Tranquigel, hoeveel gebruikten jullie wat sedatie betreft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Tranquigel, hoeveel gebruikten jullie wat sedatie betreft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:11

Mijn paard wordt geschoren. Dit kan alleen wanneer ik hem sedeer anders is het voor hem en voor ons te gevaarlijk.
Voorgaande jaren gebruikten we sedalin, maar door die voorraad zijn we inmiddels heen.
Nu heb ik bij de dierenarts 2 tubes Tanquigel meegenomen.
Nu wil ik graag weten hebben jullie bij het scheren twee tubes gebruikt of een?

Kim1980

Re: Tranquigel, hoeveel gebruikten jullie wat sedatie betref

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:17

Tanquigel is toch bijna hetzelfde als sedalin? Werd mijn verteld..Ik heb deze week samen met mijn vriendin haar fjord geschoren en omdat hij erg bang is van het scheerapparaat en dus gevaarlijk word voor ons, hebben we hem ook traquigel gegeven. 1 hele tube, maar er gebeurde werkelijk niks. Hij leek suffig,maar zodra je dat ding aanzette was hij weer klaar wakker. Toen heeft een dierenarts hem toch nog wat moeten spuiten om hem echt suffig te maken,want de traquigel deed niks bij hem. Ik weet dus niet of 2 tubes wel werkt!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:01

eh een hele spuit en dat maakte nog te weinig indruk Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:23

ff een abbo.
heb namelijk zelfde vraag als de topicstarter.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:38

Een halve spuit en ze viel na 10 minuten in slaap waar ze stond.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:40

Mijn eigen paard hoef ik maar 4 streepjes te geven, en de pony van mijn vriendin was na 6 streepjes nog als een idioot, verschilt dus erg per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:48

Mickey schreef:
Dit kan alleen wanneer ik hem sedeer anders is het voor hem en voor ons te gevaarlijk.

Ook als je hem op het lijf scheert?
Ik zou hem onverdoofd laten, evt met behulp van een praam de grote vlakken scheren en vervolgens de DA laten komen en hem even domosedan oid laten spuiten. Met tranquigel krijg je ze niet plat. Mijn ervaring is, dat ze daar dwars doorheen slaan als ze het echt niet moeten dat je er met een apparaat bij komt.

het nadeel aan domosedan als sedatie is dat ze er gevoelig van worden op de huid, daarom minder geschikt als je het hele paard nog moet doen. Bovendien gaan ze er vaak wat van zweten.

Gros van de paarden vind de flanken/hals geen probleem, maar doet moeilijk bij de benen en het hoofd.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:08

Mijn merrie was bij het scheren verdooft met Tranquigel, maar dat werkte absoluut niet goed. Ze kwam daar gewoon doorheen en we hebben dus niets kalmering gemerkt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:16

Bij de gevoeligheid op de huid is er nog een middel om dat weer tegen te gaan. Mijn DA kon dat ook nog geven indien nodig. Mijn paard had genoeg aan een cocktail van middeltjes en dat ging 40 minuten goed.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 16:54

@Zep, ja ik moet hem ook sederen als we zijn lijf doen. Anders gaat het nog niet goed.
We hebben hem nu al een aantal jaren met goed resultaat dmv Sedalin kunnen scheren. (Zijn lijf dan, benen en hoofd gaan dan nog niet)

Inmiddels is mijn paard geschoren. We hebben hem 1,5 tube gegeven. We hebben dan 0.75 streepje per 35 kilo lichaamsgewicht gebruikt.
Pas na een uur werd hij zichtbaar iets suffer van. Hij was wel meer alert dan bij de sedalin, maar het was toch voldoende. We hebben heel zijn lijf kunnen scheren en hij bleef mooi braaf.
Zie hier het resultaat:
Afbeelding

(Onder zijn donkerrode vacht kwam een weer bruine vacht te voorschijn met zwarte appeltjes Knipoog )

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:56

mooi resultaat Haha!

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:59

Wij hebben net ook een tube gekocht.
Wij spuiten er zodra hij gek gaat doen een hele in.
Het is de eerste keer dat we hem scheren, afwachten dus. Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:53

hmz een spuit geven wanneer hij al gek doet is niet echt een aanraden san_fox, dan hebben ze namelijk erg veel adrenaline in hun lijf en komt de werkzame stof niet goed door en heeft weinig effect, je kunt dan beter meteen uir voorzorg hem geven, (min een uur van tevoren) of wanneer hij gek gaat doen het de volgende dag nog eens proberen met een spuit.

