Winterleven van je paard en kan het beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Winterleven van je paard en kan het beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 10:17

Ben erg benieuwd hoe de dagindeling van je paard eruit ziet tijdens de winter en hoe jullie het eigenlijk anders zou willen hebben. Mijn paard staat in de winter s'nachts in zijn stal met kleine eigen paddock (4x2m). S'ochtens na het krijgen van krachtvoer om 8 uur gaat hij met de 2 andere paarden de paddock op. Ze hebben gezamelijk 3 modderige paddocks, die met elkaar in verbinding staan (2 paddocks van 10x10m en 1 rijbak/paddock van 15 bij 30m). Tevens hebben ze een 2 schuildakken daar, want mijn paard wil niet met de andere 2 onder een schuildak staan. In een paddock ligt een baal hooi, zodat ze altijd kunnen eten. Om 17U gaan ze weer op stal en krijgen krachtvoer en heel veel hooi . MIjn paard wordt 4 x in de week door mij gereden(1x dressuur, 1x keer les en 2x buitenrit) en 1 x in de week dressuurmatig door mijn bijrijdster.

Wat zou ik beter willen hebben voor mijn paard in de winter: mogelijkheid om de wei op te gaan, maar we hebben te weinig land ter beschikking, dus dat is onmogelijk en dat ie toch met anderen onder een schuildak wil staan.

Snozzie

Re: Winterleven van je paard en kan het beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:10

Ik heb het ideale al gevonden.
Mijn pony staat het jaar rond op het land met grote schuilstal.
Anders zou ik het echt niet meer willen!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:03

De lamp in onze stal doet het niet meer dus na 5 uur kan je er eigenlijk niets meer doen. Ze staan op een betonpad en 2 of 3 keer per weer op het land. De bak is te nat om te rijden dus eigenlijk kunnen we niks in de winter. Verdrietig

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:01

s'morgens om 7 uur ofzo krijgen ze wortels, allemaal een bakkie.
daarna gaan ze het land op de hele dag, nu word er nog niet bijbevoerd s'morgens maar over een maandje ofzo wel dus dan krijgen ze wat kuil.
s'middag kom ik dan haal ik de mest uit het land en ga ik rijden, heb geen bak dus dan word het het bos Knipoog (weiland is te nat om te rijden meestal in de winter)
Daarna krijgen ze hun krachtvoer, en dan rond half 7 krijgen ze hooi of kuil.
s'nachts staan ze met heel erg nat weer in de paddok (met schuilstal) en als het redelijk droog is staan ze gewoon in het weiland naast het huis.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:27

Onze paarden staan ideaal. zowel zomer als winter en ik wil niet anders meer (luxe went snel Haha! )

om half acht (als het licht wordt) gaan de heren met deken naar buiten en lopen daar de hele dag op de nog groene droge wei! Tegen drie uur wordt er gereden of gaan ze nog 2 uur de rijbak in zodat ze met elkaar kunnen spelen (als ze de hele dag samen lopen vallen er gewonden Haha! ) en met de ballen, emmers etc. die er nog liggen en waar ze ook eme spelen.
Wordt de wei te nat, dan gaan ze de hele dag in de rijbak, die ze helemaal mogen omploegen als ze willen. maar we zitten op goede zandgrond, dus dat loopt zo'n vaart niet.
Overdag worden de heren niet bijgevoerd en krijgen ze dus alleen gras.
tegen schemer gaan ze op stal en krijgen daar wat muesli en vitaminen. Verder krijgen ze hooi om te knabbelen.
Rond half elf krijgen ze nog een keer hooi, worden de dekens goedgelegd en gaat het nachtlampje uit!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:09

Beauty (en de rest van de pony's ) staan 24/7 op de wei met grote schuilstal waar ze met drie-en handig in kunnen.
ze worden bijgevoerd met hooi ( door mij zoiezo 1x per dag, ga ongeveer 3/4x in de week ), en als het goed is gooit de eigenaar zelf ook nog hooi voor ze neer.
in de winter is de bak amper berijdbaar, en doen we in de winter erg weinig!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:22

Voor mijn shet en mij is het eigenlijk al ideaal geregeld: Ze staat 24/7 op de wei, met twee stallen (ze deelt de wei met 9 geiten), en ik ga er één keer per dag heen. Ze staat op wanneer ze wilt, eet en doet wat ze wilt, en wanneer ik kom, ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen preciese tijd voor heb, worden de hoefjes gedaan, als het moet wordt ze geborsteld en gaan we óf commando's trainen, óf aan de hand wandelen. Voor we beginnen krijgt ze trouwens een handje brok met lijnolie en knoflook.

