"balkjes springen"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yesorno

"balkjes springen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:45

Heeyy
Ik wandel vaak met een welsh ruintje van 3 jaar, ik heb laatst ook in de bak wat dingetjes gedaan,
ik ben al een paar dagen bezig met "balkjes lopen" maar bij deze pony is het meer "balkjes springen" Hij springt over 1 balkje heen en hij snapt niet dat je er ook over kan stappen, Hoe kan ik dat uitleggen?

Kahawa

Re: "balkjes springen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:46

Misschien wat meerdere balkjes achter elkaar en heel rustig aan de hand erover heen. Hij krijgt vanzelf door dat het dan makkelijker is om er overheen te stappen ipv te springen.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:47

Ik begrijp uit jou verhaal dat je het al een paar dagen achter elkaar odet. Dat moet je juist niet doen want dan snap hij het delijk helemaal niet en aangezien hij 3 jaar is.
Als je zo afen toe een keer balkjes loopt lukt het vanzelf wel, ik zou me zoiezo nog niet drukmaken om een pony die op zn 3e jar over een balkje springt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:20

gewoon vaak doen. Nu vindt hij het waarschijnlijk nog maar een griezelig ding.

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:07

ja wel vaak proberen, maar niet te lang achter elkaar, gewoon even proberen en daarna weer andere leuke dingen gaan doen met je pony

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:47

Hij vindt het maar raar, denk ik. En de oplossing had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht; veel oefenen.
Er is geen tip waarbij je paard plotseling balkjes kan lopen. Laat je hem er los overheen lopen of loop je ernaast? Om het aan te leren kun je er beter naast lopen. En dan eerst leren dat hij áchter je moet blijven. Niet recht achter je, want dan kan ie je omver lopen, maar schuin achter je. Daarin ben ik vanaf het begin altijd heel consequent in. Ik vind het het maar niks, zo'n schouder naast je.
Als je dat eenmaal onder de knie hebt ga je balkjes wandelen. Eventueel een zweep tegen zijn borst (niet om te slaan!) maar om het duidelijker te maken. Na een paar keer oefenen heb je een balkjes-mak-paard Clown

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:21

Liggen je balken niet te ver/ te dicht op elkaar?

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:57

hoi ikzelf zou een paar balkjes neerleggen en naast hem lopen om het tempo te kunnen bepalen,je moet er wel op letten dat de afstand goed is tussen de balken,als hij geen normale stappen kan zetten gaan ze inderdad springen,maar zou me er niet druk om maken hij is pas 3 jaar,komt vanzelf als die ouder word..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:04

troelala schreef:
hoi ikzelf zou een paar balkjes neerleggen en naast hem lopen om het tempo te kunnen bepalen,je moet er wel op letten dat de afstand goed is tussen de balken,als hij geen normale stappen kan zetten gaan ze inderdad springen,maar zou me er niet druk om maken hij is pas 3 jaar,komt vanzelf als die ouder word..

Hmm, mijn paard is 2 en dan kan het ook prima. Ik denk dat je het gewoon goed aan moet leren.
Wat ik trouwens laatst ergens gelezen heb, vond ik in iedere geval een hele goede tip: Ga eens dwars door het bos lopen. Gewoon over de takken, wortels. En je paard leert hierbij goed na te denken waar hij zijn benen neer moet zetten én hij zet zijn achterhand eronder, zodat hij voorzichtig kan zijn met zijn voorbenen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:54

troelala schreef:

Ik zou echt beginnen met 1 balkje en als dat goed gaat opbouwen naar meer. Als hij nu een sprong maakt over de eerste en land op de 2e of de 3e en hij valt bijna, dan heb je het net nog veel enger gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:59

Idd met een balkje beginnen, en als hij er overheen springt, omdraaien en er weer overheen laten lopen. Laat hem kijken naar het balkje, laat hem snuffelen. Laat hem nadenken, geef hem de tijd. Hij zal op den duur leren dat springen veel meer energie kost dan eroverheen stappen.
Pas als een balkje goed gaat met meer beginnen. Als er meer balkjes liggen, en het paard met een sprong er middenop beland en de balk wegrolt, kun je daar hele vervelende peesblessures aan overhouden.

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:21

ik zou het zelf doen en dan doet (verzorgpony) het gewoon na,, wel typish