Eigenaar wil paard in voorjaar inrijden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Eigenaar wil paard in voorjaar inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:43

Ik ken dus een friesch paard die ik zo'n beetje verzorg voor de eigenaar.. Nou heb ik al vaker dingen gezegt tegen die mevrouw en die meneer dat ze nu op deze leeftijd , bijna 2 jaar is die fries nu(in februari word ze 2).. Dat ze dus nog geen hoofdstel in moeten doen.. ook heb ik het gezegt over het longeren enzo.. Die mensen willen de fries graag gebruiken om er later mee te gaan mennen..maar ze zouden het ook heel fijn vinden als ik haar ga inrijden en er ook op blijf rijden..Nou wil ik dat best,graag zelfs Tong uitsteken .. Maar nu zei die meneer tegen mij dat ik wel in het voorjaar kon gaan beginnen met het inrijden.. dus dan is ze ong. 2jaar en 4 maanden..
Ik heb echt al meerdere dingen gezegt tegen hun wat beter voor de fries is.. Ze bedoelen alles heel goed enzo..Maarja..
Voorlopig staat de fries gewoon lekker in de wei stil.. ik kom 1x in de week ofzo wel eens langs om even aan de hand te lopen met de fries in de wei,en poetsen laat ze ook al toe.. ben ook een beetje bezig met vastzetten enzo.. maar in de voorjaar inrijden..? Oke.. hoofdstel en zadel indoen kan dan mischien wel,om een begin te maken..maar die meneer bedoelt echt inrijden..
Ik weet ook niet of ik wel door moet blijven zeggen wat ze allemaal fout doen enzo..dat lijkt me zelf wat hard aankomen..dat je de hele tijd iemand hebt die alsmaar zegt wat je nog niet moet doen en wat weer wel..
wat nu ? en kan het mischien dan al..?

gabyfedde

Re: Eigenaar wil paard in voorjaar inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:45

Friezen zijn juist laat volwassen. Voor het gemiddelde paard geldt als minimale leeftijd 3 jaar, maar met een Fries kan je beter langer wachten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:47

het zal best moeilijk zijn, maar als je er zelf niet achter staat, dan kan je dat het beste zeggen, en dus niet het paard gaan inrijden.
twee jaar is veel te jong, dat weet je ook wel zo te zien.
voor de wagen kan al wel vanaf 2,5 jaar, misschien dat de eigenaar daar beter mee kan beginnen?

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:51

hee.. dat is mischien ook wel goed om te zeggen..dat ik in het voorjaar eerst hem even help met de fries te gaan leren mennen..Lachen en dat daarna pas ik ga inrijden Lachen niet alles te gelijk eaa:P .. Trouwens..wanneer kan je beginnen met verkeersmak maken van zo'n fries ? hier is niet echt een rustig weggetje..dus vandaar het erg lastig is..

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:10

Meid, leg die mensen uit dat ze nog beter een jaartje kunnen wachten met rijden en vertel er ook bij waarom. Misschien kun je een dierenarts vragen het ook uit te leggen, dan nemen ze het misschien wel wat serieuzer.
Wel kun je trouwens voorzichtig beginnen met aanspannen. Trekken is voor een paard wat minder belastend dan erop rijden. Dan beginnen jullie dáár toch in het voorjaar rustig aan mee.....
Succes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:12

Ik zou dit paard ook nog niet voor de wagen zetten.

Trekken is best wel belastend hoor...reken maar uit wagen...4 personen erop en km maken.
Een sulky met 1 man zou misschien gaan als je het bij 2x in de week houd.

Deze mensen hebben geen gedult dus ik denk zodra het dier voor de wagen staat er flink mee gereden gaat worden zeker als we een mooie zomer krijgen.(familie mee etc etc).

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:07

ik zou het paard gewoon nog ff lekker een jaartje in de wei laten staan, 2 jaar is egt te jong! zeker voor een fries. Waarschijnlijk willen die mensen ZO graag, dat ze niet inzien dat hun paard gewoon echt te jong is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:12

Dit vind ik nou zo erg!!! Boos! Die mensen houden een paard, terwijl ze er duidelijk niet genoeg over weten!! Een Fries inrijden met 2 jaar, kom op zeg!! Sorry, hoor, maar dit vind ik echt zielig! Een Fries is inderdaad veel later 'rijp', dus zelfs 3 jaar is nog echt te jong om in te rijden. Mennen zou ik ook pas doen met 3 jaar (i.p.v. 2 jaar), laat hem toch nog even genieten van het kind zijn.

