Van binnenstal naar buitenstal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DAndrea

Van binnenstal naar buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:15

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie uit eigen ervaring en met tips kunnen reageren.

Mijn paard heeft tot vorige maand op de wei gestaan. Nu staat ze dus alweer een maand op stal en dit is een schuur met 5 andere paarden/stallen. Maar morgen ga ik met mijn paard verhuizen en komt ze in een buitenstal, dus een stal met uitkijk naar buiten.

Nu is mijn vraag, heeft ze een deken nodig en zoja, wat voor één?

Ze is een Engels volbloed en heeft een zijdezachte beharing en zit nu nog niet echt in haar wintervacht.

Groetjes

IkbenLeen

Re: Van binnenstal naar buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:36

Het ligt eraan wat jij wilt? Voor je paard maakt het niet uit! Zonder dek krijgt ze langere haren waardoor ze langer nat blijft na het rijden en dan moet je met zweetdekens gaan werken en wachten tot ze droog is en dat is voor de ruiter lastig en tijdrovend en kan ze misschien sneller een verkoudheid pakken (als je haar nat op stal zet en de wind staat verkeerd). Voor de kou hoeft een paard in principe geen dek op. Nu ze in een buitenstal komt te staan, zal ze wel (als je geen dek op doet) langere haren krijgen!

Als ze helemaal niet op de wei komt, heb je in principe genoeg aan een staldek (deze is niet waterdicht), voor waterdicht dus weide/regendek en je hebt ze in 0 grams tot heel veel grams (500?). Gewicht van dek is weers afhankelijk.

Ik vind een dek handig: zij is niet meer zo vies, gemakkelijk met bovenstaand EN voor mijn gevoel fijner; want m´n meissie zou het eens koud krijgen?!
Succes met je keuze!

margaretha1

Re: Van binnenstal naar buitenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:03

Je paard heeft het niet nodig, hoor! Het is aan jou, wat je handig vindt. Mijn paard heeft ook Engels volbloed in zich en sinds 2 jaar heb ik haar dekenloos en het bevalt mij prima!!