waterdicht deken, ja hoor...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

waterdicht deken, ja hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:17

Hey!

Nou heb ik een klein vraagje... Vandaag was het weer echt slecht, heel wisselvallig, veel regen en wind,...
Toen ik aankwam bij mijn paard stond die in de wei, wat heel goed is natuurlijk! Maar nu komt het probleem... Hij heeft een deken op, want ik wil niet dat hij teveel winterhaar krijgt. Ik zie hem daar dus staan, ben er wat mee bezig, maar zijn deken voelt echt ERG nat. Dus ik steek m'n hand onder het deken, en ja hoor, helemaal nat!
Ik heb gewoon dadelijk het deken afgedaan, hem even een zweetdeken opgelegd, en hem daarna terug gewoon 'naakt' op de wei gezet (gaan snachts wel binnen hoor).

Nu voel ik me dus heel schuldig, het is een nieuw BR deken, waarvan ze me hadden verzekerd dat het waterdicht was... Mooi niet dus! Ik wil niet dat hij lang haar krijgt, dus ik ga m'n deken eens het droog is zeker inspuiten (vooral aan de naden), en eventueel een nieuw deken kopen, maar wordt hij daar nu niet ziek van als hij zo 'naakt' snachts op stal staat? Zijn haar is wel niet superkort, maar ook niet zo lang als het normaal zou zijn zonder deken...

Groetjes,

Zita

Anoniem

Re: waterdicht deken, ja hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:24

Als het goed is heb je daar garantie op. Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Als er naden in zitten is hij sowieso niet goed waterdicht, het water zal er altijd door heen spijbelen. Hoeveel gram is de deken? Ziek zal hij niet worden maar omdat hij het niet gewent is om zo te staan is het misschien verstandiger om een ander dekentje op te leggen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:33

idd, met judith eens. Echt balen zeg!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:44

Ik zou wel even een andere deken opleggen. Ik vind het sowieso handig om altijd een reserve deken te hebben voor dit soort problemen, zodat mijn paard nooit ineens zonder deken hoeft te staan.
Maar is je deken verder helemaal nat? of alleen aan de zijkanten, dan is het er namelijk alleen bij ingeregent. Anders zou ik teruggaan naar de winkel.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:48

het probleem bij de meeste waterdichte dekens is dat ze toch altijd ergens naden hebben,. Ik heb verschillende van Rambo, rhino maar allemaal lekken ze met hele zware regen, zoals vandaag (als het continue regent) door op de naden. Heb ze al eens terug gestuurd maar dan krijg je te horen dat ze toch waterdicht zijn. Niets mee te beginnen dus. Volgens mij is het beste om je paard anders met heel erg slecht weer binnen te houden een aantal uurtjes. De dekens ademen allemaal dus 100% waterdicht zou ook niet kunnen denk ik. Dan zou het helemaal uit plastic moeten bestaan en dat ademt niet helaas.

Ik zou wel de deken wisselen en hem niet onder een natte deken laten staan

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:54

@ alytje: ben ik van plan, om een reserve deken te kopen... Ik heb er nu nog wel eentje, maar dat komt van decathlon, ooit gekregen toen ik net reed enzo, dus ik weet niet of dat zo waterdicht is... Clown

@orsini: het is ook echt aan de naden dat het is binnengedrongen... De naad op zijn rug is mooi nat langs binnen (een dikker stuk uiteraard) en vanonder is het langs de kanten omhoog gekropen... ik vind het wel zielig om hem dan binnen te moeten zetten... Een paard van een vriendin van me stond mee buiten, met deken van onbekend merk, en die was gewoon droog!! Mss moet ik toch maar niet denken dat merk = kwaliteit...

@judith: ik zou eigenlijk echt niet weten hoeveel gram het is... Toen ik dat vroeg werd er gezegd dat het een thermisch deken is, en zich automatisch aanpast aan de warmtebehoefte van het paard ofzoiets... Misschien dom van me om dat te geloven... Hamer

Zita

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:58

Een deken die een naad bovenop de rug heeft kan nooit als waterdicht zijn verkocht.
Dan heeft de verkoper een fout gemaakt of je hebt de verkeerde deken gekocht.
Dekens met naden bovenop zijn gewoon nooit waterdicht.
De waterdichte dekens hebben geen naden an de bovenzijde.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:00

een deken met een naat op de rug is nooit 100 % waterdicht maar is alleen maar spat dicht.
zou dus idd een andere kopen
ik heb zelf een rhino en heb nooit last dat mijn paard nat word en die staat in een inloopstal en voor de rest buiten
succes!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:00

idd wat dollemina zegt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:01

De temperaturen zijn nog prima, daarvoor hoef je eigenlijk nog geen deken om te doen. De mijne loopt alweer een paar weken zonder regendeken, ook vandaag. Mijn Rhino Lite is wel waterdicht, ook met dit soort weer. Ik heb een nieuwe Imperial Riding Tornado 200 grams liggen, die moet zich straks als het koud wordt nog gaan bewijzen. Kwam wel goed uit de test vorig jaar in de Bit. De Bucas ook.

