kleur van het paard op het paspoort moet dat kloppen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jibbele

kleur van het paard op het paspoort moet dat kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:01

hallo ik heb een zwart schimmel maar op het papier staat donker bruin met enkele witte haren op het voorhoofd.
ik vind dat als ze willen weten of het echt klopt dat ze maar een chip apparaat moeten gebruiken.

3 jaar geleden kocht ik hem en was hij zwart/bruin met een beetje wit hoofdje.
Maar nu is hij dus een zwart schimmel geworden.

ik vind het onzin om mijn papieren aan te passen en het is nog hartstikke duur ook. vorige keer moest ik bij de jurie komen om het uit te leggen zij zei tegen mij ' volgende ker word je gediskwalificeert' toen heb ik gezegt pak maar een chip apparaat dan weet je het zeker en trouwens heb jij wel eens een paard meegemaakt die schimmel geboren is???

wat moet ik nu?

Oreo

Re: kleur van het paard op het paspoort moet dat kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:04

Voor zover ik weet zijn er geen kosten verbonden aan het veranderen van het signalement in het paspoort. Een KWPN-veulenschetser is bevoegd om je paspoort te veranderen met zijn stempel erdoorheen. Bel even naar het stamboek voor hoe en wat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:33

Ja dat moet kloppen en je zal het moeten laten veranderen in schimmel of schimmel, bruin geboren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:36

Ten eerste is het heel knap dat een bruine een zwartschimmel wordt, dat is genetisch niet mogelijk. Het zal dus zoals Charos het zegt, een bruin geboren schimmel zijn. Je kunt dit laten veranderen door een bevoegd persoon je paard opnieuw te laten schetsen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:37

Clubgenoot kocht een paard welke uit 2 schimmels kwam. Beest was bruin. (als je van heel dicht bij goed kijkt zitten er wel witte haren door heen her en der) Op alles stond dus schimmel, bruin geboren. Hij heeft echt zoveel gezeur gehad op wedstrijden dat ie het heeft laten aanpassen. Kostte volgens mij nix.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:44

Je paspoort aanpassen kost wel degelijk geld!!!
Ik heb het probleem ook, dat er in mijn paspoort vos staat, tis wel een vos, maar een koffievos!!
Het kwpn deed niet aan die omschrijving, dus vandaar vos....
Nu veel gezeur met wedstrijden, ben al tig keer naar voren gehaald, maar heb ook het KNHS opgebeld.
Hierbij werd de mededeling gedaan, dat als ik het wil veranderen dat ik ook mijn startkaart en coupons moet laten veranderen, maar eerst mijn paspoort. Dat zou iets van 20 euro kosten, het veranderen van kleur in het paspoort, maar dan moest ik wel goede foto's erbij doen, waardoor ze het konden veranderen.
Bij de KNHS hebben ze me verteld, dat wanneer mijn startkaart, coupons en paspoort overeenkomen en mijn paard zo eenmaal geschetst is, dat als ze echt twijfelen ze chip moesten controleren, en dat ik nooit gediskwalificeerd mag worden op grond hiervan.

Maar wat ik merk hier, is dat dit veulen nog een veulenpapier is, misschien is het wel leuk om je op te laten nemen in het stamboek dan word hij meteen gratis erbij geschetst, alleen moet je dan wel kosten betalen voor het feit dat hij in het stamboek is opgenomen (dat is bij het kwpn zo)
Dat is toch altijd leuk om te doen, en ook wel slim!!!

Hopenlijk komt het goed, ben wel benieuwd, wat de kosten zijn....want soms heb ik het gevoel dat iedereen een ander verhaal ophoudt!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:54

Dat vind ik een beetje belachelijk, in mijn ogen is een koffievos nog altijd een vos en klopt de kleur gewoon.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:00

Neonlight schreef:
Dat vind ik een beetje belachelijk, in mijn ogen is een koffievos nog altijd een vos en klopt de kleur gewoon.

je wil niet weten hoe vaak ik naar voren word gehaald om mijn naam te zeggen en uit te leggen waarom het een vos is!!! Of ik wel het goede paard bij me heb!!!
Moet eerlijk zeggen dat hij ook wel soms naar het zwartbruine toe neigt!!!
Moet er vaak om lachen, want dan word er gezegt het is toch een bruine, ja als ik hem invlecht wel, dan zie je die blonde lokken niet!!! Maar kijk maar eens naar zijn staart, die is toch niet zwart, dan ineens hoor je oooh jaa.......

