Pony blijft niet stilstaan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Pony blijft niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 08:45

Hoii Bokkers

ik heb sinds kort weer verzorgponys, 2 merries, 1 NRPS merrie, daar heb ik geen problemen mee, en 1 haflinger merrie. Met die haflinger heb ik dus een probleem...

Als ik wil gaan rijden, nou dan pak ik haar uit stal en zet ik haar vast, dan wil ik gaan poetsen, maar dan blijft ze niet stilstaan, ze loopt naar voren, en dan ook weer heel snel naar achter, dan weer stuk naar links, en weer een stuk naar rechts...
Dit is natuurlijk heel erg irritant, dan staat ze weer even netjes stil en dan beloon ik haar omdat ze netjes stilstaat.

Dan bij het zadel begint ze weer, en zodra het bit in is, is het eigenlijk goed, dan blijft ze lief staan...

Dan krijg je het opstappen, is ze ook niet van plan stil te staan ze loopt de hele tijd terug naar stal, deuren doe ik nu allemaal maar dicht...
Maar ze wilt dus niet stilstaan...

Ze is trouwens 5 jaar...

Iemand tips voor mij???

PS. Weet niet of het hier goed staat, anders verplaats maar

Vjestagirl

Re: Pony blijft niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:07

Terug zette. Zij een voet naar voren, dan pak jij haar halster en zet haar weer een stap terug. Hetzelfde geld voor alle kanten op.

En wat je kunt doen is clickertraining doen, met het commando 'sta' maar dat duurt wat langer....

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:09

blijf ik even volgen, heb het zelfde probleem

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:12

Vjestagirl schreef:
Terug zette. Zij een voet naar voren, dan pak jij haar halster en zet haar weer een stap terug. Hetzelfde geld voor alle kanten op.

En wat je kunt doen is clickertraining doen, met het commando 'sta' maar dat duurt wat langer....

Terugzetten heb ik ook al geprobeert, maar dan duwt ze me ook weer net zo hard terug, waardoor ik al een paar keer spieren verrekt heb..

Vitphant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:55

Telkens weer terug zetten, netzolang tot ze luistert, de aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Als ze je terug duwt, gewoon weer rustig terug zetten.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:56

Jaa ik bedoel van, dat ze zeg maar als ik haar achteruit duw, ze mij ook meteen vooruit wil duwen zeg maar..

Vitphant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:59

Ook als je vol blijft houden en gewoon door blijft gaan? En anders haar los maken en een rondje lopen en weer op de goede plek neerzetten.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 16:00

als ik volhou verrek ik een spier, maar dan gaat ze later dus wel achteruit,
Dan loopt ze daarna weer vooruit, dan herhaal ik het wel steeds...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:13

Het beste is het gewoon te negeren. Wat ze probeert is te voorkomen dat je doet wat je doet. Dus het beste is om te laten merken dat ze op haar kop kan gaan staan, maar wat er gebeuren moet, gebeurt. Zonder boos te worden, maar wel gewoon volhouden. Dus , als je poetst, niet de borstel eraf halen als ze beweegt, gewoon meebewegen en blijven borstelen, zonder verder wat te zeggen. Inderdaad is het heel belangrijk om positief gedrag te belonen, dus als ze stilstaat meteen "oh wat is ze braaf" en zo . Dan leert ze vanzelf dat lopen en draaien geen zin heeft want het levert niks op.
Maar, je moet ook even kijken naar wat er achter zit. Wil ze eigenlijk niet bereden worden omdat ze het om een of andere reden misschien niet zo fijn vindt? wil ze niet geborsteld omdat je te ruw of te zacht borsteld? Wil ze niet opgezadeld omdat het zadel op haar rug ploft of gewoon niet lekker zit? Dat soort dingen moet je wel even nachecken.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 16:15

Lusitana schreef:
Het beste is het gewoon te negeren. Wat ze probeert is te voorkomen dat je doet wat je doet. Dus het beste is om te laten merken dat ze op haar kop kan gaan staan, maar wat er gebeuren moet, gebeurt. Zonder boos te worden, maar wel gewoon volhouden. Dus , als je poetst, niet de borstel eraf halen als ze beweegt, gewoon meebewegen en blijven borstelen, zonder verder wat te zeggen. Inderdaad is het heel belangrijk om positief gedrag te belonen, dus als ze stilstaat meteen "oh wat is ze braaf" en zo . Dan leert ze vanzelf dat lopen en draaien geen zin heeft want het levert niks op.
Maar, je moet ook even kijken naar wat er achter zit. Wil ze eigenlijk niet bereden worden omdat ze het om een of andere reden misschien niet zo fijn vindt? wil ze niet geborsteld omdat je te ruw of te zacht borsteld? Wil ze niet opgezadeld omdat het zadel op haar rug ploft of gewoon niet lekker zit? Dat soort dingen moet je wel even nachecken.

Ik kan er misschien wel een rede bij bedenken, het kan ook een beetje uitproberen zijn want bijde Eigenaresse (die haar heeft ingereden) doet ze dit niet... Daar weet ze gewoon wat ze wel en wat ze niet mag...

Kan het dan ook zijn? dat ze mij gewoon aan het testen is van wat mag ik bij haar en wat niet?

