Wel Of Niet scheren......????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kayenty

Wel Of Niet scheren......????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:36

Tja, wat moet je nu doen, dit is het eerste jaar dat ons paardje wat meer haar/vacht heeft dan vorige winters. Wel op tijd begonnen met dekens. Het is ook zo gek weer de laatste tijd........... Afijn het is niet extreem veel maar irritant genoeg om naar iedere rijbeurt een uur uit te stappen. Op zich niet erg zou je zeggen maar voor het paard zelf ook niet leuk. Mijn dochter rijdt hem elke dag of hij wordt gelogeerd maar iedere keer ook al werkt hij niet zo hard (mijn dochter is echt geen slavendrijver Clown kind is net 13 en weegt nog geen 45 kilo )is hij behoorlijk nat. Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die dit ook elke dag ervaren en wat is dan wijsheid ......scheren of niet...........
Laatst bijgewerkt door Kayenty op 05-12-06 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Re: Wel Of Niet scheren......????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:38

ik ken dit probleem, wij hebben de pony van onze dochter wel laten scheren..
Is een model erin dan geen optie?? jachtmodel ofzoiets..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:39

Zweten is niet het ergste, hoe is de ademhaling? Als hij heel snel gaat pompen met zijn ademhaling en langzaam daarvan herstelt, kan (gedeeltelijk) scheren zeker goed helpen. Als het alleen om zweten gaat, zou ik niet zo snel naar een scheerapparaat grijpen.

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:43

Lekker scheren hoor. Heb mijn paard afgelopen weekend al voor de tweede keer deze "winter" geschoren. Als ik het niet doe blijft ze uren lang nat, ook als ze niet al te hard heeft hoeven werken. Ik ondervind geen nadelen van het scheren. Gewoon een goede warme waterdichte deken op zodat ze toch lekker halve dagen buiten kan lopen.

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:45

zijn ademhaling is normaal en een jachtmodel Haha! zou wel heel komisch staan bij een Painthorse uiteraard sta ik open voor alle goede adviezen Knipoog ben ook benieuwd of er mensen zijn met een geschoren Paint of Quarter.

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:52

mollema schreef:
Lekker scheren hoor. Heb mijn paard afgelopen weekend al voor de tweede keer deze "winter" geschoren. Als ik het niet doe blijft ze uren lang nat, ook als ze niet al te hard heeft hoeven werken. Ik ondervind geen nadelen van het scheren. Gewoon een goede warme waterdichte deken op zodat ze toch lekker halve dagen buiten kan lopen.

Ik heb hem nog nooit eerder geschoren en vraag me af of het nu nog kan ivm de weersveranderingen. Hij staat in een stal met een open raam/luik, tevens staat hij op een hoek die wat meer wind aantrekt dan de overige stallen. Dit heeft overigens nooit problemen gegeven in de 4 jaar dat hij hier staat. (zomers loopt hij op de dag buiten)
En als ik hem ga scheren wat voor deken moet hij dan op, momenteel heeft hij een winterdeken( model: quarter met een gesloten voorkant) op 300gr
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q8CFPJDE

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:00

Ik heb mijn mustang wel geschoren, anders duurde het veel te lang voordat ie droog was.
Als het de 1e keer is dat je hem scheert is het misschien wel verstandig om hem idd met een jachtmodel te scheren.
je weet nooit hoe ze reageren als je ze ineens 'naakt' in de bak zet.
(heb ooit een paardje gehad die er HÉÉL blij van werd.. (niet meer gewoon te rijden)
succes

gr tanja

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:11

velvet schreef:
Ik heb mijn mustang wel geschoren, anders duurde het veel te lang voordat ie droog was.
Als het de 1e keer is dat je hem scheert is het misschien wel verstandig om hem idd met een jachtmodel te scheren.
je weet nooit hoe ze reageren als je ze ineens 'naakt' in de bak zet.
(heb ooit een paardje gehad die er HÉÉL blij van werd.. (niet meer gewoon te rijden)
succes

gr tanja

Oke dan, en dan even voor de duidelijkheid een jachtmodel is bovenkant haar onderkant bloot.....of heb ik het dan mis Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:22

