De Zweep?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

De Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:08

Wanneer vind jij dat je de zweep mag gebruiken?
Bij welke situaties?

Ben benieuwd!

hns

Re: De Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:11

Ligt eraan hoe je hem gebruikt.
Gebruik je hem om je arm te verlengen om bepaalde oefeningen te verduidelijken en uit te voeren dan heb ik er geen probleem mee.
Maar als je een zweep gebruikt om te straffen en eventueel om mee te ´tikken´/slaan dan ben ik er absoluut op tegen.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:12

Ik gebruik hem om:
-zijn aandacht er weer bij te roepen (zacht tikje)
-als hij loopt te klieren (omdraaien, stilstaan, gras eten etc.) een hardere tik. Hij weet dan dat hij moet kappen en dan is het weer goed Lachen
-longeerzweep bij longeren.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:53

Als een paard met me dolt , probeer ik het eerst met mn stem, dan met mn benen en dan met m'n zweep Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:17

Ik gebruik geen zweep bij het rijden of longeren, omdat m'n paard daar knettergek van word, en ik het prettiger vind rijden zonder... (Hét voordeel van een paard dat graag loopt Tong uitsteken)

Waar ik wel een zweep voor gebruik is om haar d'r stal in te krijgen... Dit klinkt gemener dan het is. Ze staat aan het eind van de gang, dus aan 1kant de buitendeur... De lol bij haar is is dat als je halster afdoet VOOR haar stal dat ze dan even gaat staan kijken, en dan probeerd weg te komen... En je kan wel voorkomen dat ze wegloopt (tis gewoon wegwandelen, niet uitbreken), maar NIET zorgen dat ze haar stal in gaat. Dan pak k altijd een stuk longeerzweep (het was ooit n hele), en sluit haar daarmee op... Door de ruimte kleiner te maken loopt ze vanzelf naar binnen...

En wat ik vanavond gedaan heb is een zweep genomen als targetstick.

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:23

Ik gebruik mijn zweep alleen om het paard afentoe bij te tikken met dressuren met buitenrijden en longeren gebruik ik geen zweep

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:48

Ik rijd altijd met zweep. Niet omdat mijn paard niet voorwaarts is, in tegendeel. Ik gebruik de zweep als armverlenging en als begrenzing. Begrenzing vooral op de schouder, als hij daarover weg wil lopen wanneer we bv. langs iets engs gaan. Er tegen aan leggen is dan al voldoende. Ik lees zo vaak dat mensen het zielig vinden om met zweep te rijden, ik denk dat deze het niet begrepen hebben. Een zweep is een extra hulpmiddel, zorgt voor een grotere reikwijdte van je hulpen (kriebeltje op de kont om deze erbij te houden, tegen schouder aanleggen als begrenzing), en helpt met duidelijkheid van hulpen. Een zweep gebruiken om een 'sloom' paard vooruit te slaan is wat mij betreft verkeerd gebruik van de zweep, helaas lijken veel mensen te denken dat deze hier specifiek voor bedoeld is....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:54

Ik ga helemaal mee met Nado.. Over het algemeen gebruik ik 'm slechts de eerste 10 minuten van het rijden om de enge hoeken door te komen (begrenzen via de schouder), wanneer ik tijdens het rijden merk dat ze haar achterhand niet voldoende meeneemt pak ik weer m'n zweep erbij om te attenderen.

Op biutenrit heb ik 'm altijd bij me om te begrenzen bij spannende momenten en eventueel om vervelende honden mee weg te meppen (nog nooit nodig gehad gelukkig)..

ankieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:43

Bij bokken gebruik ik de zweep.

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:49

ik gebruik alleen de zweep als het paard vervelend is..of als je weet dat hij/zij je er probeerd af te bokken, omdat ie dat gewoonweg altijd probeerd Knipoog
dus dan krijg ie van mij een tik, en dan is het meestal over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:58

Ik gebruik mijn zweep voor van alles en nog wat.
-om mijn paard te corrigeren
-om mijn paard aanwijzingen te geven
-om mijn paard te belonen als hij aangespannen loopt
-om hekken open te maken tijdens buitenritten
-om honden weg te jagen tijden buitenritten
-om mijn jas van de omheinig te vissen
en zo zijn er nog wel veel meer dingen waar hij erg handig voor is Ja

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:05

Ik rij helemaal niet met zweep ik heb hm ook niet echt nodig maar ik kan me voorstellen dat je je paard af en toe eens moet coriegeren, of als ie een beetje langzaam is ofzo.
maar tog echt liever zonder Pling

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:05

Lia_ schreef:
Ik gebruik mijn zweep voor van alles en nog wat.
-om mijn paard te corrigeren
-om mijn paard aanwijzingen te geven
-om mijn paard te belonen als hij aangespannen loopt
-om hekken open te maken tijdens buitenritten
-om honden weg te jagen tijden buitenritten
-om mijn jas van de omheinig te vissen
en zo zijn er nog wel veel meer dingen waar hij erg handig voor is Ja

Ja ook idd..