Rond een uur of zes krijgt ze eten van de boer, en dan is het weer goed voor de dag Lachen

Het enige vervelende is dat het gedeelte vóór de stal, ze hebben eerst de stal, dan een stukje beton zodat niet de hele stal onder gemodderd wordt en ze van stal naar stal kunnen lopen zonder door de modder te hoeven... in ieder geval, het stukje ervoor is echt pratsj, dus daar leg ik stro overheen. Mesdames et messieurs doen daar dan ook duchtig hun behoefte, en hoewel het fijner is dan de stal elke dag van een nieuwe baal stro te moeten voorzien, is het wel echt zwáár werk die rotzooi weg te krijgen. Dan moet de grond even wat er absorberen voor een paar dagen als het droog is, en dan weer stro erop.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:41

het winterleven van mijn pony is ongeveer hetzelfde als Santos. Tussen 7 en half 8 in de ochtend gaat hij naar buiten met wat te eten, rond 12 uur krijgt hij hooi en dan als het donker wordt dan naar binnen met wat eten en hooi. Krijgt trouwens voornamelijk wortelen, hard brood en maar een klein beetje brok.
Aangezien ik ook niet echt goede verlichting heb is rijden niet te doen als ik van het werk thuis kom. Maar ik heb 1 middag in de week vrij en het weekend en dan probeer ik natuurlijk wel te rijden. Maar goed je hebt niet altijd zin, tijd en daarbij moet ook nog eens de bak goed zijn en dan nog eens het weer mee zitten. Maar goed hij hoeft geen topsport te doen en als er gereden kan worden dan is het gewoon rekening mee houden dat de conditie ook minder is. Ik ga trouwens wel kijken of ik wel verlichting geregeld kan krijgen dat ik wel kan longeren door de week. Tja dat is het na/voordeel van aan huis hebben staan; geen last van openingstijden van de stal maar helaas ook geen binnenbak of goede verlichte winterbak.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:49

Mijn paard krijgt om half8/8uur een hoop hooi(in de stal), om 8 uur/half 9 krijgt ze nog wat voer en dan gaat ze met een deken om lekker de wei op. Op de wei word ze verder niet bijgevoerd dus eet ze alleen gras. 's Middags gaat ze om ongeveer 4 uur weer naar binnen, dan krijgt ze een hoop hooi en haar voer en 's avonds krijgen ze nog een keer hooi. Ik rijd haar ongeveer 3/4 keer per week, 3 keer buiten, en 1 keer of dressuurmatig in de bak of dressuurmatig buiten of longeren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:52

bak is droog, weiland is wel natter maar ze gaan elke dag van 's ochtends tot 's avonds naar buiten. 's avonds in hun lekkere warme droge stal. 3 tot 4 keer per week rijden en als het te nat is gaan we naar de manege..
geen problemen! kheb altijd wel minder zin om omte kleden:P;p

's ochtends in de stal hooi
eind middag brok
's avonds hooi

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:56

Mijn paard staat -als het weer het toelaat- overdag lekker in de wei in de winter.
Daar ben ik blij mee op dit moment, want meeste paarden staan hele dag op stal (behalve die van mij en een stalgenootje niet)

ideaal zou ik vinden: een groot weiland met schuilstal, dus 365 sgn 24/7 buiten Lachen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:58

Mijn paardje (bijna 3) staat nog gewoon lekker in de wei, dag en nacht. Er is nauwelijks last van wind daar, omdat er heuvels rond het weiland liggen.
Hij wordt 2 keer per dag gevoerd, en als het ehct gaat vriezen gaat hij 's nachts op stal.
Verder is het een zeer droog weiland, alleen aan het begin bij het hek enz. ligt wat modder.