Begin eerst eens met een streep te scheren langs de onderkant van de hals, dus over de slokdarm. Dat is een plek waar ze heel goed hun warmte kwijt kunnen, zonder dat je meteen met dekens hoeft te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:48

Zweten is het grootste probleem niet eens. Maar als je paard echt een hele dikke ondervacht heeft (zoals bv mijn fjord) dan komen ze hun warmte niet kwijt tijdens de training. En dat is niet prettig.

Ik scheer er eentje wel (de fjord) omdat ze anders haar warmte niet kwijt kan, en echt nog de hele nacht nat blijft (door die vilten ondervacht) omdat ik 's avonds vrij laat rij. Helpt geen uitstappen tegen. Opdrogen kost een paard heel veel energie, en is dus bepaald niet efficient.

Mijn Arab zweet ook behoorlijk in het werk, en heeft ook een wintervacht. Echter, die is met tien minuten/kwartiertje uitstappen droog. Dus die gaat met een zweetdekentje nog een kwartiertje op stal, en dan is 'ie ook op de zadelplek helemaal droog.

Dick's KWPN'er heeft totaal geen wintervacht.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:22

Ik ben vooor scheren, het ene paard zweet wel eerder dan het andere paard maar iid het opdrogen kost teveel. Sommige mensen zeggen dat het niet natuurlijk is om een paard te scheren, maar dat is rijden op een paard ook niet....dus waarom zou je het je paard moeilijker maken dan dat het nodig is... Je hoeft je geen zorgen te maken voor je open stal, frisse lucht kan geen enkel paard kwaad doen dat is in een broeierige stal wel het geval!! En tegen kou kan een paard heel goed mits je een goede warme deken op doet die waterproof en ademend is.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:48

ik heb mn ponys ook geschoren.
de 1 is 20 voor buitenrit en barrelrace benen erin laten zitten, mieke had eerder verschrikkelijke hekelaan scheren en nu pats boem zomaar zn vacht eruit, omdat ze de leeftijd heeft en verder nu supermak was heb ikbesloten om dus niet met zn benen te gaan klieren. wel heb ik padmodel erin laten zitten, en alleen voorhoofd en oortjes erin laten zitten langs bak stukken weggeschoren.
black heb ik helemaal geschoren, gaat gemakkelijk, wel padmodel erin laten zitten.

voordelen sneller droog, minder snel last van flinke scheurplekken, minder snel last van schimmel infectie zoals sonja al beschrijft over haar fjord.

veel succes, oja je zegt paint maar mn ouwe pony is vosbont.
staat heel mooi en van voorjaar heb je weer een nieuw paard...

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:35

daar hoor je ook verschillende verhalen over wel of geen dekje laten zitten met scheren ivm schuurplekken. Bij dressuur paarden kan ik me wat bij voorstellen ivm een zeer dun padje (ja ik weet dat heet een schabrakje Clown ) in de winter rijden wij met een zeer dikke wollen pad, denken jullie dat je dan toch nog een dekje moet laten zitten met scheren? Ik kan mij herinneren dat wij vroeger ooit een paard hebben geschoren waarvan we ook echt het hele paard hebben geschoren en geen dekje haar hebben latenm zitten. Graag jullie bevindingen.

