Hoofdstel indoen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

INGEMUIS

Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:00

Hoi hoi ,
Wat moet je doen als een paard zijn hoofd omhoog doet bij het hoofdstel indoen? normaal leg ik rechterarm onder zijn nek door , op z'n hoofd. Als een paard dan met z'n hoofd omhoog gaat duw ik het weer naar beneden Clown Maar ik heb nu een klein probleempje, het paard wat ik misschien ga kopen doet dit ook.. Maar hij is enorm groot Scheve mond Dus als hij zijn hoofd omhoog doet kom ik daar niet meer bij! Clown En als ik dan eindelijk mijn hand op zijn hoofd heb, dan doet meneer z'n hoofd nog meer naar boven Nors opkijken Nu is dit geen probleem , want hij staat in de manege. Dus ik kan gewoon vragen of eimand me wilt helpen. Maar als ik hem koop staat hij op een pension stalling, waar niet zoveel mensen zijn dus wat moet ik nou doen als niemand me kan helpen? Ik vind het jammer om hem hierdoor niet te kopen, want het is echt een schatje Haha!

INGEMUIS

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:13

Is dit zelfs te moeilijk voor bokkers? Of is het gewoon een domme vraag Clown

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:15

De teugels in zijn nek leggen misschien, als ie daarvoor al zijn hoofd omhoog doet, moet je ze er nders overheen gooien Tong uitsteken (word je een cowgirl Tong uitsteken Knipoog)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:18

Je moet hem beneden bij zijn neus vastpakken.
Daar voel je ook een "botje" zitten, dit kun je tussen je vingers pakken als hij echt lastig is.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:19

x_Marr schreef:
De teugels in zijn nek leggen misschien, als ie daarvoor al zijn hoofd omhoog doet, moet je ze er nders overheen gooien Tong uitsteken (word je een cowgirl Tong uitsteken Knipoog)

Blond

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:22

Ehrm.... Ik zou het proberen met een halstertouw over het punt direct achter z'n oren*. OP het moment dat jij het hoofdstel in wil doen en hij doet zijn hoofd omhoog leg jij er druk op. Niet heel hard (dus niet trekken) maar zeker voldoende om ontzettend vervelend te zijn. Als hij z'n hoofd naar beneden doet dan ontspan je... Op die mannier word naar beneden prettig. Ik denk dat je beter een wat dunner touw kan nemen, geen nylon maar katoen ivm in panniek raken, omhoogtrekken hoofd en brandwonden van het schurende touw... Dit kan namelijk niet met katoen.

Geen idee of het helpt, maar je kan het proberen. Is gebaseerd op het principe van het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken.

*Eigenlijk zou ik eerst verschikkelijk boos worden, en dan pas zoiets bedenken Tong uitsteken

Enne, teugels in z'n nek leggen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:24

Vooral niet te moeilijk gaan nadenken.. Inderdaad doen wat al gezegd wordt. Je kunt het ook doen met een suikerklontje of snoepje bij het bit, gegarandeerd dat hij zijn hoofd weer naar beneden verplaatst Lachen

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:25

dit probleem heb ik ook met mijn paardje, die is 1.74 en daarkan ik dus niet meer bij als ze haar hoofd omhoog doet. Ik maak standaard 1 kant van het bit los en leg het kopstuk gewoon op haar hoofd en doe daarna het bit in en dan houd ze haar hooft naar beneden. Als ik eerst het bit doe dan gooit ze haar hoofd omhoog.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:25

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:29

Mijn paard neemt haar bit graag in.. Geleerd met wat appelstroop aan het bit en ook 4 jaar later vind ze het bit nog steeds een beloning.. Zij buigt dus juist haar hoofd naar het bit toe, in plaats van er van af. Mijns inziens kun je het beter oplossen met een dergelijke beloning (snoepjes bij of wat stroop aan het bit) dan direct afstraffen met de oplossingen die eerder zijn aangedragen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:33

Chubby schreef:
Mijn paard neemt haar bit graag in.. Geleerd met wat appelstroop aan het bit en ook 4 jaar later vind ze het bit nog steeds een beloning.. Zij buigt dus juist haar hoofd naar het bit toe, in plaats van er van af. Mijns inziens kun je het beter oplossen met een dergelijke beloning (snoepjes bij of wat stroop aan het bit) dan direct afstraffen met de oplossingen die eerder zijn aangedragen.

Nou, ik wil het niet meteen bestempelen met afstraffen, maar mijn mening is dat een paard gewoon "gehoorzaam" hoort te zijn zonder het te paaien met zoetigheid. Net zoals honden, kinderen etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:37

Chubby schreef:

Mijn oplossing is geen afstraffen. Een paard zal dat doen wat het prettigste is. En als dat je hoofd neer beneden doen is, nou dan doen wat dat toch?

Het idee van appelstroop aan het bit is iid goed...

En ik zou het NOOIT met koekjes of suikerklontjes doen... Kauwen met het bit in is slecht voor de tanden, voor de lagen en voor je bit, en bovendien word je dan een wandelende snoepautomaat... Maar dit komt wel van mij, en ik ben sowiezo tegen het voeren van snoepjes ed..