Vind het nog niet nodig om hem''s nachts binnen te doen wanneer hij nog niet hoeft te werken en hij nog een dik genoege vacht heeft en de temperatuur nog niet onder de 4 graden is.
Wordt ie hard van!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:59

de mijne staat lekker op stal en hij lijdt er niet onder krijgt 6x per dag voer wordt gemest en ik kom langs

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:03

Mijn drachtige merrie's staan 24/7 buiten in de wei.
Als de wei kapot gelopen is, gaan ze gewoon weer in de volgende wei. Dat is wel heel fijn, ze staan bij mijn oom (koeienboer) met zo'n 20 hectare, dus ze kunnen gewoon altijd 24/7 buiten Lachen

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:08

m'n NRPS pony, krijgt 's ochtends om 8 uur 1 kilo sportbrok, 1 plak hooi en water, tussen de middag gaat hij in de wei (als het mooi weer is of droog gaat hij de hele middag) als ik om half 4 uit school kom rij ik hem nog ff dan krijgt hij nog brok hooi water, en daarna om half 8 's avonds plak hooi en 's avonds meestal ook nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:40

Mijn paarden krijgen om 6 uur brok en hooi van mijn vriend en ik gooi ze er om 8 uit, de wei in. Als het donker wordt gaan ze weer naar binnen, dat is nu om een uur of 5. Dan krijgen ze weer een plak hooi en voor de nacht om een uur of 10 nog brok, een plak hooi en een plakje stro om mee te spelen(staan op vlas)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:56

Mijn 2 paarden staan allebei 24/7 buiten, wel met deken en een grote schuilstal met flinke laag vlas.

Ze worden 5/6 x in de week gereden/gefietst/gelongeerd. Afhankelijk van het weer in het bos, het weiland of de bak (45 min verderop)

Ze worden 2 x per dag gevoerd, op een stoep of in de stal. En ze zijn per voerbeurt ongeveer 4 uur hooi aan het eten, dus die vermaken zich wel Knipoog

Het zou nog beter zijn indien het weiland wat droger was, maar dat is redelijk opgelost door een flinke stoep en de stal. Ze kunnen in ieder geval droog eten. En nog meer weiland, zodat er ook de hele winter wat te knabbelen is, nu is de wei vrij snel kaal. Maar met flink hooi voeren en voldoende beweging vervelen ze zich gelukkig niet.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:14

Mijn paard gaat s ochtends om een uurtje of 11 lekker buiten een paddock in, samen met 2 veulens (zijzelf is de oppasmams, en helemaal gek van 'haar' kinderen). Tegen een uur of 5/6 s avonds moet ze weer naar binnen.
Ze krijgt krachtvoer en kuilgras voordat ze naar binnen gaat en wanneer ze weer naar binnen gaat.

Nog beter zou weidegang zijn. Dit hadden we wel tot half november, maar ondanks dat de wei heel groot en groen is, is alles drijfnat en glad. Daarom bleven ze alle 3 aan het hek gekniest staat en staan ze nu in een paddock.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:00

mijn paard staat 24/7 buiten.
geschoren en met dekens.

zou graag een schuilstal hebben, maar dat is helaas niet zo.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:08

Mijn paard heeft het volgens mij ook niet zo slecht in de winter.

Iedere morgen om 7 uur krijgen ze lekker hooi en gaat ook het licht aan.
Om 10 uur krijgen ze krachtvoer, daarna gaan ze rond 11/12 uur naar buiten.
Met mooi droog weer op de wei, anders in de bak of paddock
Als ze weer binnenkomen, tegen 16 uur, krijgen ze weer hooi. En gaan de lichten weer aan.
Het licht blijft branden tot ongeveer 22.30 uur , ondertussen krijgen ze om 19 uur nog eens brokjes en om 22 uur voor de laatste keer hooi.

