieren, leuke uitstraling, mooie kleur, vanaf 8000 euro

Ik denk vooral dat het heel moeilijk is algemeen iets te zeggen. Een leuke merrie met goed papier is bijvoorbeeld meer waard door eventuele fokmogelijkheden. Een paard van 10 is veel duurder dan een paard van 14/16 jaar.

Dus ik zou zeggen vraag het nog eens als je er een op het oog hebt, zodat je kan kijken of de prijs dan een beetje redelijk is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:45

Zeker als je nog minstens en jaar wacht, kunnen de prijzen alweer erg veranderd zijn....
In de herfst/winter zijn ze vaak iets goedkoper. Een goed goedkoop paard is er meestal niet. Laat je niet foppen.
De aankoop is als het goed is eenmalig en daar zou ik niet op bezuinigen... (dus niet het goedkoopste willen)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:46

Geen idee...

Bedenk je wel dat als je paard veel knopjes heeft, en dat jij ze maar net moet weten te vinden. Dat kan betekenen dat jij je been 1,5 cm te ver naar achteren legt, of iets te veel druk geeft, en dat je paard dan iets anders doet wat jij in gedachten had, maar wel doet wat je zegt...

Kun je niet beter een L paardje kopen, daar dressuur op oeffenen en dan met les zelf verder rijden naar de Z?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:53

Dat was haar vraag toch niet?

Ik heb de knopjes geleerd op een tot grand prix afgericht paard
En inderdaad, bij verkeerde hulp ging hij iets anders doen dan ik verwacht had. Het resultaat is dat ik nu geleerd heb de correcte hulpen te geven!
Hoe leer je een paard goed appuyeren als je zelf de knoppen en het gevoel waar je naartoe wil werken niet kent? Het kan, maar is echt verre van makkelijk...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:54

Helemaal gelijk in dat het haar vraag niet was...

En dat kan je leren door veel te oeffenen, les te nemen... Volgends mij is wedstrijd rijden veel leuker als je het zelf bereikt hebt...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:58

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:58

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:59

Je leert gewoon veel beter paardrijden van een leerpaard, daarna kun je ALTIJD NOG JONGE DIEREn opleiden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:59

Wat je betaald kan heel erg verschillen. Maar als je op Marktplaats kijkt kan je wel een indicatie krijgen.

Factoren die een rol spelen zijn:
Leeftijd
Kwaliteit van de bewegingen
Prestaties
Afstamming/ wel/geen papieren

Voor een talentvolle 6 of 7-jarige die Z1 of Z2+wp is, die potentie heeft voor het grote werk, en die een interessante afstamming hebben zul je flink in de buidel moeten tasten. Dan kom je er niet met 15.000,-

Maar een eenvoudig, wat ouder paard (12-17jaar) met correcte maar niet al te spectaculaire bewegingen zal aanzienlijk goedkoper zijn.

Overigens kan geslacht en stokmaat ook nog verschil maken; de meeste dressuurliefhebbers wilen grote paarden (1.70+), dus kleinere paarden (1.58-1.65) zullen doorgaans wat goedkoper zijn en ruinen zijn in de dressuur doorgaans geliefder dan merries.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:17

foutje

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:34

Vjestagirl schreef:

Bedenk je wel dat als je paard veel knopjes heeft, en dat jij ze maar net moet weten te vinden. Dat kan betekenen dat jij je been 1,5 cm te ver naar achteren legt, of iets te veel druk geeft, en dat je paard dan iets anders doet wat jij in gedachten had, maar wel doet wat je zegt...

En dáárom is het juist een leerpaard Pling !

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:41

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:21

Remember schreef:
Vjestagirl schreef:

En dáárom is het juist een leerpaard Pling !

Goed laat me het herformuleren: IK zou het niet doen omdat IK het leuker vind om samen met m'n paardje te leren. IK leer liever zelf m'n paard dingen dan klakkeloos over te nemen wat iemand anders hem geleerd heeft en daarmee te gaan pronken op wedstrijden...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:24

Dan daag IK je uit op een Z paard te stappen en hem correct na te rijden als je zelf nog niet op dat niveau gereden hebt...
Klakkeloos over nemen... zo simpel werkt het echt niet hoor.

Maar zoals ik al eerder zei: dat is toch niet waar de TS naar vraagt in dit topic? Ze heeft duidelijk een keus gemaakt en vraagt daarover informatie!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:31

Ik weet nog wel dat ik een LT paard onder m'n kont kreeg, die ging met MIJ door de bak ipv andersom! En ook mooi niet dat ik bijv. de appuyementen er even uit reed hoor , dat ging pas na een jaar Bloos ! En ik maar zeggen 'nou, denk dat ze het gewoon niet meer kan hoor' en als de instructeur er even opstapte zaten heel toevallig alle knoppen er weer op Tong uitsteken !

Ik zie het nu ook op het paard dat ik nu in de Z heb, heb haar er zelf naar toe gereden, en het is erg leuk om te zien wat een interactie er is als er iemand anders opstapt Haha! . Geven ze een te grote galophulp vliegt ze echt weg, gaan ze als reactie daarop zwaar zitten staan ze meteen stil en hangen ze om de nek. Zo ook in draf, blijven ze niet in balans zitten en komen ze voor het zwaartepunt uit gaat ze versnellen, gaan ze daarop weer het zwaartepunt naar achter schuiven staat ze weer bijna stil. Ook zwalkt dat hele lijf van links naar rechts omdat ze toevallig wat meer op 1 zitbeenknobbel zitten, of 1 been wat meer aandrukken/verleggen naar achter.

