gedrag paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pavarotti8

gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 10:01

Ik heb een 9 jarige ruin. Hij komt er 2 keer per dag uit. Een keer om te longeren of los te zetten en een keer om te rijden. Beide keren wordt hij uitgebreid gepoetst en vertroeteld. Nu is hij de laatste 2 weken super chagerijnig tijdens het poetsen en het rijden. Als ik aan kom en hem gedag zeg is hij super lief maar zodra ik begin met poetsen wordt hij vervelend. Zijn oren gaan plat en hij doet lelijk tegen de andere paarden. Ook tijdens het rijden doet hij lelijk tegen de andere paarden. Als hij de kans krijgt slaat hij ze. Hij heeft dit nog nooit gedaan. Ik begrijp niet waar dit gedrag vandaan komt. Er zijn geen veranderingen geweest die zijn gedrag kunnen verklaren.

Wie heeft hier ervaring mee of heeft een idee waar dit aan kan liggen???

Ik hoor het graag!!!

polly2

Re: gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:05

Als je paard los mag...hoe lang mag dat dan?
Ik vind eigenlijk dat je ze nooit lang genoeg buiten kunt doen. Als het een keer een hele dag pijpestelen regent is één van mijn paarden ook altijd heel chagarijnig..
Dus wellicht komt de onvrede van je paard daar vandaan.

Echter...het kan ook zijn dat er een lichamelijk probleem is: tanden, spieren, verschoven wervel... en dat hij daarom ineens zo'n gedragsverandering laat zien.
Dus dat laten checken kan ook geen kwaad!
Of heb je hem geschoren? Sommige paarden vind het poetsen dan minder fijn...dus dat kan ook nog.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:11

Ja lijkt mij ook het voor de hand liggende dat hij misschien ergens pijn heeft? Of ergens last van heeft?
Misschien kan je met poetsen hem eens helemaal uitgebreid overal voelen,beetje masseren en dan kijken of hij ergens gevoelig is of reageert?
Succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:15

Persoonlijk zou ik ook zagerijnig worden als ik de hele dag opgesloten zit Clown

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:20

Visconti schreef:
Persoonlijk zou ik ook zagerijnig worden als ik de hele dag opgesloten zit Clown

Volgens mij heeft de TS niks aan dit soort opmerkingen...

Pavarotti8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 10:47

Ik sta op een manege en heb helaas niet de mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten!!!

Ik heb hem al helemaal nagekeken tijdens het poetsen en overal gevoeld. Als ik op zijn rug druk reageerd hij niet daar niet op. Daar heeft hij dus volgens mij geen pijn aan. Verder heeft hij geen wondjes.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:15

Pavarotti8 schreef:
Ik sta op een manege en heb helaas niet de mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten!!!

Ik heb hem al helemaal nagekeken tijdens het poetsen en overal gevoeld. Als ik op zijn rug druk reageerd hij niet daar niet op. Daar heeft hij dus volgens mij geen pijn aan. Verder heeft hij geen wondjes.

vergeet niet ook naar zijn gebit te kijken....soms zit het probleem daar en wordt het paard al chagarijnig bij het idee dat je gaat rijden.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:19

wetend dat jij het allemaal heel erg goed bedoeld voor je paard... maar misschien is hij dat gefriemel aan hem wel even zat? je geeft aan dat hij 2 keer per dag uitgebrijd gepoetst word. ik denk dat ik er ook niks van moet weten als er 2 keer per dag iemand aan me gaat zitten frunneken en weet neit wat. hoe goed bedoeld ook.
geef je paard eens lekker vrij (een of meerdere dagen) zet hem lekker ergens op een weitje als dit een mogelijkheid is. laat hem even bijkomen!

Pavarotti8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 11:30

Het probleem zit ook niet in zijn mond. De tandarts is pas geweest en hij neemt zelf zijn bit aan.

Sabinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:19

misschien vind hij het niet meer zo leuk om gepoets te worden een paard wordt niet zomaar chagarijnig

ik zou hem even heel goed in de gaten houden

poets je altijd in zijn stal of op een poetsplek?

zet hem lekker een dag of meerdere dagen in de wei miss wordt hij daar wat beter gehumeurd door

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:21

samantha21 schreef:
wetend dat jij het allemaal heel erg goed bedoeld voor je paard... maar misschien is hij dat gefriemel aan hem wel even zat? je geeft aan dat hij 2 keer per dag uitgebrijd gepoetst word. ik denk dat ik er ook niks van moet weten als er 2 keer per dag iemand aan me gaat zitten frunneken en weet neit wat. hoe goed bedoeld ook.

Denk hier idd eens overna. Ik ken verschillende paarden die liever niet befriemeld willen worden. van al dat getut kunnen ze flink sjaggi worden.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:38

erleyne schreef:
samantha21 schreef:

Denk hier idd eens overna. Ik ken verschillende paarden die liever niet befriemeld willen worden. van al dat getut kunnen ze flink sjaggi worden.

Dat kunnen ze idd. Vorige vzpony werd altijd zóó kwaad als je dr ging poetsen. Ik zou alleen niet weten waarom hij zo doet met rijden...

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:06

polly2 schreef:
Als je paard los mag...hoe lang mag dat dan?
Ik vind eigenlijk dat je ze nooit lang genoeg buiten kunt doen. Als het een keer een hele dag pijpestelen regent is één van mijn paarden ook altijd heel chagarijnig..
Dus wellicht komt de onvrede van je paard daar vandaan.

Echter...het kan ook zijn dat er een lichamelijk probleem is: tanden, spieren, verschoven wervel... en dat hij daarom ineens zo'n gedragsverandering laat zien.
Dus dat laten checken kan ook geen kwaad!
Of heb je hem geschoren? Sommige paarden vind het poetsen dan minder fijn...dus dat kan ook nog.

Helemaal mee eens!!!!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:06

ik denk dat je paard of ergens medisch iets heeft of zichzelf gewoon verveeld. Knipoog

Medisch?
Je zei dat je hem al hebt gechekt. Als je het toch niet vertrouwd zou ik er even een deskundige bijhalen.

Verveling?
Voor mij is een paard buiten toch wel heel belangrijk dus ik zou zeggen zoek een andere stalling.(ik denk dat je dat niet gaat doen maar dat zou ik wel doen) Ik denk dat je paard dan een stuk minder chagrijnig is.

En waarom denken mensen altijd aan rijden? Ik zou me ook gaan vervelen zo.
Mijn tip: Wissel dingen af! Ga de ene dag een stukje wandelen, de andere dag grondwerk doen(heel belangrijk, jammer dat vrijwel niemand eraan doet), andere dag even rijden, dan springen, even los laten rennen, enz enz!
Er is zoveel te doen met een paard, jammer dat mensen die kansen niet grijpen.

Succes!

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:56

hoi,zou het misschien niet zo kunnen zijn dat je TE veel met je paard doet,begrijp me niet verkeerd als een paard 2x pd eruit komt is dat natuurlijk heel lekker,maar haal m ook eens uit zijn stal zonder die vaste ritme,kan zijn dat hij het een beetje saai vind,doe eens heel wat anders met m,overbluf m,kan misschien wel werken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:59

vakantie tijd denk ik Haha!
paar weken totaal wat anders gaan doen, niet elke keer hetzelfde ritme doet ook wonderen voor je paard.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:12

Of voeding, mijn paard is op slag veranderd vanwege teveel en te rijke voeding. Kijk eens bij de voeding topics !

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:37

Wat hierboven al gezegd wordt : Wissel je training af. Haha!
Ga een keertje springen, een buitenrit maken of gewoon een stukje aan de hand
wandelen en soms even laten grazen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:43

Zo te lezen komt hij voldoende zijn stal uit en het ritme is voor paarden vaak alleen maar fijn (paarden zijn nou eenmaal gewoontedieren).... maar ik vraag me alleen af: 'waarom poets je hem in godsnaam twee keer per dag?' tuurlijk...er zijn paarden bij die niet genoeg gepoetst kunnen worden, die vinden het héérlijk, maar de meesten vinden 1 keer per dag volgens mij wel voldoende...probeer dat anders eerst eens te minderen, dan kun je dat iig uitsluiten Lachen
Suc6 ermee!!