Naast dat ze iedere dag buiten komt rijd ik haar 5x per week, western. De bak is altijd goed berijbaar eigenlijk. We rijden wel rond de plassen heen Knipoog Anders gaan we naar buiten de polder in, of wandelen. Ze is geschoren en staat onder een deken.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:30

Sun staat er 's winters niet veel anders bij dan 's zomers: lekker 24/7 op de wei, ongeschoren en zonder dekens Ja

's winters kunnen ze in een grote schuilcontainer, waar onbeperkt hooi ligt en waar ze lekker droog kunnen liggen in het stro Ja

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:37

's zomers staan ze 24/7 op de wei, kunnen ze de uitloop & schuilstal wel in, maar doen ze niet/nooit. In de winter psies hetzelfde, maar dan 24/7 hooi, die ze in de uitloop gevoerd krijgen. Ze kunnen de wei op, om even de benen te strekken, de stal ligt een dik strobed waar ze ook graag gebruik van maken. Ik vind het helemaal prima zo.....
Enige nadeel is dat we geen licht hebben, dus na kwart voor 5 zie ik geen drol meer...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 07:49

Leuk om van idereen te horen hoe haar/zijn paard in de winter erbij staat. Echter wat mij opvalt, is dat mensen wiens paard niet de mogelijkheid hebben om de gehele dag naar buiten te komen of een paar uurtjes zich blijkbaar niet melden. Ik heb namelijk het gevoel dat de meeste paarden binnen blijven gedurende de winter. In de buurt waar mijn paard staat, is dat zeker het geval. Vroeger zat ik ook in de situatie dat mijn paard in de winter niet naar buiten kon. Ik heb 2 jaar gezocht om de plaats te vinden, waar hij nu staat. Ik had ook de mogelijkheid om mijn paard op een wei te zetten waar hij 24 uur per dag buiten stond. Echter nadeel: Er was geen licht en ik werk, dus doordeweek onmogelijk om mijn paard te zien en/of te rijden, ook geen bak in de buurt en in de winter konden ze geen 24 uur toegang tot hooi garanderen en weinig toezicht op de paarden, dus ik ben blij met de situatie die ik nu heb.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:20

Hier iemand die geen mogelijkheid heeft om paard 24/24u buiten te zetten..
Mijn paard staat op een privé stalling met 2 buitenpistes, binnenpistes, stapmolen, en verschillende zandpaddocks, grote/ruime stallen, met veel lichtinval..
Je mag je paard op de paddocks zetten maar dan moet je zelf je paard erop zetten en eraf halen.
De paarden krijgen om 8u eten in stal. tegen 8.30u gaat mijn vriend mijn paard met een ander paard op paddock zetten. tegen 12u ofzo gaat ze terug op stal omdat mijn vriend dan moet beginnen werken.
Tegen 17.30 krijgt ze terug eten en tegen 19u ben ik op manege om ze te rijden.
Ze krijgt heel de dag hooi en haar stal hangt vol met speelgoed.
Mijn schema in de winter ziet er niet veel anders uit...
Kben juist endurance beginnen rijden dus in de winter rij ik minder intensief.
Ik rij 5 dagen op 7, afwisselend in bos, dressuur in binnenpiste, springen enz...
De andere 2 dagen longeer ik ze of staat ze nog eens extra op paddock.
helaas is er in de buurt geen plaats met weidegang, ofwel is er geen plaats meer of staan de paarden erin erbarmelijke omstandigheden...
Maar kben tevreden waar ze staat...

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:26

mijn verzorgpaard gaat per dag 1 uur in de stapmolen, en word daarnaast 1 tot 2 keer per week ongeveer 1,5 uur per keer in de paddock. ze wordt 4 tot 5 keer per week gereden in de winter, waarvan 1 keer per week bij een rijvereniging om te lessen, en 1 tot 2 keer gelongeert, en ik wandel 1 keer per week met haar. in de zomer longeer ik meer, dan is de paddock beter. ze krijgt 's ochtends en 's avonds hooi, en 's ochtends en smiddags krachtvoer, bix ( nu merriebrok Haha! ) en graan. ook krijgt ze vaak een wortel, appel, mandarijntje, enz. ze staat in een grote stal, ongeveer 3,5 bij 5? in ieder geval een grote Knipoog en het is erg schoon en licht. Ze staat sinds kort op stro.