hoe de rijbaan verlaten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

hoe de rijbaan verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:01

Ik had dus afgelopen zondag een onderlinge wedstrijd (op de manege en was volgens mij een zelf verzonnen proef) en zag heel veel ruiters na de proef bij de laatste zin: In vrije stap de rijbaan verlaten de pony lange teugel geven en uitbundig belonen, maar kan de jury daar minder punten voor geven als dat je gewoon je pony nog gewoon aan de teugel naar buiten laat lopen en pas buiten de ring beloond?
En ben wel benieuwd wat juryleden hier op bokt zouden doen

Als het bij [JI] hoort verplaats het maar

Kylin

Re: hoe de rijbaan verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:03

Dat maakt niet uit want voor het onderdeel bij A de rijbaan verlaten wordt geen punten gegeven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:04

Als het óude proeven zijn wel, daar wordt de vrije stap wel beoordeeld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:04

bij onse proefjes (fnrs) is het na de 1e letter die je tegen komt na de laatst genoemde letter mag je belonen Knipoog

Kylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:06

Maar sinds 1 april hebben we nieuwe proeven dus het lijkt me een beetje vreemd dat je dan nog een oude proef moet rijden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:09

Onderlinge wedstrijden op maneges rijden niet altijd nieuw proeven Knipoog

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:11

Zoals je het uitlegt klinkt het alsof je het over de oude proefjes hebt. Daar was het zo dat je bv. C-M-B-A in vrije stap de rijbaan moest verlaten. Dat is NIET teugels losgooien, belonen en dan rijbaan verlaten, je moet dan de teugels iets langer laten alsof je gaat halfsstrekken en een actieve stap behouden. En dan na de A kan je de teugels losgooien, belonen en een slomere stap aannemen. Zo is het mij geleerd en de jury was er ook altijd blij mee want de meesten deden het niet goed.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:18

Als er vrije stap staat, moet je ook vrije stap uitvoeren. Ik deed in de oude proeven altijd de vrije stap door mn paard rond te houden en dan wat lengte geven en natuurlijk actief houden.
In de nieuwe proeven is dit geschrapt. Tussen X en G groeten en dan wegwezen. Als ik gegroet heb stap ik weg en gooi ik de teugels los en beloon ik mn paard. Dit vind een jury een fijn beeld. Er zijn ook ruiters die groeten af en die houden hun paard goed vast tot ze bij A zijn. Ik vind dit er zo onvriendelijk uitzien, maarja... Tegenwoordig maakt het niet meer uit, omdat het niet meer beoordeeld wordt.

Zoals in jouw proefje stond dat je in vrije stap de rijbaan moet verlaten, houdt in dat je wel contact met de mond moet houden maar dat je het paard wat langer in de hals laat worden. Ik gaf mn paard wel altijd een belonend klopje in de oude proeven en ik heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad van de jury.