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:17

Ik gebruik mijn zweep om af en toe bij te tikken(niet hard) en als hij heel vervelend is en ik hij niet op mijn beenhulp reageert krijgt hij een tik.
Met het longeren van mijn verzorgpony gebruik ik geen zweep, maar met sommige paarden/pony's op de manege wel.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:19

Francien_ schreef:
Ik gebruik hem om:
-als hij loopt te klieren (omdraaien, stilstaan, gras eten etc.) een hardere tik. Hij weet dan dat hij moet kappen en dan is het weer goed Lachen

idd.. Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:48

De Zweep mag tijdens buitenritten gehanteert worden, en wel op de volgende objecten:
wielrenners, agressieve honden en asociaal voetvolk!

Mijn paard krijgt een tikje als ze me aan het negeren is terwijl ik haar aandacht ("opletten dametje!") vraag, dwz ik geef een stem- of beenhulp, en mevrouw loopt flierefluitend de verte in te kijken.
Als ik voel dat ze over haar schouder wegvalt of smokkelt met de achterhand, leg ik mijn zweepje even licht op haar bil- of schouderpartij (let wel; leggen, niet aantikken - als ware het een duwtje, maar dan zonder gewicht)(hmm...) en herstelt ze zichzelf. Voor de rest is een iets luidere "UH!" eigenlijk altijd wel genoeg Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:19

Jamezy schreef:
De Zweep mag tijdens buitenritten gehanteert worden, en wel op de volgende objecten:
wielrenners, agressieve honden en asociaal voetvolk!

Mijn paard krijgt een tikje als ze me aan het negeren is terwijl ik haar aandacht ("opletten dametje!") vraag, dwz ik geef een stem- of beenhulp, en mevrouw loopt flierefluitend de verte in te kijken.
Als ik voel dat ze over haar schouder wegvalt of smokkelt met de achterhand, leg ik mijn zweepje even licht op haar bil- of schouderpartij (let wel; leggen, niet aantikken - als ware het een duwtje, maar dan zonder gewicht)(hmm...) en herstelt ze zichzelf. Voor de rest is een iets luidere "UH!" eigenlijk altijd wel genoeg Lachen

Ehrm, hoe stel jij je de zweep op wielrenners gebruiken voor? Ik krijg hele gare beelden Tong uitsteken

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:21

Als m'n paard niet door loopt,krijgt ze wel een tik.Maar het is niet zo dat ik er mee zit te knallen enzo.En met wijken,en ze neem t der kont niet mee leg ik hem ertegen aan of een klein (zacht) tikje om even der kont wakker te maken Tong uitsteken.Meestal denkt ze dan,oja,heb nog een kont eraan..En neemt ze hem wel mee.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:22

ik rij niet met een zweep, heb ik helemaal geen behoefte aan.. bij het longeren gebruik ik hem wel maar dan niet om hem er mee te slaan ofzo maar om tempo aan te geven e.d.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:22

Linnie13 schreef:
Francien_ schreef:
Ik gebruik hem om:

idd.. Lachen

Ja,deze eigenlijk Tong uitsteken!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:38

Vjestagirl schreef:
Ehrm, hoe stel jij je de zweep op wielrenners gebruiken voor? Ik krijg hele gare beelden Tong uitsteken

Er zijn verscheidene effectieve manieren om uw doelstelling te bereiken:
* zweep (bij voorkeur een lange) aan de zijde waar de vaak onbeschofte, soms ook "%*$(# met die rotknol!"-roepende wielrenner wil passeren. Erg handig als betrokkende vind dat je in zijn weg rijd of niet snel genoeg aan de kant gaat naar zijn zin (vooral erg geliefd op plaatsen waar aan de kant gaan lekker lastig, of beter bij voorkeur gevaarlijk, is. Lees: smalle weggetjes, niet te vertrouwen bermen etc.)
* Tussen de spaken steken Knipoog Overigens nooit gedaan, ben ik ook niet echt van plan, maar sommigen maken het zo bont, dat het doel de middelen weleens zou kunnen heiligen Knipoog

Overigens probeer ik altijd de wijste te zijn, en maar gewoon mijn mond te houden Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:25

Ik rijd bijna altijd met zweep en gebruik hem om:

mijn pony te corrigeren
mijn pony op te laten letten als ik het gevoel heb dat hij mij aan het negeren is
met longeren om aanwijzingen te geven
met grondwerk ook om aanwijzingen te geven
met buitenrijden, voor aggresieve honden of iets anders dat wel is handig kan zijn... Heb ook wel eens een aso automobilist gehad waarbij het erg goed uitkwam dat ik een zweep had Duivel

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:31

Ik gebruik in de bak mijn zweep af en toe voor zijn aandacht.
Met buitenrijden gebruik ik hem als hij echt vervelend wordt en niet meer op mijn stem/benen naar voren gaat.

Met Longeren heb ik een menzweep, hier raak je je paard nooit mee, maar hij is wel onder de indruk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:21

Ik gebruik de zweep om hem achter mijn been attent te maken als hij niet op mijn been reageert.
Maar verder niet echt... zal hem er nooit echt mee aframmen.. dan gebruik ik mijn stem wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:23

Voornamelijk om "hé let op!" mee te zeggen, als er bijv. niet op mijn been wordt gereageerd.
En ik weet zeker dat iedereen de zweep wel eens gebruikt om mee te straffen. Als je paard bokt, geef je hem toch een tik? Dit is in mijn ogen terecht straffen.