Probeer alsjeblieft die mensen met behulp van een dierenarts of andere expert te overtuigen, dat het nog veel te vroeg is om erop te gaan zitten. Misschien kun je ze iets vertellen over de groei van een paard? Ik hoop echt dat het je lukt, hoor, heel veel succes!

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:44

Zou het niet weten warneer de dierenarts daar altijd komt..
Maar volgensmij willen die mensen haar niet hebben om echt heel veel kmeters ermee te maken en 10 man in de koets ofzo..maar het is vooral die meneer die het gewoon als hobby een beetje wil gaan doen.. Ze lezen alles erover in een boek enzo.. maar ik heb het idee dat die meneer het wel leuk lijkt mennen,maar het geeneens zo goed kan..omdat hij ook niet veel weet over paarden...die mevrouw wist geeneens wat dat paard deed toen ze ging bokken en steigeren in de wei als plezier..Tong uitsteken..Die meneer weet dan wel wat meer over paarden,maarja.. ik heb hun al vertelt dat het mischien handig is om een wat oudere pony erbij te zetten,,die ook die fries wat betere manieren leert enzo..omdat ze alleen met 3 schapen staat..maar dat begrepen ze niet,en ze zeiden dat ze daarvoor te laag gras hadden..maarja..ik ging toen maar niet doorzeuren ..Tong uitsteken Ze wisten ook niet dat je in de winkel vliegenspray kon kopen..:| maarja..ik wil hun ook niet zeggen dat je maar beter deze pony kunt gaan verkopen en een oudere fries er beter voor kunt gaan kopen..die gewoon alles al kent..maar ik ken dat paard ook al zo goed,en dan wil ik ook dat ze naar een goed baasje gaat..maar ik wil ook niet doordringen om dat te gaan doen ofzo..vind het toch moeilijk Boos!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:30

ik zou idd iemand erbij halen die er verstand van heeft, die de eigenaren informeren daarover, en wat het allemaal aanricht!!
Met 2.5 zou ik eerder beginnen voor de kar, dan onder het zadel.
Als je problemen wilt hebben, moeten ze het zo doen. Bovendien krijgen friezen ook snel een doorgezakte rug (niet dat dat het belangrijkste is, maar om dat er ook maar even bij te zeggen).

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:47

hoi als ik jou was zou ik toch nog even proberen tijd te rekken zodat het beestje nog een jaar op het land kan staan,als ze willen dat hij niet lang meegaat moeten ze hem zeker zo snel mogelijk gaan belasten,veel succes ermee..

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 09:57

aan die doorgezakte rug dacht ik dus ook al een beetje aan als ze in het voorjaar haar willen laten inrijden.. ik ga even kijken wanneer ik er weer naartoe ga.. die meneer had ook al een zadel enzo gekocht..die dacht op het allereerste begin dat de fries al erg groot is,dus dat ze wel volgroeid is en een zadel opkan.. dat is er gellukkig niet van gekomen,heb gezegt dat ze eerst even lekker in de wei moet blijven staan,en nix met haar gedaan moet worden..mischien even steeds met haar aan de hand lopen in de wei..ze bijt nogal veel,en ik ben ook een beetje dat aan het afleren..natuurlijk zit dat wel in haar jeugd,maar omdat daar ook wel vaak wat kleinkindertjes van die mensen lopen die haar altijd weer snoepjes geven of ze willen haar aaien..die kunnen zo worden gebeten (ik ben zelfs al 2x gebeten Tong uitsteken) maar gelukkig doen hun zelf nix meer met haar nu..alleen voeren en dat soort dingen..Lachen alleen nu nog van dat voorjaar dinges gedoe..

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:53

Onze fries is als hij 2.5 jaar was voor de wagen geleerd.Pas toen hij 4 was ben ik hem onder het zadel beginnen rijden. Ze zijn pas laat volwassen.