kan ik een kwpn hengst veulen bij shetland merries zetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

breathless

kan ik een kwpn hengst veulen bij shetland merries zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 13:28

We hebben 3 shetland merries en we hebben nu een mooie hengst gezien.. Nu is de vraag kunnen ze samen?? We willen de hengst het liefst niet castreren..

Wie kan mij helpen...

Lynn_Nikita

Re: kan ik een kwpn hengst veulen bij shetland merries zette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:33

weet wel dat als een merrie hengstig is, een hengst er gewoon op probeert te kruipen. Ook als grote merrie is met kleine hengst, die gaat gewoon liggen hoor.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:33

Ik denk dat ze wel samen kunnen, op de wei naast die van ons staan twee hengsten met 1 shetland merrie en nog een c-pony merrie. Dat gaat prima. Dus denk dat dit ook wel kan. Misschien moet je het gewoon eerst even proberen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:37

ik zou dit absoluut niet!! doen

een hengst kan vanaf een maand of negen al vruchtbaar zijn, en zal dan ook dadwerkelijk gaan dekken

de combi shetmerrie KWPN hengst lijkt me een combi die je absoluut niet moet willen proberen als je die hengst wil kopen en er bij wil zetten is castratie in mijn ogen de enige oplossing
want hengst houden tussen die merries is vragen om flinke problemen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:43

Ik zou dat echt niet doen, nu zou het misschien nog wel gaan (zonder de kans dat ie 1 van de shetters dekt meegerekent) maar een kwpn hengst van straks 1 of 2 jaar is echt niet meer handelbaar als ie tussen de merrie's heeft gestaan deze hengsten produceren zoveel testosteron en worden een gevaar voor de mens zeker als je alleen nog maar met shetlanders gewend bent (kan verder geen info vinden in je profiel) zou je zoizo geen kwpn hengst aan moeten schaffen want dat is zoizo om problemen vragen.
Ik zou hem niet kopen tenzij je de mogelijkheid hebt om hem 2 jaar in de opfok tussen andere hengsten te gooien en dan op 2 jarige leeftijd te castreren.

Greetz

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:52

erhmm...over het wel of niet handelbaar zijn
heeft niets met het ras te maken
ook een kwpn hengst kan een compleet doetje zijn ook als hij tussen de merries opgroeit, of misschien juist wel doordat hij tussen de merries opgroeit waardoor het allemaal veel normaler voor het dier word
en testosteron productie heeft weinig te maken met manier van opgroeien etc , (ik laat het wel of niet kunnen opvoeden van een hengst even buiten beschouwing , ik hoop dat iedereen die aan een hengst begint, weet waar hij/zij aan begint , of dat nu een shet hengst of en kwpn hengst is )
het is gewoon niet veilig voor de dieren zelf , met name de merries vanuit hun gezondheid bekeken om over eventuele nakomelingen maar niet te spreken

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:10

denk alleen aan de onrust al die het in de merriekudde brengt en de beschadigingen die de hengst kan maken bij de merries.ik zou het dus niet doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:14

Ik heb een hengstjaarling en vorig jaar natuurlijk nog veulen...
Ook heb ik 2 shetjes, merries.
Die hengst wou graag spelen met de kleintjes, ik heb ze eind vorig jaar al uit elkaar moeten halen.

Ik zou dat risico niet nemen als ik jou was.