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:37

yerry schreef:
Ik ben vooor scheren, het ene paard zweet wel eerder dan het andere paard maar iid het opdrogen kost teveel. Sommige mensen zeggen dat het niet natuurlijk is om een paard te scheren, maar dat is rijden op een paard ook niet....dus waarom zou je het je paard moeilijker maken dan dat het nodig is... Je hoeft je geen zorgen te maken voor je open stal, frisse lucht kan geen enkel paard kwaad doen dat is in een broeierige stal wel het geval!! En tegen kou kan een paard heel goed mits je een goede warme deken op doet die waterproof en ademend is.

hij heeft een deken die gesloten is aan de voorkant met zo'n gevormde kont erin geen staartflap, denk je dat ik dan toch een andere deken moet gaan gebruiken na het scheren.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:39

Is het nu ook nog wijs om nu nog in deze tijd te scheren? Heb een haf van 14 en die is nog nooit van haar leven geschoren, maar heeft een enorm vilte dikke ondervacht en die is ook de hele nacht nat. Hoeveel grams deken doen jullie dan na het scheren op?

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:52

Boertjes schreef:
Is het nu ook nog wijs om nu nog in deze tijd te scheren? Heb een haf van 14 en die is nog nooit van haar leven geschoren, maar heeft een enorm vilte dikke ondervacht en die is ook de hele nacht nat. Hoeveel grams deken doen jullie dan na het scheren op?

Tja of het wijs is of niet nu..... dat weet ik ook niet vandaar deze topic Knipoog Ik denk wel dat het voor ieder paardje anders te beoordelen is omdat niet elk ras dezelde vachtstructuur heeft. dus zal het qua paard ook veel uitmaken of je wel of niet gaat scheren. Wanneer dan de juiste periode is......... Het is ook zo achterlijk warm weer geweest de laatste maanden. Vorig jaar was het een stuk kouder dan nu en was die deken hard nodig.
Laatst bijgewerkt door Kayenty op 05-12-06 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:53

ik heb mijn drachtige merrie vorige week dinsdag nog geschoren en heb bij de schoft gewoon wat haar laten zitten (de vorm van een gelpad).
Die van mij staat met een staldeken (200 gram) op stal en in de wei met (dacht) een 300 gramsdeken.
Als het kouder wordt krijgt ze 2 dekens op anders groeien haar haren weer te hard en ik ga niet 3 x scheren. . .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:34

WN-AM --> SV.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:38

Wij doen niet aan scheren. We hebben haar nu 5 jaar en is nog nooit gedaan, nou hebben we ook de mazzel dat ze snel droog is. Wij gaan in de winter eerder naar huis dan de mensen die hun paard wel hebben geschoren. ( ivm dekens wisselen)

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:39

lekker scheren met dit weer drogen ze slecht en wat heb je er aan als hij ziek word. voorkomen is beter dan genezen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:42

zodra ik een scheerapparaat heb gevonden gaat die van mij ook uit dr vacht.
ik zie het niet zitten om elke dag 2 uur te moeten wachten voor ze redelijk droog is.

het is nog best warm met rijden maar het is te koud om snel op te drogen.

samantha01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:06

Mijn paard staat in een kapscheur het is dus vrij open en koud. Zijn wintervacht is vrij dik ik moet dus ook lang wachten voor dat hij droog na het rijden is erg vervelend. ik was op tijd met een deken maar als nog zit hij dik in het haar zal ook wel aan het weer liggen.Maar als je paard scheert helemaal kan die dan overdag wel buiten is dat niet te koud? Is het niet te koud als ik mijn paard scheer in z'n open stal? Ik wil hem dan een onderdeken met hals doen 200grams vulling met zijn gewoone winterdeken weet niet zeker volgens mijn is die ook 200grams vulling.
ik hoop dan iemand andwoorden heeft op mijn vragen ik zal er erg blij mee zijn
alvast bedankt.

groetjes samantha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:14

Als het paard ook echt zwaarder gaat ademen, dan is het wellicht tijd om te gaan scheren. Het zweten is het probleem niet, daar kunnen ze goed tegen, en de huid zelf is meestal wel vrij snel weer droog (kijk eens tussen de haren) waardoor ze ook geen kou meer kunnen vatten.

Een geschoren paard kan gewoon naar buiten hoor, met goede deken uiteraard (want die heb je eraf geschoren). Kijk goed naar je paard, een te dikke deken houdt je paard te warm, en een paard kan zichzelf moeilijk afkoelen.