Leren rijlaarzen breder maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loan01

Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:37

Ik heb zojuist tweedehands rijlaarzen overgekocht voor een heel erg schappelijke prijs. Ze zijn maar 3x gedragen en van het merk Soubirac. Rond de voet en enkel zitten de laarzen perfect maar de kuit is een beetje te klein. Zou ik er een stukje kunnen laten bijzetten? En waar kan ik dit het best doen, bij de schoenmaker of een paardenwinkel? Ik denk niet dat er in de omgeving van Gent een speciale zaak daarvoor is. En hoe leg ik dan uit hoeveel er bij moet komen, gewoon meten rond het dikste stuk van je kuit?
Nu denkt iedereen waarschijnlijk, waarom laarzen kopen die te klein zijn rond de kuit? Wel het was echt een heel erg mooie prijs. De laarzen zien er nog als nieuw uit. Ze zijn zelfs nog niet soepel gelopen... En als ik ze niet kan laten verbreden, dan verkoop is ze toch gewoon door? Wat ik wel heel erg spijtig zou vinden, ze zijn echt mooi Clown

_Tanja_

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:48

Je kunt de laarzen op laten rekken, maar hoeveel het kan weet ik niet zeker.
Zijn ze erg te krap of is het echt maar net aan?
Je kunt er ook voor kiezen om er een rits in te zetten

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:50

Rits zit er al in. Ik denk dat ik er met oprekken niet kom. Mijn mama heeft al gezegd dat hij er misschien vanachter, aan de rits, een elastiek kan inzetten. Maar dat wil ik echt niet. Dat is natuurlijk geen zicht!

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:49

Ik heb mijn leren chaps ook een beetje op laten rekken en als je wilt, kunnen ze dat, volgens mij, toch wel een heel stuk! Ik heb het bij de winkel laten doen waar ik ze gekocht heb.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:53

je kunt er een spie in laten zetten(extra strook leer) maar ik zou je aanraden om er een randje elastiek tussen te zetten! Dat geeft een veel netter resultaat als een strook leer!
Vaak kan een normale schoenmaker zo iets voor je uitvoeren, is ook een heel stuk leuker aan prijs als dat je het bij een ruitersportzaak laat doen(die sturen het namelijk op naar een rijlaarzen fabriek) reken er op bij de schoienmaker dat je ze4 een dag of 4 kwijt bent(en dan neem ik het heel ruim) en als je ze naar de ruitersportzaak brengt een week op 6(beetje afhankelijk naar welke fabriek ze worden opgestuurt)

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:09

Het oprekken deden ze bij mij in de ruitersportzaak ter plekke. Maar ze hoefde ook maar een heel klein beetje bij mij. Als ze er een stukje tussen moeten zetten en ze dan opsturen, zal het zeker wat langer duren dan bij de schoenmaker!

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:35

Ik ga zo met moeder naar de schoenmaker en kijken wat hij ervan zegt.
Aafje87, jij vindt dat een elastiek mooier oogt? Ik weet het niet zo goed. Laten we horen wat hij zegt.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:26

Ik ben juist geweest en hij gaat ze op een speciale machine zetten om ze te laten uitrekken. Normaal gaan ze er maar een dagje op maar de mijne laat hij er een halve week opstaan zodanig dat het echt goed gedaan is.
Heb veel vertrouwen in die man dus ik hoop dat het goed gedaan is. Hij vond ze trouwens wel van goeie kwaliteit die laarzen.
Het eerste wat hij zei: Oei een miskoop gedaan? Mijn reactie: Helemaal geen miskoop, alleen zijn mijn kuiten wat te dik...

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:15

Heb juist mijn laarzen opgehaald en de schoenmaker heeft ze heel erg mooi opengerokken. Ze zien er nog altijd hetzelfde uit.
Ben blij

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:27

En passen ze nu goed? Ik heb die van mij ook op laten rekken en die zitten nu nog steeds super.