wat vinden jullie hiervan???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

wat vinden jullie hiervan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:17

Ik verzorg nu op het moment 7 paarden op een handelsstal

Laatst hadden ze een wilde shetlander ruin uit de hengst gehaald.
Mooie bruine. Maar wij kregen hem bijna niet vooruit. We moesten hem zelfs veel tikken met de longeerzweep geven Huilen anders wou hij niet vooruit.

In de stal werd hij zo druk dat de pony die wij aan het wassen waren ging steigeren enz.

We hebben hem kalmeeringspillen gegeven en super kort vastgezet want hij brak gwn de hele stal af!

Wat vinden jullie hier van?
pintogirl

yvitje

Re: wat vinden jullie hiervan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:19

Tja eigenlijk heb ik er geen woorden voor.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:23

Idd wat yvitje zegt..

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:29

pintogirl schreef:

Mooie bruine. Maar wij kregen hem bijna niet vooruit. We moesten hem zelfs veel tikken met de longeerzweep geven Huilen anders wou hij niet vooruit.

In de stal werd hij zo druk dat de pony die wij aan het wassen waren ging steigeren enz.

We hebben hem kalmeeringspillen gegeven en super kort vastgezet want hij brak gwn de hele stal af!

pintogirl

Haha! Haha! Haha! pennyalarm lees de zin ruin uit hengst gehaald

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 09:16

Uit de wei gehaald

hahahaha srry
Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:28

Als andere paarden over de zeik gaan omdat er eentje loopt te flippen heb je ook verantwoording voor alle andere paarden op stal.
Kort vastzetten in de box vind ik niet verkeerd. Kan hij even nadenken (Mits hij gewend is vast te staan).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:31

Ik vermoed dat de pony simpelweg niks gewend is. In een stal staan kan nogal eng zijn als je daar nog nooit bent geweest. Dat er pillen zijn gegeven vind ik ronduit bezopen. Waarschijnlijk als je hem aan het hek van het land vast had gezet was er niks aan de hand geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:33

Vooral niet aan een hek vastzetten...als het paard het hek uit de scharnieren rukt en het hek achter zich aansleurt komen daar grote ongelukken van!

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:15

inderdaad moet hij wel gewend zijn om vast te staan, als hij dat kan kun je m kort zetten??

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:35

Cassidy schreef:
Vooral niet aan een hek vastzetten...als het paard het hek uit de scharnieren rukt en het hek achter zich aansleurt komen daar grote ongelukken van!

Het gaat om een shetje he. In de 45 jaar dat wij shetten hebben, hebben ze het hek er alleen nog maar met hun kont uit kunnen drukken. In de hals kunnen ze niet voldoende kracht zetten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:37

Euh een erg wazig verhaal.......

Dat vindt ik ervan Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:41

Geen touw aan vast te knopen.....

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:44

Citaat:
hem kalmeeringspillen gegeven

Wat voor kalmeringspillen hebben jullie dat beestje dan gegeven"?
kalmeringsmiddelen geven aan een paard wat angstig is kan averechts werken.
Het paardje is al in paniek en voelt zich daarbij ook nog is wazig worden door de middelen en raakt dan helemaal in paniek.
Als een paard zo reageert en je gaat hem vastzetten dan word hij ook alleen maar angstiger, ik zou gewoon beetje bij beetje op bouwen, ga lekker bij hem in de stal zitten, praat met hem, geef hem een lekkere wortel of appel.
Als hij dan braaf is dan zet je hem weer even buiten, en dan laat je hem weer binnen (niet te vaak doen want anders word hij daar weer gek van)
Misschien is deze pony wel is heel erg lang op stal gelaten, misschien zonder eten of drinken, en is wil hij daarom niet op stal staan.
Dan kan je wel kalmerende middelen in zijn mik gaan duwen en hem heel kort vast gaan zetten maar ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet gaat werken en dat de pony misschien alleen maar banger gaat worden.

Cassidy

1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:13

fjordnina schreef:
Cassidy schreef:

Het gaat om een shetje he. In de 45 jaar dat wij shetten hebben, hebben ze het hek er alleen nog maar met hun kont uit kunnen drukken. In de hals kunnen ze niet voldoende kracht zetten.