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:55

Maar er staan toch wel aardig gevaarlijke bijzaken op 't doosje. Nagelbijten / Gniffelen
Om het dan voor de zekerheid te geven vind ik ook nog heel wat.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:58

Zou dit eventueel ook een oplossing kunnen zijn wanneer de hoefsmit komt?
Wij hebben namelijk een paard waarbij je nog geen meter in de buurt van zn achterbenen kunt komen,maar waar nu toch echt een smit bij moet.
Of zou ie dan meteen omvallen?
Misschien domme vraag hoor maar voel me niet de aangewezen persoon om dat paard iets te geven en hij vervolgens om valt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:38

Tranquigel werkt gewoon minder snel in dan Sedalin. Tranquigel moet je minstens een uur van tevoren geven anders werkt het niet of minder.
Daarbij altijd preventief geven en niet als het paard al stress heeft.
En natuurlijk kunnen ze erdoorheen komen, anders kon je het niet zo kopen in de winkel.
Feit blijft dat het minder werkt dan sedalin, vetranquil of sedasan.

Bij echt lastige paarden gewoon inspuiten door de DA, dan kun je redelijk goed werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:40

kan ook bij smidproblemen werken Lachen

mooi pantervelletje Mickey! Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:26

ik ga het zaterdag proberen.
zal ff met de DA overleggen hoeveel ik moet gebruiken.

hoop dat het helpt... hoef gelukkig nog maar een klein stukje te scheren, want de rest is al gedaan Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:15

Ik heb van de zomer bij mijn shet twenter iets meer dan een halve spuit gebruikt toen er een wolfstandje uit moest (die op een hele rottige plek zat, hadden het al eerder geprobeerd met een praampje, maar daar ging ze doorheen). Hielp wel iets, maar niet voldoende, dus toen er ook een praam op en toen ging het uiteindelijk wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:00

Ik heb vandaag ook mijn paard geschoren en Tranquigel gebruik. Volgens de veearts gaan ze bij paarden uit van 1/2 tot 1 streepje (dat is 1 ml) per 70 kilo lichaamsgewicht een lichte sedatie geeft. 1 tot 2 streepjes per 70 kilo lichaamsgewicht geeft een middel tot zware sedatie. Mijn paard is fors en 1.77 en ik heb hem een hele spuit gegeven. Deze hele spuit zou bij mijn paard moeten zorgen voor een middelmatige sedatie. Nou, hij was nog even pssig als anders. Hij werd wel wat suffer, maar bij het scheren van zijn benen reageerde hij nog steeds erg vervelend. (ik heb wel een uur gewacht zodat het middel in kon werken.).

Mijn paard heeft met name aan het scheren van de benen een heken en hij kan dan razendsnel uithalen. Het lijf gaat meestal wel. Mijn ervaring met Tranquigel is dat het ze wel wat suffer maakt, maar dat het niet echt helpt bij paarden die echt een hekel aan scheren hebben of erg angstig zijn.

Uiteindelijk heb ik de benen geschoren met een opscheermachientje en ik ben in totaal 4 uur bezig geweest.

Voor de mensen die een angstig paard moeten scheren zou ik zeggen: Geef evengoed een sederend middel (beter iets dan niets) en zoek een rustig plekje om te scheren, doe de grote opppervlakten met een grote tondeuse (dat lukt vaak nog wel) en doe de rest met een opscheermachientje (en dan eventueel nog mbv een praam en iemand die 1 been optilt) en zorg dat je altijd een rustige helper hebt. En neem de tijd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:02

Overigens heb ik geen paarden opscheermachientje gebruikt, maar gewoon een tondeuse die ze ook in kapperszaken (voor mensen) gebruiken. Werkte prima! Ik heb ook een speciale paarden opscheer tondeuse, deze was 10 keer zo duur en werkte voor geen meter, hij kwam niet door het haar heen.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:02

Voor mij eigenlijk dezelfde vraag...

Ik heb tranquigel gekocht en heb een restje gekregen van een stalgenoot van me. Ik heb een KWPN pony van 1m55 die waarschijnlijk erg bang gaat zijn van het scheerapparaat. Is 1 volle spuit voldoende? of moet ik meer geven? Is het überhaupt wel verstandig om meer te geven? (geen gevaren van overdosering o.i.d.)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:31

bij mijn paard was 1 spuit niet voldoende (ik had sedasan gel, maar dat bestaat geloof ik uit dezelfde bestand delen)
hij stond hele suf te kijken, netjes iets meer dan een uur in laten werken. praampje erop. beest was helemaal duf.
zet de machine aan... klaar wakker! en weer lekker over de zeik. Hamer

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:05

ohw dat schiet niet op nee haha
maar kan ik wel extra geven of is dat riskant?

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:09

vraag me ook af wanneer het echt te veel is, mijn paard slaat ook door als ik hem maar 1 tube geef.