Maar ben nog niet van plan om mijn paspoort te laten veranderen..... gewoon ook omdat, ik dan geen paspoort heb en dus niet in staat ben wedstrijden te starten, en hoe lang die verandering duurt, dat is maar de vraag.... en of zij dan ook alle inentingen overschrijven.. tja dat weet ik niet!!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:44

Neonlight schreef:
Ten eerste is het heel knap dat een bruine een zwartschimmel wordt, dat is genetisch niet mogelijk. Het zal dus zoals Charos het zegt, een bruin geboren schimmel zijn. Je kunt dit laten veranderen door een bevoegd persoon je paard opnieuw te laten schetsen.

In mijn paspoord staat dus donker bruin met enkele witte hare op het voorhoofd.
maar ja ik zeg zelf ook wel eens het is gewoon een toverbal.
ik kan helaas geen foto's laten zien maar hij is toch echt zwart met overal witten haren er door heen (stekelharig???) ik snap ook niet hoe hij dan donkerbruin geboren kan zijn maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit denk ik.

ik laat het voorlopig maar zo, halen ze maar een chip apparaat dan weten ze het zeker.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:19

Hmm ik starte mij schimmel ook met de kleur bruin op startkaart en paspoort, ook veel grote concoursen en nooit grote problemen mee hehad

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:23

Bij connemara's zie je het ook heel veel, die worden soms schimmel geboren en worden later wit, of ze worden zwart of bruin geboren worden daarna schimmel. In principe hoef je de papieren niet aan te passen, maarja jury's zeuren inderdaad erg vaak, dus kan zijn dat je zo zat van het gezeur word dat je zegt ik laat de papieren wel wijzigen...

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:26

Hoi hoi,

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn paard (KWPN register B) stond als valk op haar paspoort, maar is palomino. ik heb het KWPN een mailtje geschreven, moest het paspoort opsturen met een foto erbij van haar en toen kreeg ik het gratis en voor niets weer terug met de aanpassing erbij vermeld Cool Kostte mij dus helemaal niets ........

Groetjes,
Judith

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:33

ik zou het ook laten veranderen als ik jou was. voor voorkomt er iig een hoop gezeur mee denk ik...
ik zal met mijn pony ook nog wel eens gezeur krijgen, want in haar paspoort staat niet dat ze een wit stukje kroonrand heeft Ach gut maar goed toen mijn paarden werden gechipt moest ik zelf opschrijven wat voor kleur ze hadden (khns) dus dan worden er denk sneller fouten gemaakt denk ik dan als je zeg maar via het stamboek doet...??

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:13

je moet het laten veranderen! Ik heb een hele tijd met coupons gereden waarop stond vos. Het is een bruinschimmel maar vos geboren. Op zijn startkaart en papier stond nog vos van toen hij geboren was. maar dat is dus inmiddels veranderd!. Ik heb meerdere malen problemen gehad met de jury die het niet vertrouwde etc! Dus zou het doen. Kost niet zoveel moeite hor.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:41

Voice schreef:
Hoi hoi,

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn paard (KWPN register B) stond als valk op haar paspoort, maar is palomino. ik heb het KWPN een mailtje geschreven, moest het paspoort opsturen met een foto erbij van haar en toen kreeg ik het gratis en voor niets weer terug met de aanpassing erbij vermeld Cool Kostte mij dus helemaal niets ........

Groetjes,
Judith

hoe zit het dan met je startkaart moet dat ook weer veranderd worden?

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:47

Nou ik heb het juist aan laten passen alvorens een startkaart aan te vragen Haha! Maar ik kan me zo voorstellen dat dat dan ook aangepast moet worden. Maar ik weet om eerlijk te zijn niet hoe de huidige startkaarten eruit zien, staat neem ik aan ook de kleur nog op? Die moet dan toch wel overeen komen met het paspoort lijkt me.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:48

Wat betreft de ts, die zal toch echt haar papieren aanmoeten passen, want het is wel degelijk een diskwalificatie waard! En dan kun je wel zeggen : haal het chipapperaat er maar over, maar denk je dat die jury die standaard op zak heeft? En dat ze dat nog gaan doen vóór je proef? Dacht ut niet Cool
donkerbruin en 'gewoon' bruin word wel eens door elkaar gehaald. Daar zullen veel jury's ook niet over vallen, maar vos, schimmel en zwart is toch wel een groot verschil! Paarden worden als veulen getekend, en de meeste veulens zijn dan nog niet door hun veulenvacht heen (en worden daarna vaak niet meer geschetst). De foute kleur (of aftekeningen) zijn dan zo gemaakt. Je moet je paspoort terugsturen naar die instantie met foto's van de juiste kleur/aftekeningen en dan krijg je het terug.