Paard op buitenlandse wedstrijden starten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard op buitenlandse wedstrijden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 22:42

Ik ga misschien voor een tijdje in Italie werken, en mijn paard gaat mee.
Kan ik haar daar dan ook uitbrengen op wedstrijden, mocht ik dat willen? We starten op het moment M1 (+wp)
Heb ik dan bijvoorbeeld zo'n FEI paspoort nodig?
En moet ik daar dan weer helemaal onderaan beginnen of in een vergelijkbare klasse?

Wie heeft er ervaring met zoiets?
(mag ook over andere landen gaan hoor! vind ik ook interessant!)

PS: Mailtje naar de KNHS is al onderweg!

Karin

Re: Paard op buitenlandse wedstrijden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:10

Een FEI-paspoort heb je nodig voor wedstrijden die onder de vlag van de FEI worden georganiseerd (CSI voor springen, CDI voor dressuur etc.). Voor wedstrijden die onder de vlag van de nationale bond van een land worden georganiseerd zou je als KNHS-lid (met startkaart en paardenpaspoort) voldoende hebben aan een gastlicentie voor dat land, of lid worden van de nationale bond aldaar. Maar dit kan per discipline en per land verschillen. Wat niveau betreft: van de SGW's en endurance weet ik dat je in Duitsland en in Belgiè start in een klasse die vergelijkbaar is met de klasse waarin je in NL start (hoogte c.q. afstand). Ik kan me voorstellen dat dat met springen en dressuur ook zo is.

En omdat ik ook benieuwd ben hoe het zit, ga ik dit topic even in de gaten houden. Laat je het hier ook weten als je bericht hebt van de KNHS? Leuk trouwens, naar Italië met je paard! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:31

Je hebt geen FEI pas nodig, wel een gastlicentie. Daarmee kun je je aanmelden bij de Italiaanse nationale bond, en indien daar nodig een club. Je rijdt volgens de regels van de Italiaanse bond. Als zij geen regels hebben voor in welke klasse je verplicht bent uit te komen, hoef je niet per se in een vergelijkbare klasse met je nederlandse prestaties te starten.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:44

Beiden bedankt voor de info!
Zal het hier wel even plaatsen als ik bericht heb van de knhs... maar dat zal wel weer even duren ben ik bang!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:48

Volgens mij is r iets met gastlicenties. Wat weet ik niet precies. Maar dan kan je een licentie aanvragen om in het buitenland te rijden. Kun je ook even navragen bij de KNHS

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:16

Wat een leuke kans zeg! Hoe kom je bij Italie?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:39

TeeGee schreef:
Wat een leuke kans zeg! Hoe kom je bij Italie?

Haha!
Ik heb al eens stage gelopen in Italie, en dat beviel erg goed, nu ben ik klaar met mn opleiding en wil eigenlijk voor ik me ergens vast ga pinnen wel het een en ander zien. Had m'n cv op yardandgroom.com staan, en kreeg daar verschillende reacties op.
De mensen waarme ik nu serieus bezig ben hebben een eventingstal, en manege/ponyclub (al is dat daar wel echt anders dan hier, ze nemen het veel serieuzer en je leert op zo'n manege ook wel echt fatsoenlijk rijden, meer dan hier in NL over het algemeen) Ik wordt in de eerste instantie vnl. groom (mee naar int. wedstrijden), kan wel trainen met zeer ervaren instructeur op hun paarden (en op mijn eigen mag ik hopen, aangezien zij mee mag) De arbeidsvoorwaarden zijn helemaal niet zo gek, en ik weet hoe die italianen werken (als je het met nederland vergelijkt zitten ze halve dagen uit hun neus te peuteren qua werktempo Tong uitsteken )
Er is nog zo geen sprake dat ik daar wedstrijden ga starten, maar aangezien er op die stal zelf nog wel eea georganiseerd wordt en dan vervoer niet nodig is, dacht ik eens na te vragen hoe dat nou werkt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:06

Voor de SGW hebben wij geen speciaal FEI paspoort. We moeten ons wel aanmelden via een bepaalde persoon en voorwaarde is dat er in hetzelfde weekend in Nederland geen vergelijkbare wedstrijd is (tenzij de vergelijkbare wedstrijd al vol zit).
Verder moet je ook letten op gezondheidsverklaringen.

Maar wij rijden op en neer vanuit Nederland. En als je je paard in het betreffende land gestald hebt zul je daar wel lid worden van een soort KNHS. Dan zal het wel net allemaal anders zijn.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:10

Heb een mailtje terug gehad van de KNHS!
Citaat:
Beste ...,

U heeft een licentie nodig vanuit Nederland om in het buitenland te mogen starten. Daarvoor hebben wij twee soorten licenties. Een korte licentie, die is gratis en is voor maximaal 8 wedstrijden en een lange licentie,
kost 64 euro en is onbeperkt voor een jaar. Wij kunnen u een aanvraagformulier toesturen.

Welk paspoort u precies nodig heeft, ligt eigenlijk aan Italië. Daarom kunt u het beste even contact opnemen met de Italiaanse Federatie. Het kan zijn dat zij nog meerdere eisen hebben. Als u een licentie aanvraagt, kunt u erbij vermelden dat u ook een verklaring nodig heeft m.b.t. uw klassering.

Met vriendelijke groet,

Mw. ***
Medewerkster Afdeling Wedstrijdregistratie

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:40

€ 64 euro valt best mee. En je mag dan dus in je eigen klasse starten toch? Ben benieuwd hoe het afloopt! Iig succes!