Een goed afgericht paard is de beste leermeester die je kan hebben, maar ook 1 van de moeilijkste dingen goed mee om te gaan! Vergelijk het maar met autoracen, met een langzame eend kom je echt zonder ongelukken die racebaan wel over, en als je veel oefent zal het vanzelf sneller gaan, maar het risico dat het ergens fout gaat met een ferrari is veel groter Clown

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:38

Mijn paard heb ik gekocht voor €1400 met alles erbij Clown
Volledig goedgekeurd, door mijn eigen DA en die van de vorige eigenaars. Paard heeft Z2 gelopen in Nederland (weet niet wat dat in België is). Heeft goede nakomelingen, ouders zijn Hermelijntje x Gerbal (niet echt bekend, maar zich Crack C in).

Heb ik nu een half jaar, en buiten het feit dat ze ietswat hangt in de handen, is het een enorm fijn paard!!! Heb haar gekocht van een handelstal, die mens had haar nog maar twee weken en had geen flauw idee wat voor paard het was, maar hij had de nummer van de vorige eigenaresse nog en ik heb haar dan gebeld dus wist alles over haar.

Ik kan zeggen dat ik geboft heb.

Vriendin van mij heeft een 15-jarig leerpaard gekocht voor €3000, niet te groot, kan tot M-niveau gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:41

even erin spri ngen Knipoog

ik heb al heel wat jong spul ingereden en afgericht, maar als ik op een paard stap wat het allemaal kan...dna komt er niets van terecht
tuurlijk is het geweldig om met en jong dier samen alles te leren, maar als ik een jong dier naar de Z wil hebben , wil ik van te voren alvats wel heel wat geleerd hebben vna een paard wat het allemaal al wel kan, die kan mij het dn amooi leren

de eerste keer dat ik op een ZZ paard stapte en er mij gevraagd werd een aantal dingen te proberen gebeurde er van alles, behalve het gevraagde Tong uitsteken

mmm, ik de anti dressuurmuts...twijfel er tegenwoordig toch aan , of ik wle of niet een leerpaard ga zoeken Tong uitsteken

maar het verschilt ene beetje, een paard van 13 tot 17 ruin, wat leuk loopt en ZZ is (geweest) kan vanaf een dikke 2000 tot ...sja wat je maar wil bijna Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:50

Wat leuk dat je er nu al mee bezig bent om te kijken of het mogelijk is een leerpaardje voor jezelf te kopen. De prijzen kunnen ook zeker varieren, blijf gewoon goed om je heen kijken via internet, laat bekenden het weten en ga zo nu en dan gewoon eens bij wat betrouwbare stallen langs.

Ruim 1 1/2 jaar geleden heb ik ook een leerpaard gekocht, die momenteel door mijn vriendin voor vast gereden wordt. Mijn man en ik kruipen er ook wel op en we hebben er echt heel veel plezier aan. Zou haar voor geen goud meer willen missen! We zijn bij toeval aan haar gekomen, haar eigenaar ging emigreren en benaderde ons voor de verkoop omdat zij haar paard veel aandacht, liefde en frisse buitenlucht gunde. Sinds we haar hebben is het paard zelf ook verandert, veel energieker en looplustiger geworden. Ze gaat nu haar 2e jeugd in, ze is overigens dit jaar 10 geworden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:59

Vjestagirl schreef:
Goed laat me het herformuleren: IK zou het niet doen omdat IK het leuker vind om samen met m'n paardje te leren. IK leer liever zelf m'n paard dingen dan klakkeloos over te nemen wat iemand anders hem geleerd heeft en daarmee te gaan pronken op wedstrijden...

heel jammer dat je denkt dat ik een leerpaard zoek om mee te pronken, want dat is absoluut niet zo.
Ik zoek juist een paard om mij een beetje wegwijs te maken, om van te leren.
Bovendien rij ik, als ik wedstrijden ga rijden, voor mezelf, niet om anderen te laten zien hoe goed ik rijd, of hoe goed mijn paard is. Misschien dat jij daar anders over denkt.

Ik kan ook een jong paard kopen, maar ik denk dat ik zelf gewoon te onervaren ben om zo'n dier helemaal op te leren. Dus waarom zou ik niet eerst ervaring op een ouder paard op mogen doen?

Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties, daar heb ik tenminste wat aan Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:49

Ik heb eventjes wat rondgekeken op marktplaats, kapaza etc, en zelfs in de lagere prijsklasse kom ik nog wel paarden tegen die aan mijn eisen voldoen, deze bijvoorbeeld;

http://www.kapaza.be/detail/4023409/15j ... rruin.html
(jammer dat het filmpje niet werkt)

bedankt voor alle reacties Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:46

Mij werd laatst een 8 jarige aangeboden, Z1 +wp en helemaal gezond voor 5000 euro.
Paarden die Z hebben gelopen zijn vaak moeilijker te verkopen omdat je de koper dwingt om op de hoogst gemeenschappelijke klasse te starten. Daarom zijn Z paarden relatief gezien wel wat goedkoper dan paarden die nog veel minder kunnen. Is mijn ervaring... Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:07

Mijn ervaring is totaal anders. Alle Z-paarden die ik bekeken heb in de normale prijsklasse (en dan heb ik het over meer dan 6000 euro !) mankeerde wat aan of waren niet fijn na te rijden.
Ik wens je heel veel succes met je zoektocht, ik denk dat je al gauw bij paarden van > 14 jaar terecht komt wil het betaalbaar zijn, gezond en fijn na te rijden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:11

idd Fitzroy. Niet alle paarden die Z niveau hebben gelopen, zijn fijn te rijden...