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:47

Vjestagirl schreef:
Ehrm.... Ik zou het proberen met een halstertouw over het punt direct achter z'n oren*. OP het moment dat jij het hoofdstel in wil doen en hij doet zijn hoofd omhoog leg jij er druk op. Niet heel hard (dus niet trekken) maar zeker voldoende om ontzettend vervelend te zijn. Als hij z'n hoofd naar beneden doet dan ontspan je... Op die mannier word naar beneden prettig. Ik denk dat je beter een wat dunner touw kan nemen, geen nylon maar katoen ivm in panniek raken, omhoogtrekken hoofd en brandwonden van het schurende touw... Dit kan namelijk niet met katoen.

Geen idee of het helpt, maar je kan het proberen. Is gebaseerd op het principe van het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken.

*Eigenlijk zou ik eerst verschikkelijk boos worden, en dan pas zoiets bedenken Tong uitsteken

Ja ik raak dan ook echt zo gefrustreerd, sta je daar zadel ligt al op de rug.. Krijg je het hoofdstel niet in Verdrietig Terwijl nu ik jullie reacties zo lees ( Bedanktt Haha! ) is vrij simpel.. Ik ga t' allemaal eens uitproberen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:49

INGEMUIS schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja ik raak dan ook echt zo gefrustreerd, sta je daar zadel ligt al op de rug.. Krijg je het hoofdstel niet in Verdrietig Terwijl nu ik jullie reacties zo lees ( Bedanktt Haha! ) is vrij simpel.. Ik ga t' allemaal eens uitproberen

Irritant is dat hé...Weten dat boos worden niet helpt en het toch doen, omdat je t nou eenmaal word...

Die tip met t touw moet je wat langer volhouden, niet raar opkijken als hij de eerste keer niet reageerd, gewoon eventjes volhouden... Alles mag, maar jij laat de druk pas los als hij omlaag gaat...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:17

Ik heb slechts een keer of 3 de appelstroop hoeven gebruiken, toen ik haar als jong paard moest leren het bit in te nemen. Ik kan me voorstellen dat een paard met 'slechtere' ervaringen er wat langer over doet om te beseffen dat het bit ook lekker kan zijn. Maar naar mijn ervaring hoef je echt niet 'de rest van je leven' met appelstroop in de weer.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:22

haha. daar heb ik ook last van gehad. Nagelbijten / Gniffelen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:13

Gewoon snel je hand over z,n neus leggen en snel het hoofdstel indoen.. Knipoog

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:09

Gewoon teugels er omheen en naar beneden trekken.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:19

heey mijn paard doet dat ook Haha! ik doe de teugels tussen de ooren want als ik ze op de nek doe kan ik trekken wat ik wil maar kan der nix schelen:P

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:28

Eén oplossing: GEDULD Knipoog.

Ik had ook een paard die dit deed, mijn fries. Hij wou echt zijn bit niet indoen. Ik heb het eerst geprobeert om het met man en macht aan te doen... maar op lange termijn werddit niet meer mogelijk.
Dan ben ik gewoon zelf aan de slag gegaan. Teugels rond zijn nek (hij is grooooooot en sterk). Hand over zijn hoofd zoals je zelf zegt. Eerst wat flossen zodat hij niet direkt denkt van oeioeioei ik moet een bit in!!! Daarna rustig proberen het bitje in te steken, en altijd maar herproberen en herdoen totdat het inzit. Echt heel kalm mee zijn. Nu heb ik een paard die braaf en gelukkig zijn bit aanneemt en het hoofdstel laat omdoen Lachen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:31

ik deed altijd een klein beetje voer op mijn hand onder het bit,later had ik geen voer meer nodig.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:03

leg een snoepje op je hand, zodra die die pakt, kan je het bit in ze mond doen, en kan je m makkelijker met ze hoofd benenden houden Knipoog

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:53

doet ie hetzelfde met een halster? zo nee: doe het halster ommaak het touw vast doe de teugels over zijn nek touw ff goed doen halster los maken en overzijn nek hangen en hoofdstel in doen

mssn een optie

Vitphant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:57

Dat deed demijne ook altijd, nu nog soms. Ik zorg meestal dat hij de kans niet krijgt omzn hoofd naar boven te doen, en als houd ik mn hand op zn neus en 'duw' hem zegmaar naar beneden, tot hij luistert.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:10

is je paardje niet gewoon kopschuw en ben jij niet gewoon te druk? mijn bijrijdpaardje raakt helemaal gestresst als ik het hoofdstel over haar rechteroor wil doen, vindt ze niet fijn. dan doe ik het eerst over haar linkeroor, dan loop ik naar de rechterkant en dan doe ik het kopstuk over dat oor, heel rustig, ze wordt nu al makkelijker, maar ze heeft altijd een beetje een tic met haar hoofd, ook met rijden, dus echt helemaal overgaan zal het bij haar niet... maar hee, geduld doet alles, niet boos worden op het paard, we spreken hun taal niet he... probeer te begrijpen waarom het paard zo doet, en zoek dan een oplossing, maar bewaar te alle tijden je rust en je geduld...