Je moet wel van zo'n deken op aan kunnen want een paard kan behoorlijk ziek worden van een natte deken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:03

orsini schreef:
het probleem bij de meeste waterdichte dekens is dat ze toch altijd ergens naden hebben,. Ik heb verschillende van Rambo, rhino maar allemaal lekken ze met hele zware regen, zoals vandaag (als het continue regent) door op de naden.

Ik snap het niet, de dekens van rambo rhino hebben geen naden ( die ik ken) en lekken ook absoluut niet door.. Mensen hebben ze bij sommige paarden dag en nacht op, die op de wei staan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:07

Tulandro schreef:
orsini schreef:
het probleem bij de meeste waterdichte dekens is dat ze toch altijd ergens naden hebben,. Ik heb verschillende van Rambo, rhino maar allemaal lekken ze met hele zware regen, zoals vandaag (als het continue regent) door op de naden.

Ik snap het niet, de dekens van rambo rhino hebben geen naden ( die ik ken) en lekken ook absoluut niet door.. Mensen hebben ze bij sommige paarden dag en nacht op, die op de wei staan.

Die hebben ook naden, anders is de deken uit èèn stuk gemaakt en zit er dus helemaal geen model in.
Alleen zitten die naden niet aan de bovenkant maar aan het onderste stuk van de deken (zijkant).

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:11

Ok, ik heb het begrepen, nieuw deken kopen dus...

Ik wou eigenlijk wachten tot het weer tentenkamp was bij AVS, daar heb je dan een heel goed (merk)deken voor €60... Ik vrees dat ik er nu wel meer geld voor zal moeten uitgeven... Maarja, eigen schuld zegt men dan Ach gut

Zita

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:56

Koop gewoon een ongevoerde regendeken, die kun je over je andere heen doen.
Heb je ook meteen een waterdichte deken voor in het voor- en najaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:07

heb je die deken al lang?
als je em nog maar kort hebt ,zou ik er mee teruggaan,denk dat je misschien een deken hebt die niet goed gemaakt is in de fabriek? garantie lijkt me in dit geval dat je dan een andere kunt krijgen.
tja en anders toch een nieuwe deken kopen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:46

Mijn regendekens zijn onlangs ook doorgelekt. ik ben ermee terug gegaan naar de winkel en ik mag nieuwe uitzoeken Haha! Ze waren eerst wel naar de fabriek gestuurd en die vergoeden ze. Dus ze waren idd niet waterdicht, fout in de deken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:39

VSW --> SV.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:49

Het deken heeft vanboven op zijn rug wel een naad lopen, en een aantal mensen hier hebben al gezegd dat een deken dan nooit waterdicht kan zijn, eerder spatwaterdicht, dus ik denk niet dat ik dan nog veel garantie zal hebben...

@asjemenou : dat is geen slecht idee, daar heb ik al eens aan gedacht...

Dus, als ik een nieuw deken ga halen, gewoon een ongevoerd regendeken (dit heeft dan GEEN naden op de rug Haha! ), zodat ik er m'n andere dekens onder kan doen, en deze dus ook nog enig nut hebben...
Ooit geraak ik er wel! Bloos

Zita

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:41

Als er een naad over de rug loopt ga je inderdaad geen garantie krijgen op niet-waterdicht zijn. Helaas een fout van de medewerkers van de winkel.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:45

er zijn bijna geen waterdichte dekens. Tenzij je er tentzeil op zou leggen. De meeste dekens zijn gewoon (super) waterafstotend. Ik zou zowiezo terug gaan met je deken en een fout van de winkelmedewerkers, is niet jouw schuld. dan moet de winkel het maar vergoeden!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:48

asjemenou schreef:
Koop gewoon een ongevoerde regendeken, die kun je over je andere heen doen.
Heb je ook meteen een waterdichte deken voor in het voor- en najaar

Zitaswoon: wel 1 of 2 maten groter kopen dan hè, als er andere dekens onder komen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:51

Oh ja, idd een maatje groter!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:57

wij hebben een deken van de zadelmarkt (ik heb geen zin in een ellenlange discussie over zadelmarkt kwaliteit. de dekens bevallen mij wel prima, maar voor zadel kies ik toch passier)

goed waterdicht, zelfs in hoosbuien houdt mijn paard het droog.
Soms wordt die aand e voorkant vochtig van het inregenen maar dat is ook erg snel weer droog als hij savonds naar binnen gaat.

dekens kosten rond de 70 euro (dacht ik)

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:54

Mijn Amigo deken is sinds een paar regenbuien ook niet meer waterdicht, na een half uurtje in een miezerbui lekt hij al door Verdrietig Ik heb hem net gewassen met bucas spul, kijken of dat helpt...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:32

Ok, maatje groter, ik dacht al wel dat dat nodig was... Knipoog

Maar ik vind het wel moeilijk om een goede maat te vinden... Mijn paard is ongeveer 1.74m, een hoge schoft, maar verder normaal gebouwd (daarmee bedoel ik, geen extreem te lange of te korte rug), en ik koop voor hem altijd 195cm dekens... Als ik ze pas op leg liggen ze altijd goed, maar als ik dan de volgende dag terug kom, dan hangt het scheef en is het helemaal naar achter gezakt denk ik, want vanvoor spant het dan wel vind ik...
Dus ik weet nooit welke maat... Maar voor mijn ongevoerd waterdicht deken koop ik dan 205 cm, moet wel gaan denk ik...

Zita