Pony blijft maar 'dun' in zn vacht zitten, maar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Pony blijft maar 'dun' in zn vacht zitten, maar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 09:46

Judy staat 24/7 op de wei. Haar mams, is al een echt bolletje wol, Maar judy niet. Beetje achter haar oren, en wat meer haar op haar billen. Maar verder nog helemaal niets......
Ik rijd zo'n 4-5 dagen in de week, poets alleen maar met een harde borstel het vuil eraf. Er laten geen haren los. Merk ook niet aan haar dat ze het koud heeft ofzo, staat niet te rillen, en ook in de regen blijft ze gewoon met haar kont in de wind staan.
Vorige maand een vitaminespuit gehad, en is toen ook ontwormt. Zit goed in haar vel, mooi glanzende ogen & een glanzende vacht.... Maar geen bolletje wol, wat ze normaal wel krijgt.

Ligt het aan het weer, dat ze het nog te warm 'vindt' om die dikke vacht aan te maken, of zou het toch iets anders kunnen zijn?

Prinslover

Re: Pony blijft maar 'dun' in zn vacht zitten, maar 24/7 bui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:51

Ik durf het ook niet echt te zeggen zo 1, 2, 3 wat er aan de hand is.. Maar als ze zich nog goed voelt, en zich het zelfde gedraagd, dan zou ik me nog niet zo druk maken.. Mocht het nu wel écht koud worden en ze heeft nog geen vacht zou ik een dun dekentje op doen.. Lachen

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:54

eene paar jaar geleden reed ik enkele paarden voor 2 gebroeders. Deze stonden van smorgen 6uur tot savonds 5/6uu buiten. Dit ook zonder deken, ook in de sneeuw/hagel/regen/kou.
Maar zij kregen ook gewoon geen wintervacht, ze hadden het ook niet koud ofzo. Vaak kreeg ik reacties van mensen zoals, je hebt ze zeker geschoren!
Het was wel ideaal zo weinig haren, maar soms vond ik het toch maar niks als het zo'n koud weer was en hun stonden er maar zonder deken in de kou.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:01

Ja, maar ja ze heeft de afgelopen 12 jaar al 24/7 buiten gelopen, en altijd werd ze een bolletje wol... En nu gewoon helemaal niets.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:01

Wij hebben er ook zo een. De eerste 3 jaar van zijn leven stond hij 24/7 buiten. Maar geen wintervacht.... toen het begon te sneeuwen, hebben we ons wel even zorgen gemaakt, omdat hij het wel wat koud leek te hebben... binnen 2 dagen zag ik een wintervacht ontstaan.... geen ontzettende bol wol, maar schijnbaar genoeg om zich warm te houden.

Nu staat hij in training en op stal met een fleecedeken, en een paar uur per dag op wei met een vrij dunne winterdeken. Geen wintervacht te bekennen.
Het komt vaker voor, maar als hij verder gezond is zou ik me niet zo'n zorgen maken. De natuur regelt het uiteindelijk wel Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:05

Mijn paard staat ook 24/7 buiten met 2 ponies. De 2 ponies zijn al veranderd in bolletjes wol, maar mijn paard ontwikkelde nog niet veel vacht. Nu begint het ineens te komen, maar nog niet veel. Ik heb hem nog nooit zien rillen, of koud gevoeld. Hij heeft wel een heel dichte vacht.
Soms kan het ineens komen, ik zou me nog niet teveel zorgen maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:31

Het is ook wel erg warm voor de tijd van het jaar, de hormonen van sommige paarden zijn ook in de war (veel hengstig e.d.) dus waarom de wintervacht ook niet. Als ze het koud heeft zal dat wss alleen bij regen zijn en dan kun je mss s'nachts een regendek op doen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:33

Sun heeft ook nog geen dikke wintervacht, in tegenstelling tot Rosie. Die is echt al 1,5 maand een beertje Lovers
Heb niet het idee dat Sun het koud heeft, dus vertrouw erop dat Moeder Natuur het zelf allemaal wel regelt Ja