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:22

kan zijn dat ze probeert hoever ze kan gaan bij jou, ik vind de tip van lusitana erg goed, want je zei al dat wanneer jij duuwt zij gewoon terug duuwt en dat win je niet. negeren en verder gaan met wat je aan het doen bent lijkt mij inderdaad het beste.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:54

Mijn verzorgpony had er een handje van om steeds weg te lopen bij het opstappen. Ik heb het gedrag genegeerd door haar maar om me heen te laten draaien, tot ze stil stond. Het vraagt even geduld maar na een paar keer had ze het door. Ik liet haar gewoon niet naar voren lopen, alleen rondjes om mij heen. Als ze uit zichzelf stil stond belonen en opstappen....gaat ze toch weer lopen tijdens het opstappen, begin je weer opnieuw. Gelukkig staat die van mij wel stil met poetsen enzo....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:32

Robin__ schreef:
Lusitana schreef:

Ik kan er misschien wel een rede bij bedenken, het kan ook een beetje uitproberen zijn want bijde Eigenaresse (die haar heeft ingereden) doet ze dit niet... Daar weet ze gewoon wat ze wel en wat ze niet mag...

Kan het dan ook zijn? dat ze mij gewoon aan het testen is van wat mag ik bij haar en wat niet?

JA!!!! Als ze het bij de een niet doet en bij de ander wel is het dus niet 'niet weten hoe het hoort' maar gewoon geen zin hebben om daar ook echt wat mee te doen.

Ik blijf gaan voor terug zetten. Stap naar achteren, dan halster pakken, stap vooruit zetten en direct los. Als ze onmiddelijk daarna weer een stap naar achteren doet, dan pak je haar weer vast en weer n stap naar voren. Ze geeft echt wel een keer op...

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 07:26

Oke ik ga er vandaag weer naartoe, dus ik ga het proberen Ja

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 07:54

Wil dit topic even blijven volgen.
Mijn hafl doet het ook heel erg;draaien met poetsen(moet steeds uitkijken dat ze niet op m'n tenen gaat staan!).
En met opzadelen/aansingelen ook..
Ik weet dat ze over me heenloopt/de baas speeld over mij...Ik hoop dat 't beter word..
Vooral met een buitenrit is dit vervelend; we gaan vaak door natuurgebieden heen,en dan moet je wel 's hekjes openen;dus dan moet ik er wel af,om hekje te openen/sluiten,en dan er maar weer op zien te komen;ik laat d'r wel 's gras eten,en dan stijg ik snel op,en dan wil ik wel 's 'neerploffen' ,omdat ik er snel snel op wil;vóórdat ze weer gaat lopen,en dat is natuurlijk ook niet goed...
Maar ze is ook 5 jaar,en denk dat ze nu ook erg aan 't puberen is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:28

Je kunt stilstaan (voo opstijgen) het beste oefenen als je het niet nodig hebt, dan heb je het meeste geduld. Besteed dus gewoon eens een middagje aan alleen opstijgen. Erop, eraf. Erop eraf. En zodra paardje blijft staan uitgebreid belonen. Al het andere gedrag negeren. Een paard doet alles om beloond te worden, echt en doen niet zo vaak iets om je bewust te pesten.

Het vervelendste moment van het opstijgen vinden ze het hangen in een beugel. Probeer dat moment zo kort mogelijk te maken. Het best kun je opstappen met behulp van en verhoging. Als je toch al een hek bij de hand hebt, kun je dat juist gebruiken om makkelijker op te stijgen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-12-06 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:30

Vjestagirl schreef:
Ik blijf gaan voor terug zetten. Stap naar achteren, dan halster pakken, stap vooruit zetten en direct los. Als ze onmiddelijk daarna weer een stap naar achteren doet, dan pak je haar weer vast en weer n stap naar voren. Ze geeft echt wel een keer op...

Dat kan werken, maar meestal eindigd het in een soort dansje waar je beide sjagrijnig van wordt, of zelfs in hangen, terwijl je voor mijn methode eigenlijk geen inspanning hoeft te leveren, het kost geen extra tijd, dus eigenlijk makkelijk en je verliest je humeur er niet zo makkelijk bij.

Maar het loont de moeite om te kijken wat voor jou paard het beste werkt.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:37

Nou ik ben gister weer geweest, het steeds terugzetten werkte op het begin wel een beetje, maar daarna duwde ze me gewoon kei hard terug zeg maar, dus ik wilde haar terugzetten naar achter, en zij duwt zeg maar weer tegen mij in...
Maar het ging wel beter als anders... Toen met opstappen liep ze weer de hele tijd te lopen en alles, toen weer zo teruggezet, en na een kwartier zat ik er pas op, dus ik ben een kwartier bezig geweest met alleen het opstappen..
Maar na een kwartier stond ze wel super netjes stil! dus natuurlijk uitgebreid beloond enzo....

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:14

ik heb daar ook last van ik wil altijd zn hoefjes uitkrabben en dan gaat die de hele tijd schoppen.. en als je bandages omdoet dan ook:(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:36

Bandages gewoon lekker aflaten. Die zijn bepaald ongezond voor paardenbenen.
Wat uitkrabben betreft daar is een heel makkelijke truc voor. In de eerste plaats moet je de hand van boven aan het been naar beneden laten lopen, dus niet plotseling ergens onderaan grijpen. Vervolgens moet je zo snel mogelijk de hoef zelf pakken, want de meeste paarden vindne het gewoon niet lekker als je ze aan de koot pakt. De hoef zelf is bijna gevoelloos. Dan, als ze nog probeert te schoppen, buig je het been zo sterk mogelijk dubbel. Dus bij een voorbeen de hoef naar de elleboog brengen en bij een achterbeen naar de knie. En daarbij ook de hoef vouwen. In die positie kan een paard onmogelijk trappen. Dan kun je vandaar uit langzaam laten zakken. Zodra paardje opspeelt, weer ophijzen. Na het uitkrabben het been begeleiden naar beneden en niet plotseling loslaten.
Het is belangrijk om het been gewoon te grijpen en niet steeds je hand terug te trekken. Ik raad aan een cap te dragen omdat je toch moet bukken en zo in een gevaarlijk positie kunt komen. Handschoenen kunnen voorkomen dat je scharmmen aan je handen oploopt.