Heb je ooit al een keertje gehoord dat je bepaalde dingen gewoon nooit moet doen? Je moet jezelf gewoon bepaalde dingen niet aanleren omdat je die je dan automatisch bij een ander ook gaat doen. Veiligheid voor alles, je wordt sowieso vanzelf al makkelijk als je langer met bepaalde paarden omgaat.
Vastzetten aan een hek of een deur moet je gewoon NOOIT doen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:03

Ik snap er geen drol van, als een shet zo wild of in paniek is, hoe krijg je dan in hemelsnaam kalmeringpillen in zn mond die hij dan ook daadwerkelijk doorslikt?

JJacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:23

vréeeeemdd.
myn mening.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:25

Ik ken überhaupt geen kalmerende 'pillen', wel pasta's, poeders, korrels, brokken en spuiten... maar pillen niet Haha!

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:16

jeanie schreef:
pintogirl schreef:

pintogirl

Haha! Haha! Haha! pennyalarm lees de zin ruin uit hengst gehaald

Haah idd!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:44

Ja.. beetje bij beetje opbouwen. Niets overhaast doen. Laat hem eerst wennen en zorg dan dat je langzaam zijn vertrouwen wint. Dan kun je hem beetje bij beetje dingen gaan leren. Gewoon eenvoudige dingen!

Succes!

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:03

Dat je op zo een moment kalmeringpillen geeft vind ik niet echt juist, het paard kan hier nog meer van in paniek raken. Zoals anderen al zeiden zou ik gewoon opbouwen.

fjordnina

Re: 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:26

Cassidy schreef:
Heb je ooit al een keertje gehoord dat je bepaalde dingen gewoon nooit moet doen? Je moet jezelf gewoon bepaalde dingen niet aanleren omdat je die je dan automatisch bij een ander ook gaat doen. Veiligheid voor alles, je wordt sowieso vanzelf al makkelijk als je langer met bepaalde paarden omgaat.

Tuurlijk weet ik dat bepaalde dingen gewoon niet kunnen. Aan het hek vast zetten valt daar niet onder. Dat moet gemakkelijk kunnen. Hier doen we niet anders en ik ken ook zat andere situaties waarin er niet zo gemiept wordt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:35

waarvoor zijn kalmeringsillen dan gemaakt?? als ze niet doen waar ze voor gemaakt zijn?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:02

ThaGirl schreef:
waarvoor zijn kalmeringsillen dan gemaakt?? als ze niet doen waar ze voor gemaakt zijn?

Voor het moment van spanning (bijv. alleen op stal, hoefsmid, DA etc) geef je het kalmeringsmiddel (ken geen pillen overigens Haha! ). Dit zorgt ervoor dat het paard minder extreem reageerd op die spannende situatie.

Cassidy

Re: 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:13

fjordnina schreef:
Cassidy schreef:

Tuurlijk weet ik dat bepaalde dingen gewoon niet kunnen. Aan het hek vast zetten valt daar niet onder. Dat moet gemakkelijk kunnen. Hier doen we niet anders en ik ken ook zat andere situaties waarin er niet zo gemiept wordt.

Moeten jullie helemaal zelf weten, het is alleen zo jammer dat, als het wel goed fout gaat, het weer een keertje het paard is die de dupe is.

Ik heb een paard gezien die aan een hek van een weiland vastgezet werd (metalen hek) en ergens van schrok en in paniek is gaan hangen, metalen hek uit zijn scharnieren trok en in volle galop de weg over ging, met hek achter haar aan, en uiteindelijk inde sloot belandde. Dat er geen mensen gewond zijn geraakt, tegenliggend verkeer dat metalen hek niet tegen de auto, of nog erger, door een bestuurderscabine heeft gehad en het paard het ook nog kon navertellen en er geen blijvende schade aan heeft overgehouden, mag een wonder heten. Had wel verscheidene wonden die door het slootwater lekker zijn gaan ontsteken, moest worden gehecht en kreeg de nodige antibioticakuren om de ontstekingen te bestrijden. Een paard aan een boxdeur, staldeur of hek/poort van een weiland vastzetten is vragen om ongelukken.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:07

Is de shetlanders gewend om vast te staan ?
En waarom die pillen er zijn genoeg andere oplossingen Knipoog
En praat tegen hem/haar of zet um in de stal ofso en geef hem wat lekkers in plaats van pillen..