Paard van een ander transporteren - verzekeringtechnisch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Paard van een ander transporteren - verzekeringtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:53

Gisteren ben ik met een paard gaan trainen dat niet van mij is. De eigenaar en ik bedachten alleen net van te voren dat we geen idee hebben hoe het verzekeringstechnisch zit. Daar had ik nog nooit bij stil gestaan Koe

Stel ik krijg een ongeluk met de trailer, ben ik dan gedekt? Zo nee, wat voor verzekering moet ik afsluiten?

Urielle

Re: Paard van een ander transporteren - verzekeringtechnisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 08:57

schopt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:00

Volgens mij wel. De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor het paard en jij (als je met je eigen spullen rijd) voor je auto en trailer. Volgens mij moet dat dus allemaal door de verzekering gedekt kunnen worden.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:01

Degene die je daar het beste antwoord op kan geven is de verzekeringsmaatschappij waar jij je auto in de verzekering hebt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 09:39

fjordnina schreef:
Volgens mij wel. De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor het paard en jij (als je met je eigen spullen rijd) voor je auto en trailer. Volgens mij moet dat dus allemaal door de verzekering gedekt kunnen worden.

De bedoeling is juist dat ik gedekt ben, stel het paard komt te overlijden door een verkeersongeval, dus niet de eigenaar zelf.

Trailer en auto zijn van mij en zijn uiteraard verzekerd, mijn eigen paard valt onder mijn eigen verzekering, maar paarden die ik voor iemand anders rij of transporteer vallen daar niet onder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:16

Ja, Urielle dat is een lastige.

Auto en trailer zijn van jou? Trailer achter de auto is natuurlijk meeverzekerd op de autopolis voor zover het het aansprakelijkheidsdeel betreft. Niet gedekt is schade aan vervoerde goederen en een paard is een vervoerd goed. Geen dekking op jouw autopolis dus.

En jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) is even de vraag, want dat kan wat verschillen per maatschappij. Het paard is een zaak onder opzicht. Dat is op de meeste polissen wel meegedekt tot een maximum. Daarvan zijn ook weer zaken uitgesloten, zoals caravans en vouwwagens bijvoorbeeld. Pak je AVP polis er even bij en kijk even bij de 'opzichtclausule' hoe die bij jouw maatschappij eruit ziet.

Wees je wel bewust dat de eigenaar wellicht het idee heeft een toppaard voor een topprijs te hebben, maar als het paard jouw rijkunsten niet overleeft dan ziet dat beeld er meestal ineens heel anders uit. Met andere woorden, uitkeringen vallen meestal tegen.

Dit is verzekeringstechnisch best een lastig onderwerp hoor. Je bent van alles af als het paard zelf tegen ziektekosten, onbruikbaar worden of dood verzekerd is, dan maakt het verder niet meer uit, want dan dekt de eigen verzekering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:32

Loes, is er nog een mogelijkheid voor een aparte verzekering louter bij transport?

De eigenaar heeft nl. een stuk of 70 paarden dus die was niet van plan om ze te verzekeren denk ik Clown en de andere gereden paarden van die stal worden door profs gereden dus die vallen onder het bedrijf van die ruiters neem ik aan.

Ik vind het nou ook niet echt zo tof om een verzekering af te gaan sluiten op een paard dat niet van mij is. Dat vind ik te duur worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 07:53

Voor zo'n verzekering zou je echt moeten gaan rondshoppen, want voor zover ik weet bestaat zo'n verzekering niet. Nou is het wel zo dat ik welliswaar iets met verzekeringen doe, maar ik ben niet op hoogte van álle verzekeringsvormen. Bloos
Het handigste lijkt mij om even naar een goede tussenpersoon te gaan, die weten meestal wel een oplossing en hebben bij maatschappijen wel een goede ingang.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:31

Even ter info de uitkomst nog (volgens onze verzekeringsagent):

Het is dus niet mogelijk om je te verzekeren voor het vervoer van andermans paarden. Mijn paard is mijn risico, het paard van een ander is zijn risico.

Dit even voor het geval iemand anders dit zich ooit afvraagt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

interressant dit:
dus als ik andermans paard vervoer met mijn auto en mijn trailer, dan kan de eigenaar van dat "vreemde" paard mij nooit aansprakelijk stellen voor dierenartskosten/dood?

Zou dat zijn omdat het "levend" is?
Want als IK een porseleinen vaas van iemand vervoer, en die breekt, dan valt het toch wel onder MIJN WA verzekering?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 17:03

De verzekering legde het als volgt uit:
De eigenaar van het paard maakt met jou een mondelinge overeenkomst en neemt zelf bewust het risico om jou het paard te laten vervoeren.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:27

klinkt logisch, maar datzelfde geldt dan toch ook voor de porseleinen vaas...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:33

LDRD schreef:
En jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) is even de vraag, want dat kan wat verschillen per maatschappij. Het paard is een zaak onder opzicht. Dat is op de meeste polissen wel meegedekt tot een maximum. Daarvan zijn ook weer zaken uitgesloten, zoals caravans en vouwwagens bijvoorbeeld. Pak je AVP polis er even bij en kijk even bij de 'opzichtclausule' hoe die bij jouw maatschappij eruit ziet.
.

ipv paard kun je daar ook chinese vaas neerzetten.

Een chinese vaas omstoten bij de buurvrouw in huis is dus anders dan dat je de vaas vervoert