scheren of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 10:31

mijn pony staat erg dik in zijn vacht, en dan met name op zijn hals. het is net een beertje om te zien. als hij een uurtje heeft gelopen zweet hij best wel en duurt best lang voordat hij droog is. maar nu mijn vraag. heel veel mensen scheren hun paard maar ik ben juist zo bang dat hij daar verkouden van gaat worden (hij is nog nooit geschoren). nou hoorde ik dus ook als je paard bezweet is dat hij daar eerder verkouden van kan worden dan dat hij geschoren is. Ik heb een staldeken van 300 grams, is dat voldoende als hij geschoren is of moet er meer op.

Keukenkast

Re: scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:35

Als je paard geschoren is, droogt hij veel sneller op! Minder kans dus dat hij bezweet op de tocht staat! Ook omdat je hem gewoon droog kunt stappen. Vergeet geen uitrijdeken op te doen, ook niet bij inrijden. Ongeschoren paarden blijven erg lang bezweet, en hebben dus logischer wijs meer kans om verkouden te worden.

Een 300grams deken vind ik voldoende voor een paard wat geschoren is. Je kunt er altijd nog als het kouder wordt een deken onder leggen. Moet je zelf een beetje inschatten.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:46

Je kan je paard toch een dekenmodel geven.heb je ook geen last met uitrijdekens.En ze hebben toch nog wat eigen bescherming.De plekken waar ze gauw zweten,zijn dan toch geschoren.En je kan beginnen met 1 deken.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 12:55

gootje12 schreef:
Je kan je paard toch een dekenmodel geven.heb je ook geen last met uitrijdekens.En ze hebben toch nog wat eigen bescherming.De plekken waar ze gauw zweten,zijn dan toch geschoren.En je kan beginnen met 1 deken.

is dat geen raar gezicht dan.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:03

ik zit ook met de vraag "scheren of niet"
je merk dat het de paarden nu heel veel meer energie kost om hun vacht op peil te houden. dan weer warm en dan weer koud.
ik heb een paard met een niet overdreven wintervacht qua lange haren, maar ze heeft wel veel haar. ze is de laatste 3 weken wat lauw, (dat is heel mijn paard niet). ze ziet er niet slecht uit. ze glanst als een spiegeltje en toont verder niet ziek, dus ik denk dat dit echt wel met haar vacht te maken heeft. dat ze niet weet wat ze er mee aan moet.

mijn vraag is, als ik haar 1 x scheer moet ik het dan elk jaar doen. krijgt ze wel weer het zelfde vachtje terug als dat ze nu heeft, dus niet doffer en/of stugger.?

hoor het wel.

Patriciaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:09

Je kan je paard wel scheren..
maar alleen als je zeker weet dat hij dr ook als die geschoren is nog mooi uitziet!
Want iemand bij mij op de manege.. haar paard is geschoren..
zonder dat ze het wou eigenlijk.. en dat zag er dus egt niet uit..
het is wel zo dat ze dan sneller verkouden worden.. maarjaa..
Succes;)!

Sharmayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:10

Mijn pony is ook geschoren,had ook zo'n dikke vacht.

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:13

mijn pony is ook vorige week voor het eerst geschoren en die had ook een hele dike vacht en als je hem zou scheren zou ik er de eerste week even een fleece deken onder doen en dan ze gewone deken erover heen Knipoog en gewoon niet te lang buiten zetten. mijn pony gaat van 12:00 tot 17:00 naar buiten Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:06

Als het echt heel lang duurt voordat ie droog is na het werk kan je hem inderdaad scheren. Dan heeft ie juist minder kans om kou te vatten omdat ie niet zo snel zal zweten.

Scheer wel uiterlijk deze week! Vanaf begin/half december begint de zomervacht te vormen, en als je die mee scheert is je pony niet blij!

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:47

ik heb mijn pony engels model geschoren, ziet er apart uit maar geen gedoe met uitrijdekens

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:41

ik zou je paard gewoon scheren als hij lang nat blijft na het rijden. Doordat hij zweet en lang nat blijft kan hij kou vatten. en 300 grams lijkt mij zeker wel genoeg als je je paard heb geschoren. Maar je paard geeft vanzelf wel aan of hij het koud heeft of niet.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:42

pony van mij staat nu onder 200 grams. heeft het niet koud maar is ook engels geschoren. gaat het onder de 10 graden blijft krijgt hij 300 en bij vriezen die 200 erbij.
zo ziet er nu uit;
functioneel scheren in een engels model.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:13

had mijn paard ook geschoren als op bovenstaande foto's.

beviel mij niet zo

op de plekken die niet geschoren waren zweette hij nog heel erg.

vooral als ik een keer in de binnenbak reed.

en aangezien mijn paard niet op stal kan, moet hij zo snel mogelijk droog zijn zodat de deken erop kan.

heb hen nu dus alnog helemaal geschoren (behalve benen en hoofd, maar dat is omdat hij niet zo van het scheerapparaat houd.)

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:05

Ik vind het zelf niet zo'n natuurlijk gezicht om een paard te scheren, ik vind dat je het gewoon moet laten als het is. Als je paard dan bezweet is na het rijden doe je hem ff een zweetdeken op een half uurtje en daarna kan ie weer de wei op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:00

yvitje schreef:
Ik vind het zelf niet zo'n natuurlijk gezicht om een paard te scheren, ik vind dat je het gewoon moet laten als het is. Als je paard dan bezweet is na het rijden doe je hem ff een zweetdeken op een half uurtje en daarna kan ie weer de wei op.

als je paardje een beetje een behoorlijke berenvacht heeft is dat met een half uur zweetdeken niet opgelost...
En dat het er niet natuurlijk uitziet, tja, een paard met een knalblauw dekje (bijv) en een zadel en een mens op zijn rug is ook niet echt natuurlijk vind ik...

Rijd nu zelf een fjordje, 't is net zo'n schaapje.. als ik gereden heb stap ik nog zeker 20 min met zweetdeken, zonder zadel uit, daarna ruim 20 minuten onder het solarium blazen op de hoogste stand, en dan nog is meneer niet droog...

Ik hoop dat ik de eigenaar spreek om te vragen om 't beestje te scheren, dit is geen doen meer...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:21

Scheren doe je omdat het praktisch is. Mooi is een bijzaak (dat wat je scheert natuurlijk wel netjes doen !). Flinke deken op en rekening houden met de wind dan heeft een paard er alleen maar profijt van.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:30

droefje schreef:
ik zit ook met de vraag "scheren of niet"
je merk dat het de paarden nu heel veel meer energie kost om hun vacht op peil te houden. dan weer warm en dan weer koud.
ik heb een paard met een niet overdreven wintervacht qua lange haren, maar ze heeft wel veel haar. ze is de laatste 3 weken wat lauw, (dat is heel mijn paard niet). ze ziet er niet slecht uit. ze glanst als een spiegeltje en toont verder niet ziek, dus ik denk dat dit echt wel met haar vacht te maken heeft. dat ze niet weet wat ze er mee aan moet.

mijn vraag is, als ik haar 1 x scheer moet ik het dan elk jaar doen. krijgt ze wel weer het zelfde vachtje terug als dat ze nu heeft, dus niet doffer en/of stugger.?

hoor het wel.

Het vachtje komt wel weer mooi terug hoor! Elk jaar moet je zelf weten, maar als ze echt veel in het haar zit, is het natuurlijk wel beter. Ook met het rijden. Het vachtje wordt niet doffer of stugger. Ze kriujgt gewoon de zelfde haren die ze nu ook heeft terug.