Schetlander binnen /buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bol

Schetlander binnen /buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 08:36

hallo ik heb een minischet al jaren en heeft altyd in de wintermaanden binnen gestaan,Afgelopen mei ben ik veranderd van stal en kan mijn schet niet op stal dat wist ik van tevoren nu,staat hij dag en nacht buiten met 4 andere pony,s .Opzich vindt hij het wel best maar met deze luchten vindt ik het niets ze hebben geen schuilhokje (huisje) als hij mijn hoort wil hij met me mee zouden jullie hem s,nacht op stal zetten of het zo laten!

Ann_l0ves_fe

Re: Schetlander binnen /buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:37

op zich kan een shetje makkelijk buiten staan met dit weer hoor! maar ik snap hoe je je voelt, het is natuurlijk geen prettig gevoel om je shetje in dit weer buiten te zetten, maar ze kunnen het hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:00

Ligt er een beetje aan. Dat ze het kunnen hebben wil niet zeggen dat ze het fijn vinden. Als ze met dit weer dag en nacht buiten staan is een droog stuk land, genoeg bijvoer en een schuilstal een vereiste vind ik.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:47

Kunnen ze schuilen onder een paar bomen of bij wat struiken? Dan is er niet veel aan de hand, wel moeten ze voldoende hooi hebben zodat ze zich warm kunnen houden. Paarden houden zich warm door steeds door te eten, bij het verteren van voedsel komt warmte vrij waarmee ze zich warmhouden.

Als ze op een kale vlakte staan vind ik eigelijk dat er wel een schuilmogelijkheid moet komen.

Mijn paard stond van de week buiten in de uitlooppadoock toen het regende, hij stond wel onder een sprietige boom te schuilen en te suffen. En dat terwijl hij ook de stal in kan, paarden hebben niet veel nodig, maar een schuilmogelijkheid moet er wel zijn. Dat kunnen ook al twee haaks op elkaar staande schuttingen zijn zodat ze altijd uit de wind kunnen gaan staan.

En shetjes zijn sobere paardjes die weinig nodig hebben en zich goed kunnen redden onder barre omstandigheden. Mijn shettie heeft zo'n dikke vacht dat er niks doorheen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:50

Die van ons op stal staat 'snachts binnen, en 'sochtends vanaf een uur of 9 tot 5 op de wei. Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:54

Ik zou ze helemaal niet op stal willen hebben. Daar horen ze simpelweg niet. Zolang er wat beschutting is van struikjes of bomen of een wal is er niks aan de hand.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:58

die 2 van mij, staan het hele jaar door lekker op de wei, 24 uur per dag! wel hebben ze een ruime schuilstal, die ook echt windvrij is en staan er voldoende bomen. bij mij komen ze eigenlijk nooit in hun schuilstal, enkel in de zomer om uit de zon te zijn. ze vinden het heerlijk buiten.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:22

een shet kan dat wel hebben ja,als hij maar wat voor te schuilen heeft.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:20

ons koppeltje van 9 staan ook buiten
kunnen schuilen bij een rij bomen
en hebben trailertje waar ze achter of in kunnen gaan maar dat zie ik bijna nooit

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:49

Overdag gaat mijn Shet gewoon naar buiten, 's nachts naar binnen.
Buiten is er namelijk niet zulke heel goede beschutting.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:36

[***] schreef:
Ligt er een beetje aan. Dat ze het kunnen hebben wil niet zeggen dat ze het fijn vinden. Als ze met dit weer dag en nacht buiten staan is een droog stuk land, genoeg bijvoer en een schuilstal een vereiste vind ik.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik heb dus ook een shetter. En hij staat zo goed als altijd in zijn stal.

Ik vind ook een schuilstal eigenlijk wel vereiste.. Ik zou ervoor kiezen een schuilstal te maken. En hem/haar niet gedwongen 's nachts op stal te zetten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:47

Een schuilstal vind ik een vereiste, Jij wilt toch zelf ook lekker droog kunnen zitten/staan met regen ?

tis ook maar net hoe je ze verwend, mijne hebben een stal.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:50

mijn shet staat dag en nacht buiten zonder schuilstal Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:54

het zou niet mijn keuze zijn, maargoed

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:58

tja, wel mijn keuze Lachen
er staan bomen en er is een hoge muur waar ze kunnen gaan achter staan als het fel waait of regent, zo staan ze ook uit de wind Ja

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:59

wat doe je met hem dan ? mij lijkt het niet echt bevordelijk als je met hem ment, hij super nat is van eht zweet inde winter, en hij in een wei staat zonder iets.

mijne zijn kaal, snachts op stal overdag buiten, en mogelijk heid tot schuilen in 3 stallen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:02

ik doe niets met m'n shet, ze wordt in april pas 2jaar, dus nog veeeeeeeeeeeeel te jong en ze dient gewoon als gezelschap voor m'n paard Knipoog

Trouwens een paard dat uitgestapt en afgekoeld is en dus niet meer dampt (warm dus), mag je zomaar op de wei zetten.
Ze worden daar niet ziek van, enkel als je ze nat en warm direct na het rijden (zonder dat ze afgekoeld zijn) terug op de wei zet Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:04

Met een dikke wintervacht kun je wel uur stappen voor ze droog zijn.

Maar als die nog zo jong is snap ik het wel Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:05

ja, ben echt niet van zin om al iets met dat beestje te doen Lachen
het enige wat we er af en toe mee doen, is aan de hand gaan wandelen in het veld en dat vindt ze super *LOL*

(ze moeten niet droog zijn, enkel afgekoeld Knipoog )